מה הוא מתכנן. ליברמן
מה הוא מתכנן. ליברמןצילום: הדס פרוש, פלאש 90

ד״ר שלמה אגוז, מהחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללה האקדמית הדסה, סבור כי ליברמן משתמש בבני גנץ על מנת לפלס את דרכו לראשות הממשלה

"הפוליטיקה היא משחק של אינטרסים", אומר ד"ר אגוז ומעלה את התרחיש בו ליברמן אכן מבקש לסלול את דרכו אל צמרת מחנה הימין, אך הוא עושה זאת דרך החבירה לבני גנץ בדרישה המשותפת לסילוקו של נתניהו מהנהגת הליכוד.

"יתכן שליברמן משתמש בגנץ יותר מאשר גנץ משתמש בליברמן ומה שעובד לטובתו הוא שהוא נמצא כלשון מאזניים", אומר ד"ר אגוז. "ההתנהגות של ליברמן בשנה האחרונה, אם ננסה לעשות בה סדר, נראית כאילו הוא גמר אומר להביא לסיום שלטון נתניהו ולפינוי הזירה".

"יכול להיות שבחוגים שונים לא חשים בכך אבל ליברמן ביסודו הוא איש ימין, גם אם ימין שונה. לא פעם הוא כיוון להגיע להנהגת גוש הימין על ידי חבירה לליכוד בשלב כלשהו. המצב הנוכחי, שבו אחרי הפלונטר והבחירות השלישיות אנשי 'ישראל ביתנו' מאותתים שיתמכו מבחוץ בממשלה בראשות גנץ ויתמכו בחקיקה שתמנע מנתניהו הקמת ממשלה, זה יכול להוביל לממשלת אחדות תחת גנץ, לממשלה זמנית של השמאל בתמיכה של המשותפת, אבל האופציה הזו היא סוג של אקדח טעון שגנץ וליברמן משתמשים בו כלפי הליכוד כדי שיסכים לאחדות בתנאים שלהם, שנתניהו לא יוכל לכהן כראש ממשלה אלא אם כן יחזור נקי מבית המשפט".

להערכתו של ד"ר אגוז החתירה היא להגיע להסדר בו גנץ ראשון ואחר כך נתניהו ישתלב במידה ויזוכה. לעומת זאת ליברמן מעדיף מצב שבו הליכוד יחליף את הראש כבר בשלב הקמת ממשלת גנץ, ובשלב שכזה "לליברמן אין אינטרס לחבור לגנץ והוא יוכל להכשיל הרכבת ממשלת גנץ כפי שהכשיל ממשלה בראשות נתניהו ולמעשה להגיש לליכוד ממשלת ימין כפי שהכרנו מהעבר".

להערכתו של אגוז בתמורה למהלך שכזה ירצה ליברמן לקבל "סוג של מחילה", צעדים שיוכיחו שאין התחשבנות בליכוד על אירועי השנה החולפת ולהיפך, מוקירים לו את הצעד הזה של הקמת ממשלת ימין, וכך יוכל להיכנס אל תוככי הליכוד. "הליכוד שאחרי נתניהו מפתה מאוד מבחינת ליברמן, בגלל הכאוס המנהיגותי של העידן שאחרי נתניהו.

''נתניהו דאג לכך שאחריו יישארו אנשים חלשים בלבד וכעת הם לא מעזים לשלוף סכינים, אבל אחרי נתניהו תהיינה מלחמות פנימיות ומי שייבחר ראשון להנהגה לא בטוח שיישאר וכניסה של ליברמן לליכוד יכולה לרפד את דרכו להנהגה".

האם התקופה ללא נתניהו לא צפויה להיות תקופה בצילו של נתניהו? כזו שבה ראשי הליכוד חוששים לבצע צעדים כאלה ואחרים, מאחר והם צופים את שיבתו? "זה לא יגרום לאנשים לא להילחם אחד בשני. גם אם לא ידברו סרה בנתניהו. אם אני נכנס לראשו של ליברמן אני סבור שהוא מעריך שנתניהו לא יחזור בקלות מהמשפט לפוליטיקה".

להערכתו של ד"ר אגוז בצמרת הליכוד חבירה שכזו בלתי אפשרית לעת הזו בשל הזעם הרב בצמרת הליכוד על ליברמן, אך עם זאת בעתיד הדבר ייתכן ו"מה שיביא את ליברמן למהלך כזה הוא תחושה שאם הוא עושה מהלך כזה של פניה חזרה לליכוד זה מטהר את שמו ומנהיג הליכוד יערוב לחזרתו ולשילובה של 'ישראל ביתנו' לליכוד". לעומת זאת "אם תהיה לליברמן תחושה שלא יהיו מוכנים לקבל אותו למרות כל זאת, יש לו הפתעות נוספות".