פסל הרמב"ם, קורדובה
פסל הרמב"ם, קורדובהצילום: ISTOCK

מחר (שלישי) תתכנס באוניברסיטת אריאל ועידה מדעית לתזונה בישראל. בין הדוברים בועידה תהיה גם הדיטאנית הקלינית אסתר גונן שתדבר על המלצותיו הבריאותיות של הרמב"ם ומה שנותר רלוונטי מהן גם לימינו. שוחחנו איתה.

"אם גאון כמו הרמב"ם שחי במאה ה-12 ללא מעבדות ללא MRI וללא רנטגן ואמר דברים שיכולים להיות רלוונטיות לימינו זה מוכיח עד כמה הוא גאון הוא היה", אומרת גונן ומפרטת כמה מהמלצות הרמב"ם שנותרו בתוקפן גם בימינו אלה:

"הוא מדבר על מניעה שהיא הרבה יותר זולה מריפוי מאוחר, הוא אומר דבר נוסף רלוונטי לרפואה הקונבציונאלית, שמי שלא מוכשר בתזונה שלא יעסוק בכך. אנחנו יודעים היום שיש הרבה אנשים שאחרי סוף שבוע בספא או ששומעים הרצאה או שתיים הם הופכים למנטורים בתזונה. הרבה מתפתים להעביר הלאה ידע וזה מסוכן. רק מי שיש לו רישיון ממשרד הבריאות הוא המוסמך ולא יגרום נזק, כך ניתן לשער הסתברותית. את העיקרון הזה אימצתי לחלוק עם הקהל".

בהקשר זה מזכירה גונן כי "הרפואה כיום מתפתחת לתזונה אישית", ואין ללמוד מתגובתו הרפואית של אדם אחד לתגובתו של האחר לאותו טיפול עצמו. גונן מעירה על כך ואומרת כי "בכל ערב כיפור יש המון עצות מה אוכלים בארוחה מפסקת, ואני אומרת שאנשים צמו אלפי שנים, אז שכל אחד יאכל מה שהוא רגיל מהעדה שלו ומהבית שלו".

ובחזרה להמלצות הרמב"ם שעודן בתוקף וכאלה שעם השנים השתנו: "לא לאכול דגים יבשים תלויים מלוחים שהם ישנים, ואנחנו אכן לא אוהבים כמויות של מלח. הרמב"ם, כמו חוקרים כיום, נסמך על דברי קודמיו. הוא מושפע מחז"ל שאמרו שצריך לאכול לחם מחיטה מלאה כמו שאנחנו ממליצים היום".

עוד היא מספרת כי הרמב"ם "לא כל כך ממליץ על ירקות בניגוד להמלצות הרבות כיום,. על הסיבה לפער בין המלצת הרמב"ם סביב אכילת ירקות לעומת ההמלצות כיום היא אומרת: "הוא היה בתקופה שבה גידלו ירקות על הקרקע ולא בחממות והשקו במי קולחין, לא הייתה סניטציה ואולי הוא ראה למה זה גורם ולכן המליץ שלא לצרוך".

"לגבי מים הרמב"ם המליץ מים ללא ריח וללא צבע וזה נכון כי ריח וצבע מעידים שגדלו שם דברים. הוא גם המליץ שלא לאכול הרבה מהחי, מעט בשר ולא באכילה גסה. הוא אומר תוריד כמות מסויימת מהצלחת וזה נכון מאוד".

מוסיפה גונן ומזכירה את חשיבות הפעילות הגופנית בעיניו של הרמב"ם. "הוא מדבר בזכות הפעילות הגופנית שהיא בתחום המניעה ואכן מי שעוסק בפעילות גופנית מונע הרבה דברים. אם מישהו חלה כבר ומצמידים לו פעילות גופנית השיפור במצבו דרמטי". הרמב"ם גם המליץ על הפרדה בין אכילה לפעילות גופנית, וכל אלו הם רק חלק מההמלצות הרלוונטיות והתקפות לימינו, ועם זאת מעירה גונן:

"אם יש רופא שמדבר כיום על תזונה על פי הרמב"ם אני לא מחזיקה מזה, כי צריך להתעדכן ולזרום קדימה. כך גם הרמב"ם עצמו המליץ".