אביתר ארזי
אביתר ארזיצילום: Entersys

נגיף הקורונה גרם לשיבושי עבודה ואי ודאות במגזר העסקי, שהכריח את מרבית העסקים להמשיך להפעיל את העובדים רק מהבית.

במקרה כזה יש צורך בחיבור מרוחק בין המידע הארגוני לבין העובדים מהבית לצורך המשכיות עסקית.

דווקא בתקופה זו שירותי הענן לדוגמא הוכיחו את עצמם כיעילים, שכן עסקים המשתמשים זה מכבר בשירותים אלה נהנים מזמינות מרבית מהמשרד, הבית או מכל מקום אחר.

ובכל זאת, לא משנה אם המידע העסקי בענן או מקומי, יש צורך בחיבור מרוחק אליו לאלה העובדים מהבית, ולכן דרושה ערנות יתר כדי לשמור על אבטחת המידע. חשוב להבין, מידע הוא שם המשחק. המידע העסקי הפך מזמן ל"נכס" של הארגון, שכן הוא משרת את הארגון כולו, והצורך של בעלי העסק והעובדים לשמור עליו הינה הכרחית וחשובה.

בסופו של דבר, עובדים אשר קיבלו גישה מהבית למידע העסקי, צריכים לנהוג באחריות. כיוון שהאפשרות לעבודה מרחוק נועדה לעזור ולא לגרוע, שכן יש לא מעט ארגונים עוינים המעוניינים במידע (נכס) הכי רגיש שלנו.

ולכן, הכנו עבורכם 10 כללים חשובים, איך עובדים מהבית ועדיין שומרים על אבטחת המידע:

סביבת עבודה גם מהבית

קומו בזמן, פתחו את היום בכיף, התלבשו בדיוק כפי שאתם הולכים למשרד בימים כתיקונם, שבו עם המחשב סביב שולחן בפינה שקטה. זכרו שעבודה בפיג'מה על הספה מקשה על הריכוז.

עבודה שיתופית בצוות

אם אתם עובדים בצוות, נהלו את שיחות ופגישות העבודה שלכם דרך פלטפורמות הוידאו קופרנס המוכרות לכם. ישנן לא מעט פלטפורמות שיתוף קבצים, צ'ט ופגישות וידאו עסקיות כדוגמת Microsoft Teams, Slack, Zoom אשר מחברות את הצוות מכל מקום, ומספקות חווית עבודה איכותית.

מודעות על אבטחת המידע

כאשר אתם עובדים מהבית, אתם חשופים לבעיות אבטחת מידע. למה? כי הרשת הביתית שלכם אינה כמו הרשת במשרד המנוהלת והמפוקחת על ידי אנשי ה-IT, ולכן הדגש על אבטחת מידע הוא סופר חשוב. גישה מרחוק אומנם מאפשרת עבודה מכל מקום, אך ללא מודעות אמיתית מצדכם יכול להתרחש אסון חלילה ואיבוד מידע רגיש. תוכלו לעיין במצגת אבטחת המידע שהכנו בשבילכם, היא בטוח תעזור לכם.

ספאם פישינג ושאר אינטרנט

הקפידו על אבטחת המידע גם אם אתם עובדים מהבית, אל תלחצו על קישורים/קבצים חשודים ממקורות שאינם מוכרים, ואשר מגיעים אליכם דרך המייל או בערוצי התקשורת השונים. תזינו פרטים רגישים כדוגמת כרטיס אשראי רק באתרים מוכרים ושיש להם חיבור מאובטח (HTTPS) הימנעו בהפצת מידע אישי ועסקי דרך הרשתות החברתיות, והיו ערניים מפני הצעות מעניינות על מוצרים לטיפול בנגיף הקורונה.

הרשת הביתית

אל תתחברו לכל רשת WIFI שזמינה לכם, גם לא של השכנים ובטח לא לרשת אשר אינה מוגנת בסיסמא. גם ברשת הביתית שלכם רצוי וכדאי שתהיה סיסמא חזקה לרשת ה-WIFI האלחוטית.

סיסמאות

וודאו שיש לכם סיסמת כניסה למחשב האישי, וכן סיסמאות חזקות לשירותים החיוניים והעסקיים שלכם, אם אין, זה הזמן ליצור כבר כעת. כך תגנו על המידע מפני נגיעות מקריות או מכוונות של אנשים זרים ובני הבית. הפעילו אימות דו שלבי – סיסמת הגנה נוספת דרך הסמארטפון/אימייל/סמס

אנטי וירוס

חשוב לוודא שיש לכם תוכנת אנטי וירוס עדכנית ואיכותית (לא חינמית) המותאמת לצורכי העבודה. אנטי וירוס חינמי לעיתים עלול להיות "הוירוס" בעצמו.

עדכוני אבטחה למערכת ההפעלה

יש לוודא שהמחשב שלכם ומערכת ההפעלה שבו עודכנו לאחרונה. מערכות הפעלה מעודכנת עשויה למנוע מגורם עוין לפגוע במחשב שלכם.

חיבור מרוחק

קיבלתם גישה מרחוק למשרד באמצעות VPN , מצוין. הקפידו לעבוד בדיוק על מה שאתם צריכים, וברגע הסיום יש לוודא ניתוק מוחלט של חיבור ה-VPN .

עדיף לשאול קודם

נתקלתם בשאלה? משהו לא מסתדר? קיבלתם מייל לא מוכר? עדיף לשאול קודם. כדאי לפנות לקבלת מענה טכני מאנשי/חברת התמיכה שלכם קודם הפעולה ובכך להפחית את סיכוני האבטחה בעבודה מהבית.