בידוד. אילוסטרציה
בידוד. אילוסטרציהצילום: iStock

פרופ' נסים בן דוד, נשיא המכללה האקדמית גליל מערבי ומומחה לכלכלה, אומר לערוץ 7 כי המדינה צריכה להקצות יותר משאבים למאבק בהתפשטות נגיף הקורונה.

"היכולת של הממשלה להתמודד עם המשברים הכלכליים שנוצרו בגלל הקורונה גבוהה והנתונים מראים שמבחינה פיננסית אין שום בעיה לממשלה והמצב של ישראל מהבחינה הזאת הוא אחד הטובים שהיה אי פעם. הממשלה צריכה להיות מוכנה לטפל במשבר הזה על ידי סיוע בהשקעה מאסיבית ולתמוך בצעדים שיעצרו את המשבר הכלכלי שמתרגש אלינו", אומר בן דוד.

לדעתו, גם בפן הבריאותי המדינה צריכה ללכת לצעד דרסטי בשל לעצור את הנגיף. "יש תהליך הדרגתי שבו מחמירים מדי פעם את הדרישות והצעדים הללו לאט לאט יוצרים גם פגיעה כלכלית שבסופו של דבר מגיעה לקריסה של הבורסה ולפגיעה בחברות התעופה. מה שעומד על הפרק הן שתי אלטרנטיבות: האחת, להמשיך באופן מדורג ובצורה הזו להקטין את החשיפה לוירוס כך שההידבקות תהיה הדרגתית ובסופו של דבר זה כנראה יגיע לכולנו. השנייה, היא לעצור את הכל לשבועיים, להכניס את האנשים לשבועיים – שזה פרק הזמן שבו מי שחלה בוירוס יכול להדביק אחרים – ולשאת בנזק הכלכלי הזה בתקווה שהדבר יעצור את ההדבקה".

"אני חושב שעצירה לשבועיים עדיפה על פני עצירה מדורגת שבמסגרתה הבורסה יורדת בכל יום ומוחקת מהנכסים הפיננסים של הציבור עשרות מיליארדי שקלים. זה קורה כבר משך זמן ארוך ולפחות עדיף לעשות את האומדן ולחשוב כיצד נכון לנהוג", מוסיף פרופ' בן דוד.

הוא מציין שיש נתון נוסף שחשוב שיהיה מדוייק יותר. "כשחושבים כמה הוירוס הזה מסוכן, לוקחים את הנתונים שיש על חולי הקורונה בעולם, בודקים את מספר המתים ומחלקים את מספרם במספר החולים כדי להעריך את שיעור התמותה. יש כאן טעות אחת, שייתכן שישנם באוכלוסייה חולים שאנחנו איננו יודעים עליהם ומעט מאוד מתים ואז הסיכון של המחלה קטן באופן משמעותי ואנחנו מבינים שהפאניקה ומגזמת והנזק הכלכלי העצום לא צריך להתרגש עלינו".

"כרגע, יש לבדוק את כל מי שמתלונן על סימפוטומים שמזכירים את הקורונה. צריך להקצות את כל המשאבים שנדרשים, לבדוק את כל המתלוננים – עשרות או מאות אלפים – ולברר סופית כמה אנשים מתים מקורונה. זה הנתון שצריך כדי להעריך כמה נזק נגרם כי המשמעות היא מאוד גדולה למשק", מבהיר בן דוד.

הפתרון למצב הכלכלי והבריאותי, עובר לדברי פרופ' בן דוד במערכת הפוליטית. "הגיע הזמן ששתי המפלגות המרכזיות יתעלו, יאחדו כוחות ויעשו ממשלת אחדות. זה הזמן שבו צריך לקבל החלטות, במידה והמשבר יימשך, כיצד להתמודד עם הנזקים הגדולים. אם המפלגות לא יחברו יחד, הן לא יוכלו להתמודד ולהקצות את המשאבים הנכונים לסיוע".