שירות התעסוקה
שירות התעסוקהצילום: באדיבות שירות התעסוקה

עומר אשכנזי, מנכ"ל 'אג'נדה פתרונות פיננסיים' ומומחה לזכויות עובדים מנסה לעשות סדר עבור מי שפוטרו או נאלצו לצאת לחופשה ללא תשלום.

לדבריו, הפתרון של חל"ת, נועד כדי להיטיב עם העובדים. "המשק לא יכול להתמודד עם פיטורים המוניים, המטרה של ביטוח לאומי והמעסיקים היא לא לשחרר את העובדים באופן סופי ולבצע גמרי חשבון וסיום העסקה".

"הביטוח הלאומי הרים את הכפפה ולטובת האזרחים מאפשר בתקופת החל"ת לקבל דמי אבטלה. זו עזרה משמעותית לטובת האזרח", מוסיף אשכנזי בשיחה עם ערוץ 7.

הוא מציין עוד, "האזרחים עצמם נמצאים כרגע בפאניקה. כל עזרה או פיסת מידע שתגיע מגופי המדינה רק תעזור. לצערי, בגלל הפאניקה הזו יש הרבה מאוד בלבול, הציבור נכנס ללחץ ופונה לאתרים הממשלתיים שחלקם קרסו. אני לא ממליץ להיכנס לבהלה, כי הביטוח הלאומי בסך הכל רוצה לעזור לנו".

ומה לגבי יתר הזכויות של העובדים? "עובד שיצא לחל"ת צריך להבין שבסופו של דבר הוא עצמו יצטרך לדאוג להפקדות הפנסיוניות כי המעסיק לא יהיה חייב בכך. הותק, ימי החופשה והמחלה וההבראה יישמרו".

"בקרן פנסיה, עובד שלא מפקיד במשך חמישה חודשים, הזכויות הביטוחיות שלו מתבטלות. לכן כדאי לבצע הליך של ריסק זמני – שהתשלום עליה מתבצע מתוך הקרן עצמה. ניתן לבצע את המהלך במשך שנתיים. מומלץ ליצור קשר עם אנשי המקצוע ולא לתת לזמן לעבור, כי בסופו של דבר יעבור פרק זמן ולא נישאר עם הביטוח", מוסיף אשכנזי.

חשוב לו לציין גם את הצורך במהלכים שקולים. "מכיוון שהמשבר הזה פוגע גם בשווקי הכלכלה ובשוק ההון, אנשים נוהגים להילחץ למשוך ביטוחים וכספים פנסיוניים. מומלץ להוריד את סף החרדה כיוון שכרגע שוק ההון יורד אבל אחר כך הוא יעלה. נגרמה מכה אנושה לכלכלה. המצב הזה יוצר לחץ עצום על הציבור. הרבה מאוד אנשים נלחצים ושועים לפייק ניוז. זה כדור שלג שיכול לגרום לנזק רב, גם באופן פסיכולוגי וגם באופן כלכלי. אני ממליץ לציבור להבין שמשברים מסוג זה מתרחשים – ובסופו של דבר השוק יחזור לעצמו".