ספינת הקורונה ''Diamond Princess''
ספינת הקורונה ''Diamond Princess''צילום: רויטרס

שרית שי, מומחית לסין, מספרת לערוץ 7 מפי מקורות מוסמכים כי בשבת החלו רשויות הבריאות בסין לקחת תרומות דם מאנשים שהבריאו מהקורונה במטרה להילחם בנגיף.

''מדובר בכשמונים איש שיצאו מבית החולים בשנגחאי אחרי שהבריאו. הם עמדו בתור לתרום דם, גם כהתנדבות אבל גם כי נאמר להם שהם צריכים לתרום דם. אין להשתחרר מבית החולים בלי לתרום דם".

על הסיבה לתרומת הדם היא מספרת: "מסתבר שהבינו לפני יותר משבוע שכאשר אדם מבריא ותורם דם לאדם חולה זה מיטיב את מצבו של החולה. למעשה כל אדם שמבריא תורם דם ותרומת הדם שלו יכולה להציל 8-10 בני אדם שחולים בקורונה. המשמעות היא שאם יש מאה איש ניתן להציל בתרומת הדם שלהם 800 איש".

"בכל מקום שבו אנשים שוחררו מבתי החולים לקחו מהם דם", היא מספרת ומציינת כי הדברים נכתבו ופורסמו גם בשנגחאי-דיילי וגם בעיתונים מערביים, אך משום מה בעיתונות הישראלית הדברים אינם זוכים לחשיפה, אולי משום שמעדיפים אצלנו להתמקד בקושי. בהקשר זה היא מזכירה את תיאור מצבם של הישראלים שבאנית 'נסיכת היהלום' כמי שנמצאים בכלא כבר חודש, בעוד יש לזכור כי מתוך התקופה הזו כשבועיים הם היו בקרוז.

עוד מספרת שי כי "אחד הישראלים בשנגחאי יצא לאוויר שלח תמונות מקסימות". מסתבר שהשמים נקיים באזור זה, וכששאלנו אם יתכן והסיבה לצלילות הזו היא העובדה שאין כלי רכב ברחובות שי אינה שוללת את האפשרות ומעירה כי "זיהום האוויר בשנגחאי מגיע מצפון המדינה. יכול להיות שבגלל שהמפעלים לא עובדים ושישים מיליון איש נמצאים בהסגר, השמים כחולים והמים צלולים".

עם זאת ולצד הבשורות שיתכן ומגיעות אלינו מסין מקפידה שי לציין כי הממשל הסיני דואג להעביר מידע מתוזמר היטב ולמנוע יציאת מידע פרטי. "הרבה מהאנשים מנותקים מהאינטרנט ומה-VPN שמאפשר גלישה ברשתות החברתיות. השלטון סוגר על האוכלוסייה.

''הרשתות קיבלו הוראה מהממשל להפסיק את האינטרנט לרשתות הללו ובמקביל נשלחים סרטים דוקומנטריים על אחיות שמטפלות בתינוקות שההורים שלהם חולים ואין מי שיטפל בהם, על סיני שמאכיל חיות בית באופן מאוד נוגע ללב. כל זה מצולם ומתפרסם כדי להציג את הצד האנושי הטוב והרגש ולהשכיח מעט מהפשלות ומהדברים שהיו צריכים להיעשות מזמן".

שי מוסיפה ומעלה שאלה על גורלו של אדם אחד שהיה בספינת הקורונה ויתכן ומסימני השאלה על מצבו ניתן ללמוד על מצבם של אחרים: "דינה של הספינה נחרץ. עקבתי אחרי אדם אחד ומשום מה לא יודעים מה קורה איתו. נאמר לו ולאשתו שהם חולים בווירוס למרות שהם הרגישו מצוין. הוא חשב שייקחו אותם לבית חולים, אבל לקחו אותם להוסטל ללא צוות רפואי וללא אינטרנט. הוא כתב את זה פעם אחת לעשרות אלפי העוקבים שלו ועכשיו לא יודעים איפה הוא. יש לי תחושה שגם מי שלא בדיוק חולה מקבל תשובות חיוביות. זו רק תחושה שאני אומרת מתוך היכרות עם התרבות הסינית והיפנית", אומרת שי בזהירות ובמעט חשש.