המסדר להקמת היחידה הרב ממדית
המסדר להקמת היחידה הרב ממדיתצילום: דובר צה"ל

מסדר הקמה ליחידה הרב-ממדית התקיים אתמול (שלישי) בראשות הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי.

במסדר נכחו מפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק, מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, ראש אגף המודיעין, אלוף תמיר הימן, ראש אגף התקשוב, אלוף ליאור כרמלי, מפקד עוצבת "האש", תת-אלוף ירון פינקלמן, מפקד היחידה הרב ממדית, סגן-אלוף ע׳, מפקדי ולוחמי היחידה.

המסדר מהווה שיא בתהליך הקמת היחידה הכוללת יכולות ולוחמי חי"ר, הנדסה, נ"ט, ארטילריה, מודיעין ואוויר ותהווה גוף מתמרן רב זרועי הפועל בכל זירת הלחימה. היחידה תשמש כחלוץ ליחידות המתמרנות בשדה הקרב העתידי ולפיתוח שיטות לחימה.

הלוחמים עתידים לעבור הכשרה ייחודית שהותאמה ללחימה בכל זירות המלחמה, לאיתור, לחשיפה ולהשמדת אויב תוך היותה בית לפיתוח ידע, תפיסות ושיטות לחימה רב זרועיות.

במהלך המסדר נחשף לראשונה תג היחידה המורכב מחרב צה״ל המשתלבת בתוך הספרה שמונה ובה מוטמעים חיצים הפונים לכיוונים שונים. המוטיבים המובילים ברעיון תג היחידה הינם שילוביות, סינרגיה וקטלניות.

הוקמה היחידה הרב ממדית

מפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק, אמר בטקס כי ״לא בכל יום מוקמת יחידה חדשה בצה"ל. לא בכל יום מצליחה יחידה אחת לבטא בעצם הקמתה שינוי משמעותי ומרכזי כל כך. לא בכל יום מוטלת אחריות כבדה כל כך על כתפיה של יחידה אחת. היחידה הרב ממדית אינה עוד יחידה בצה"ל. עצם הקמתה והפיכתה ליחידה מתמרנת רב זרועית, מהווים אבן דרך בקורותיו של בניין הכוח בצה"ל.

''יחידות רבות השפיעו על אתוס הלחימה של צה"ל, אך ייחודה של היחידה היא בהפיכתה לקטר מטכ"לי לפיתוח ידע, תפיסות לחימה ושיטות לחימה תוך ניפוץ פרדיגמות קיימות. יש ביחידה הרב ממדית ביטוי פרקטי לשינוי. שינוי שמביא אתו בשורה בשיטות לחימה, בדיוק בהפעלת כוח, בקטלניות המושגת בהתארגנות רב זרועית שנועדה להבטיח מפגש בין היכולות העצומות של צה"ל והקצה המבצעי שאותו אתם מייצגים.

סטריק הדגיש בנאומו: ''בחרנו את המפקדים הטובים ביותר למשימה החשובה של הובלת היחידה ולצידם לוחמים ממיטב היחידות בזרועות צה"ל. יחד תהיו כולכם ליחידה מעולה בפני עצמה. אין לי כל ספק בכך, אנחנו משוכנעים שזה יצליח״.

מפקד היחידה הרב ממדית, סגן-אלוף ע׳, סיפר כי ״בתחילת שנות ה-50 החלו מדינות ערב להפעיל מסתננים לישראל מרצועת עזה, מהגדה המערבית ומירדן. אז התקבלה החלטה במטכ"ל בתמימות דעים, על הקמת יחידת פשיטה לפעולות תגמול- יחידה 101. האויב הנעלם מן העין, פועל מתוך שטח בנוי וצפוף, מעל ומתחת לפני הקרקע ומאיים על עורף ישראל בחסות האוכלוסייה.

''אלו ועוד, דורשים מאתנו, לכנס את היכולות העצומות של צה"ל לקצה המבצעי, וזאת על מנת להיות קטלניים בכל מפגש עם האויב. ועלינו, מוטלת המשימה, הנושאת בחובה גאווה עצומה לצד אחריות גדולה- על מנת להוות יחידה לוחמת, מתמרנת, רב זרועית אשר מהווה קטר מטכ"לי לפיתוח ידע ושיטות לחימה. יחידה 101 פעלה באופן עצמאי זמן מועט והצליחה לחולל רוח חדשה בצה"ל.

''יצאנו לדרך לפני מספר חודשים, צוברים אט אט את השורות, והיום, עם ההכרזה על הקמת היחידה הרב ממדית, נשאף אנו להיות ה-101 של המאה העשרים ואחת״, אמר כ'.