ראיון עם הרב דוב זינגר

ראש ישיבת 'מקור חיים', הרב דב זינגר, משוחח עם ערוץ 7 מ"מלון הקורונה' - מלון דן בתל אביב, בו הוא שוהה מאז התברר כי נדבק בנגיף.

על מצבו הרפואי מבהיר הרב זינגר כי מצבו טוב וכי אין לו תסמינים כלשהם וסדר יומו משלב תפילות מסודרות ומשותפות, שיעורים וכעת ההמתנה היא לשתי בדיקות שתוצאותיהן תהיינה שליליות, ואז, כך לפי הדיווחים השונים, הוא יוכל להישלח לביתו.

על הרגעים בהם התברר לו כי הוא נושא את הנגיף אומר הרב זינגר כי מדובר בחוויה לא פשוטה כאשר מתברר שהנגיף שעליו מדברים בחוץ נמצא בתוכך פנימה והתחושה לא פשוטה לנוכח ההבנה שקרבה אליו מדבקת. תחושה זו מתחזקת עם הצורך להתרחק מבני אדם והבדיקה הנערכת לגבי כל מקום ומקום בו היה בימים האחרונים. "יש תחושות אשמה, אולי לא הייתי צריך לנסוע לחוץ לארץ, מה שכנראה נכון, ואולי לא לדבר עם אנשים למרות שרוב הזמן הייתי בלי תסמינים. אתה מברר את המסלול שלך ופתאום 'עין צופה' ושבוע שלם עוברים על כל מקום שבו היית, בחתונה הזו, במקום ההוא ובחנות הזו... זו תחושה מאוד מורכבת וקשה בנוסף לזה שאתה חולה".

על המשך תפקודו כראש ישיבה גם במציאות כזו מציין הרב זינגר כי הקב"ה הקדים רפואה למכה והביא לעולם את ה'זום' המאפשר, יחד עם אמצעים טכנולוגיים שכעת ניתן להעריך את יתרונם, לצד נזקיהם, להמשיך בתפקוד יחד עם צוות הר"מים השומרים על קשר יומיומי, שיעורים קבועים ועוד.

עוד נשאל הרב זינגר כיצד הוא משיב לתלמידיו השואלים 'מה רוצה הקב"ה מאיתנו כשהביא עלינו את המגיפה הזו'. הרב מצידו מעיר כי הוא "משתדל, לא רק עכשיו, שלא "לייצג" אותו באופן מיידי. אנחנו מצפים ממנו שהוא יסביר לנו ואנחנו בתוך התמיהה הזו. השאלה הזו עצמה היא זו שה' רוצה מאיתנו, שנשאל. חשוב שלא כל אחד יחזור לתשובות הרגילות ויגיד שזו הוכחה למה שחשב קודם, כי אז היה חבל להטריח עם דבר גדול שכזה".

"אני מניח שחלק מהציפייה לגאולה זה שמשהו בעולם נשמט. הקרקע נשמטת מתחת לרגליים שלנו וזה פותח פתח גם לאבד את הביטחון ולפתח חרדות וגם לאופציה של משהו גדול יותר שמפתיע אותנו. הרי הגאולה אינה מובנת על פי סדר הטבע", אומר הרב זינגר. "אם מישהו היה שואל את סבא שלי בדרכו למשרפות אם אפשרי שהנכד שלו יגור בעיר של עמוס הנביא, זה לא היה אפשרי בשום אופן. הקב"ה לפעמים משמיט את הקרקע ובונה עולם חדש, יותר טוב, אנחנו מקווים".

לקראת הפסח מתייחס הרב זינגר לאירועים האחרונים בצל החג המתקרב: "מבחינת התזמון זה נראה מתאים. הקב"ה עשה את זה בין פורים לפסח. בפסח אנחנו יושבים בליל הסדר ובע"ה נזכה לשבת לפחות בהרכבים הרגילים והטקסט של ליל הסדר הוא הטקסט של החדשות. יש מכות מסביב, יש פחדים וחששות. חמושים עלו בני ישראל ממצרים... אנחנו מתפללים שכולם יצאו בריאים אבל בוודאי העולם הישן מתפורר ומתפרק לנגד עינינו".

"חוויית הילדות החזקה ביותר שלי היא שאבא שלי, שבדרך כלל לא דיבר על המאורעות שעברו שמה, אבל בליל הסדר אחרי ארבע כוסות, הוא התחיל לבכות ושר 'לשנה הבאה בירושלים הבנויה'. אני מעריך שהכוונה של הסועדים אחרי ארבע כוסות היא שישירו 'בשנה הבאה בירושלים הבנויה' ביתר שאת ועוז ושנזכה שהקב"ה יוביל אותנו למקומות טובים ומפתיעים".