בג"ץ
בג"ץצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בית המשפט העליון קבע היום (חמישי) כי הוראות החוק המונעות מגברים יחידים ומבני זוג מאותו מין את האפשרות לעשות שימוש בהסדר פונדקאות, פוגעות בזכות לשוויון ובזכות להורות של קבוצות אלו, ואינן חוקתיות.

הנשיאה אסתר חיות והשופטים חנן מלצר, ניל הנדל ויצחק עמית קבעו כי ככל שלא יתקן המחוקק את ההוראות המפלות גברים יחידים ובני זוג מאותו מין בהסדר הפונדקאות בתוך 12 חודשים, עד ה-1 במרץ 2021, ייתן בית המשפט סעד אופרטיבי, אם באמצעות "קריאה לתוך החוק" (reading in) של הסדר שוויוני או באמצעות ביטול הוראות החוק המפלות.

השופט עוזי פוגלמן סבר בדעת מיעוט כי יש להורות על בטלות מושעית של הסעיפים המפלים בהסדר, כך שזו תיכנס לתוקף אם לא יתוקן ההסדר בתום 12 חודשים ממועד פסק הדין.

בית המשפט עמד על כך שצמצום זכות הגישה בישראל להסדר הפונדקאות באופן המדיר ממנו אוכלוסיות של גברים יחידים וזוגות בני אותו מין אף שיש ביכולתם לקיים זיקה גנטית ליילוד, פוגע בזכויות החוקתיות לשוויון ולהורות.

השופטים החליטו פה אחד כי "החרגתה הגורפת של קבוצת הגברים ההומוסקסואלים מתחולתו של הסדר הפונדקאות נחזית כהפליה 'חשודה', המייחסת מעמד נחות לקבוצה זו, ובכך גלומה פגיעה נוספת, קשה ומשפילה בכבוד האדם על בסיס מגדר או נטייה מינית".

כאמור, בית המשפט הדגיש כי נוכח הפגיעה בזכות לשוויון ולהורות הנגרמת לגברים יחידים ולבני זוג מאותו מין, ובהינתן התמשכות ההליכים בעתירה שהוגשה עוד ב-2015, אם לא יתוקנו הוראות ההסדר עד למרץ 2012 ייתן בית המשפט פסק דין סופי, במסגרתו יינתן סעד אופרטיבי על-ידי "קריאה לתוך החוק" - כלומר הוספת תוכן שיהיה בו כדי לבטל את האפקט המפלה של החוק - או על ידי ביטול הוראות החוק המפלות.

השופט פוגלמן סבר כי הסעד ההולם הוא בטלותם של אותם חלקים מפלים בהסדר הקיים, וזאת בתום שנה מיום מתן פסק הדין ככל שהכנסת לא תתקן את הטעון תיקון באופן שייתן מענה הולם לפגמים הבלתי חוקתיים בהם לוקה ההסדר הקיים.

יו"ר כחול לבן, רא"ל (במיל') ח"כ בני גנץ, הגיב להחלטת בג''ץ ואמר כי "הגיע הזמן לתקן את חוק הפונדקאות באופן שוויוני ולהפסיק לדבר עליו. רק ממשלת כחול לבן תתקן את החוק ותהפוך אותו לשוויוני. נתניהו עשור בשלטון וכרגיל לא קיים את הבטחותיו".