שר החוץ האירופי ג'וזף בורל
שר החוץ האירופי ג'וזף בורלצילום: REUTERS/Vincent Kessler

שרי האיחוד האירופי סיכמו כי בחודש הבא יתקיים דיון על תוכנית המאה.

בסיום הדיון תצא הודעה משותפת שתציג את העמדה האירופית כלפי התוכנית.

שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, אמר בתופ מפגש של שרי החוץ, "שוחחנו על תהליך השלום במזרח התיכון ועל הדרכים להניע אותו באופן שיהיה מוסכם על שני הצדדים ויעמוד בסטנדרטים הבינלאומיים".

נזכיר כי בורל אמר בימים האחרונים שאירופה היא היחידה שיכולה להוביל תהליך אמיתי בין ישראל והפלסטינים על בסיס פיתרון שתי מדינות, משום שהיא באמת מבינה את צורכי הפלסטינים.

"במשך זמן רב אנו עדים לסכסוך שגרם סבל לדורות של ישראלים ופלסטינים כאחד. המצב הקשה בשטח - כולל אלימות, טרור, הסתה, הרחבת התנחלויות באופן בלתי חוקי והשלכות הכיבוש המתמשך - השמיד את התקווה משני הצדדים והפחית את הכדאיות של פיתרון של שתי מדינות", אמר בורל.

לדבריו, "בשנים האחרונות, אנו בצד האיחוד האירופי, היינו אולי השחקן היחיד ששמר על התמיכה בפתרון של שתי מדינות שיושג במשא ומתן, המבוסס על הפרמטרים המוסכמים בינלאומית ובהתאם לחוק הבינלאומי - באופן שיסיים את הכיבוש ויביא להסדר קבע".

שר החוץ האירופי טען בגאווה כי האיחוד עשה את הצעדים המשמעותיים ביותר כדי לקדם הקמת מדינה פלסטינית. "אף שחקן בינלאומי אחר לא היה מעורב כמונו במאמצים מעשיים לבנות מדינה פלסטינית עתידית. בשנת 2019 בלבד היה לאיחוד האירופי ולמדינות החברות שלו תיק פתוח של כ-600 מיליון אירו לסיוע לפלסטינים. מדובר בכמעט מיליון וחצי אירו ליום".

הוא אף הודה שרצה להוביל הצעת החלטה באיחוד נגד תוכנית המאה, אך היא נבלמה. "עשרים וחמש מתוך עשרים ושבע המדינות החברות באיחוד תמכו בנו בשיקול זה. כמה מדינות התנגדו לכן לא היתה החלטה פה אחד של שרי החוץ האירופי".