אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמןצילום: פלאש 90

בשורה ארוכה של הצהרות לוחמניות מנסה יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, למצב את עצמו בשנה האחרונה כלוחם הגדול למען גיוס חרדים ונגד מתן פטור משירות צבאי.

כזכור, המחלוקת אודות חוק הגיוס והעמדה הלוחמנית שהציג ליברמן היו הרקע לפיזורה של הכנסת העשרים, ומאז מקפיד ליברמן להציג חזית לוחמנית מאוד מול המגזר החרדי, תוך מתן דגש על גיוס ועל צמצום ניכר בתקציבים לישיבות.

אולם, תחקיר שפורסם הבוקר (שני) בעיתון "הארץ" מגלה כי מאחורי ההצהרות הלוחמניות היתה כהונתו של ליברמן כשר הביטחון, בשנים 2016–2018, מעין "תור זהב" של חרדים מקושרים שלא היו מעוניינים ללבוש מדים.

מסמכים ועדויות שפורסמו בתחקיר מגלים כי באותה תקופה זכו לשכות הח"כים החרדים לדלת פתוחה ולערוץ ישיר למשרד בקומה ה–14 בקריה בתל אביב, וכך זכו מאות צעירים חרדים — בהם בנים של פוליטיקאים, אדמו"רים ודמויות מוכרות אחרות — לפטורים והקלות לאחר התערבות לשכת השר.

מדובר בפניות שהגיעו מהזרם החסידי, מהזרם הליטאי וגם מאנשי ש"ס הספרדים. בין הלשכות שהיו בקשר מתמשך עם לשכת ליברמן ניתן לציין את לשכותיהם של שר הבריאות יעקב ליצמן (חסידים), יו"ר ועדת הכספים משה גפני (ליטאים), חבר הכנסת יואב בן צור מש"ס (ספרדים) - וגם אורי מקלב.

איש הקשר של החרדים ללשכתו של ליברמן היה יועצו של ליברמן לענייני חרדים, אבי אבוחצירא. היועץ עמד בקשר מול גורמים שונים בצה"ל, ואף פעל ישירות מול קצינים ביחידת מיטב (היחידה האחראית על נושא הגיוס לצה"ל ומתן הפטורים), לכאורה בניגוד לנהלים המקובלים.

בתחקיר מצוין עוד כי ממש באותה תקופה שבה כיהן ליברמן כשר זכו מאות מאנשי הפלג הירושלמי לפטור גורף מגיוס, וניתנה שורת הקלות בפיקוח על מערך הדחיות של תלמידי הישיבות.

בלשכת ליברמן מכחישים את הפרסום וטוענים: "שר הביטחון לשעבר מעולם לא התערב בשום מקרה הנוגע לפטור מגיוס, אפילו לא ברמיזה. פניות מהמגזר החרדי בענייני גיוס, כמו פניות משאר הציבור, מטופלות ללא התערבות ובהתאם להחלטות הדרגים המקצועיים".