איך שורדים מתחמי העבודה את משבר הקורונה?

רומן לוי, מייסד מתחמי העבודה Urban Place מספר על ההתמודדות והפגיעה במרקם העבודה במתחמי העבודה המשותפים.

רומן לוי , כ"ז באדר תש"פ

רומן לוי
רומן לוי
צילום: אורבן פלייס

נדמה כי וירוס הקורונה בתודעת העובד הישראלי הצליח לעבור לא מעט גלגולים. בכל כמה ימים ההנחיות משתנות, וחברות רבות מנסות להמשיך את הפעילות שלהן בצורה רגילה ככל האפשר.

חלק גדול ובלתי נפרד מהמשק הישראלי הוא מתחמי העבודה המשותפים, מקום משכנם של חברות היי טק, עסקים קטנים וגדולים ועצמאים, אשר עומדים כעת בפני דילמה – האם לעזוב הכל ולעבוד מהבית, או להמשיך ולהשתמש במשרדים, בחללים ובאירועים שהמתחמים יוזמים?

על פי ההנחיות האחרונות, קיים איסור על התקהלות של מעל לעשרה אנשים, וחברות מעודדות את העובדים לעבוד כמה שיותר מהבית. מדובר במצב שאיש לא הכיר קודם לכן, ואותם מתחמים יצטרכו לקחת על עצמם החלטות קשות, לטובת חברי הקהילות שהם מנהלים.

למרות הנחיות הממשלה, אנשים רבים מתקשים לעבוד מהבית, או לחילופין, אופי העסק לא מאפשר זאת. לכן מתחמי העבודה המשותפים חייבים לחשוב בצורה יצירתית, ולספק לכל חברי הקהילה שלהם פתרונות, שיתנו את המענה הראוי לעבודה בזמן משבר הקורונה. הנה כמה דברים שניתן לעשות:

נסחו טופס הצהרת בריאות מקוון

כשעובדים עם מספר רב של אנשים, ובייחוד במצבים של חוסר ודאות, עלינו לנסות לייצר איזשהו סדר. במקרה של הקורונה, הפחד הגדול ביותר שלנו הוא שאנחנו לא באמת יודעים ליד מי אנחנו יושבים, והיכן הוא בילה לפני כן. לכן, עליכם לנסח טופס הצהרה, עליו יחתמו כל אחד מחברי הקהילה והאורחים, בו הם מצהירים כי הם בריאים וכי אין חשש להידבקות מבחינתם, וכן שלא הפרו הנחיות ולא בילו בקרבת אנשים, שידוע להם כי הם חולים או בבידוד. הדבר ייצר תחושה מרגישה בקרב כל העובדים במתחם, ויעזור לחדד את המודעות לחשיבות של האחריות של הפרט על הסובבים.

שדרגו את העובדים בחלל המשותף למשרד פרטי או חדר ישיבות:

נכון, קיים פער לא קטן בין המחיר של השכרת משרד לבין השכרת עמדה בחלל משותף, אך בזמנים בהם עלינו לשמור על מרחק אחד מהשני, וחל איסור על ישיבות רבות משתתפים, חדרי הישיבות הגדולים שברשותכם יעמדו ריקים כך או כך. תוכלו להציע לעובדי האופן ספייס לחלוק משרד או חדר ישיבות, ובכך לצמצם את כמות האנשים שעובדים האחד בצמוד לשני.

דאגו לניקיון יסודי וחיטוי של כל העמדות והמשרדים

במתחמי העבודה המשותפים תמיד תראו אנשי ניקיון שדואגים לסדר, ואולי זה נשמע מעט ברור מאליו, אבל שמירה על היגיינה וחיטוי של מקום העבודה היא בראש סדר העדיפויות כרגע, במיוחד במקומות עבודה בהם קיימים אזורים משותפים. צרו קשר עם חברה המספקת שירותי חיטוי מיוחדים, ואם ניתן – קחו את זה צעד אחד קדימה והעמידו עמדות חיטוי עבור חברי הקהילה ואורחים שמגיעים למתחם.

פחות מיטאפים רבי משתתפים – יותר סדנאות אינטימיות

מתחמי עבודה רבים מנסים לייצר לחברי הקהילה שלהם תכנים בעלי ערך, בדמות מיטאפים מקצועיים בתחומי טכנולוגיה, מכירות או התנהלות נכונה בעסקים השונים. לרוב, האירועים הללו כוללים הרבה יותר מעשרה אנשים, אך ניתן לזמן מוגבל להפוך את המיטאפים לסדנאות, של עד עשרה אנשים, אליהם יוכלו להירשם חברי הקהילה מראש. נכון, הדבר ידרוש ממנהלות הקהילה קצת יותר, ואולי זה גם יעלה לכם מעט יותר, אך כך תוכלו לשמר את ההמשכיות השוטפת של פעילויות המתחם, ולאפשר לסדר היום להמשיך כרגיל ככל האפשר.

סדרו תורות בהגעה למתחם

רעיון נוסף שיעזור להפחית את כמות האנשים שעובדת באופן פיזי במתחמים, היא לנהל מערך תורות של אנשים שמגיעים לעבודה במתחם. כך למשל, יחולק השבוע לטבלת ימים, אשר בהם יירשמו חלק מהעובדים שיגיעו באותו יום לעבודה, וחלקם יעבדו מהבית באותו יום. כך תוכלו לנהל את המצב בצורה מסודרת, ולשמור על כמות האנשים שמגיעה למתחם במינימום האפשרי.

לסיכום, מתחמי העבודה המשותפים ייאלצו לעמוד באתגרים גדולים בזמן הקרוב, בשמירה על העובדים. אבל החברות הקטנות, העצמאים והעסקים שמהווים את האקו סיסטם שחי ופועל בהם נמצאים בסכנה קיומית. מנהלי מתחמים – דברו עם חברי הקהילה שלכם, נסו לתת עצה טובה מתחומי המומחיות שלכם, ובעיקר הקשיבו להם. כי זהו כוחה של קהילה, ומעבר לנוחות של המשרדים המעוצבים והפינוקים, התמיכה של הקהילה היא הדבר העיקרי שמבדיל בין עוד משרד לבין אקו סיסטם אמיתי.

הכותב הנו מייסד ומנכ"ל רשת מתחמי העבודה המשותפים Urban Place