עמוס גלעד
עמוס גלעדצילום: יוני קמפינסקי

האלוף (מיל') עמוס גלעד שכיהן כראש האגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון, מזהיר מסיפוח בקעת הירדן למדינת ישראל.

"הערך הביטחוני של ירדן הוא עצום, ובמקום זה אנחנו כל הזמן מזעזעים את היחסים איתם. אסור לנו לפגוע במי שרוחש לנו ידידות ויש לנו ברית ביטחונית איתו שרלוונטית מאוד לאזרחי ישראל. זה מעניק לישראל עומק אסטרטגי עד עיראק", אמר גלעד.

"בשנה יש יותר מ-500 ניסיונות פיגוע בישראל. ברגע שראש השב"כ מציין את זה אומרים 'יופי' ועוברים לנושא הבא. ברור שאנחנו מייצרים כאן אי יציבות באמצעות תוכנית המאה, יחד עם איומים מאוד קשים. ברגע שיהיה סיפוח של בקעת הירדן, אנחנו נמצא את עצמנו במסלול התנגשות עם ירדן בעוד שאנחנו נשענים על שיתוף הפעולה הביטחוני.

''אסור לנו לספח את בקעת הירדן בצורה שהיא רק מילולית. אין לזה שום ערך מעשי חוץ לפגוע ביחסים עם ירדן. הכל היום נשען על הביטחון. הממלכה של ירדן מעניקה לישראל יתרון משמעותי והערך הוא עצום ואנחנו כל הזמן מזעזעים את היחסים עמם. אין בזה שום היגיון וזה לא נסלח".

אם נספח מה ירדן עלולה לעשות?
"היא תראה בזה פגיעה קשה. אסור לפגוע במי שיש לנו עמו ברית ביטחונית שרלוונטית מאוד למצב הביטחוני של אזרחי ישראל. תוכנית המאה לא תוכל להמריא. חלק מהציבור בישראל לא יסכים לה, הפלסטינים לא יסכימו, מדינות ערב לא יתמכו בה באמת וכסף לא יזרום. אנחנו נכנסים למציאות של מדינה אחת דו לאומית".

מה לגבי רצועת עזה?
"יש שגיאה של הדרג המדיני. המנהיג של העזתיים סבור שישראל חלשה כי אנחנו רוצים הסדרה ולא מגיבים לירי. כך הוא מנסה להעלות את מחירי ההסדרה. הסדרה בעיניו זה לאגור כוח גם כשיש שקט תמורת שקט, הוא רוצה להכין את התשתית של חמאסטן להשתלט על יהודה ושומרון כי אבו מאזן נראה בסוף דרכו. כשאבו מאזן עובד עם ישראל הוא נדחף אל הקיר והם, שרוצים להרוס את ישראל מקבלים סיוע".

אנחנו יודעים קרובים להסלמה או להסדרה?
"אנחנו כרגע בהסלמה שהולכת ומחריפה כי הם בסבורים שאפשר לסחוט מאיתנו יותר. מי שמשלם את המחיר הם כמובן תושבי עזה".

אתמול שוב תקיפות בסוריה. בצפון מתנהלים נכון?
"בצפון יש אסטרטגיה ברורה למנוע מאיראן להטיל מצור באמצעות טילי שיוט ורקטות מלבנון סוריה ועיראק. אין הצלחה בסוגיה האסטרטגית. לא הצלחנו לגרום להם להפסיק להשקיע משאבים אדירים בכדי לפגוע בנו".