הרב שלמה עמאר והרב אריה שטרן
הרב שלמה עמאר והרב אריה שטרןצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

לאור הנסיונות לשסע ולפגוע באחדות העם על ידי ארגונים קיצוניים ומיעוט הפועל לפגיעה בערכי היסוד של המדינה בכלל והשבת במרחב הציבורי בפרט, יצאו בשבת האחרונה רבנים בכירים בקריאה לקיים תפילות המוניות ברחובות הערים תחת הכותרת "אוהבים את השבת-שומרים על השבת הציבורית".

בין הרבנים שהצטרפו לקריאה היו גם הרב מאיר מאזוז, הרב שלמה עמאר, הרב אריה שטרן, הרב אביגדור נבנצל, הרב דב ליאור, הרב צפניה דרורי, הרב יעקב אריאל, הרב מרדכי גרינברג והרב דוד חי הכהן.

לקריאת הרבנים נענו אלפי אנשים ובני נוער שיצאו להתפלל ברחובות הערים, ועוד מאות בתי כנסת בהם דיברו הרבנים על חשיבות שמירת השבת במרחב הציבורי.

מהמטה לשמירת השבת הציבורית אמרו "שמירת השבת הציבורית מבטאת ומיישמת את הקשר שבין המדינה היהודית למסורת ישראל. קביעת השבת כיום מנוחה ושמירת השבת בפרהסיה הציבורית היא הכרזה של מדינת ישראל: לא נוותר על הערכים היהודיים במדינה לעולם".

עוד הוסיפו במטה "הפיכת השבת לעוד יום חול היא ערעור של ערך יסוד זה ופגיעה בבסיס עליו נשענת מדינת ישראל. ללא שייכות לשורשים, מתערערת יכולת עמידתה של המדינה באתגרים השונים העומדים לפתחה".

במטה מחדדים כי שמירה על השבת מעולם לא היתה נחלתם של מגזר ספציפי ומצטטים את דבריו של ביאליק שאמר, "ארץ-ישראל בלי שבת לא תיבנה אלא תיחרב, וכל עמלכם יהיה לתוהו. עם ישראל לא יוותר לעולם על השבת, שהיא לא רק יסוד קיומו הישראלי, אלא גם יסוד קיומו האנושי... בלי שבת אין ישראל, אין ארץ-ישראל, ואין תרבות ישראל".

התפילות שהתקיימו הם יוזמה משותפת של רבנים בכירים, ארגון חותם, תנועות הנוער והמטה לשמירת השבת הציבורית, בעקבותיה התקבצו קהילות רבות ברחבי המדינה בערים ומוקדים שונים ויצאו להתפלל ברחובה של עיר. אליהם הצטרפו תנועות הנוער עזרא ואריאל שמלבד השתתפותם בתפילות גם לקחו חלק ניכר כאשר הסתובבו לקראת האירוע ברחובות הערים, הפיצו פליירים וחומרי הסברה שונים ופעלו להעלאת המודעות לקראת התפילות שנערכו.

בין המוקדים השונים היו הערים ירושלים, תל אביב, פתח תקווה, גבעתיים, ערד, כרמיאל, אשקלון, ערד, אילת ועוד ערים רבות.

יוסי, אחד המתפללים אמר: "היה מרגש להגיע עם מאות מתושבי העיר לתפילה החגיגית. אין ספק שהרוב הדומם שהשבת הציבורית חשובה לו מתחיל להתעורר ולמחות כנגד המגמה המדאיגה של התרבות הפרצות במעמד השבת".