על פיאז'ה ותאוריית הפסיכולוגיה ההתפתחותית

תאוריית ההתפתחות הקוגניטיבית המפורסמת של פיאז'ה בנויה משלבים המשותפים לכולנו מגיל אפס ועד לבגרות.

תוכן שיווקי , א' בניסן תש"פ

פסיכולוגיה התפתחותית
פסיכולוגיה התפתחותית
pexels

תאוריית ההתפתחות של פיאז'ה

תאוריות העוסקות בתחום של פסיכולוגיה התפתחותית ובפרט תאוריית ההתפתחות של פיאז'ה, נלמדות בכל מוסד אקדמאי שעוסק בחינוך, עבודה סוציאלית ופסיכולוגיה כחלק מתוכנית הלימודים.

ז'אן פיאז'ה, פסיכולוג שוויצרי, חי במאה הקודמת ותרם רבות לתחום זה. בראשית דרכו היה זואולוג ואחר כך פילוסוף של התודעה, ורק לאחר שנולדו לו ילדים הוא החל לעשות עליהם תצפיות, עסק בחינוך ובנה מודל אוניברסלי הבנוי מ-4 שלבים ומחולק לתתי שלבים של התאוריה קוגניטיבית:

  • התקופה הסנסור מוטורית (גיל 0-2) עוסקת ברפלקסים מולדים, התנהגות מכוונת (חיקוי) וקביעות העצם.
  • השלב הקדם אופרציונלי (גיל 2-7) עוסק ביצירת ייצוגים מנטליים, חשיבה אינטואיטיבית ומרכוז.
  • שלב האופרציות הקונקרטיות (גיל 7-11) עוסק בחשיבה אופרציונלית וחשיבה קונקרטית.
  • שלב האופרציות הפורמליות (גיל 11-15) עוסק ביכולת החשיבה המופשטת.

למעשה פיאז'ה עוסק בהתפתחות החשיבה והשפעות התפקוד החברתי עליה תוך פעילות אקטיבית או פסיבית של הילד. תאוריה נוספת של פסיכולוגיה התפתחותית היא התאוריה של מרגרט מאהלר העוסקת באינטראקציה בין התינוק לאם.

תאוריית ההתפתחות של מאהלר

לפי מאהלר ההתפתחות הפסיכולוגית מתפתחת מהלידה ועד לגיל 3 וכוללת 6 שלבים:

  • שלב האוטיזם הנורמלי (גיל 0-3 חודשים) בו התינוק מגיב לצורך פנימי
  • שלב הסימביוזה הנורמלית (גיל 2-6 חודשים) בו התינוק אינו מבדיל בין צרכיו לצרכי אמו ומתחיל תהליך ההיפרדות.
  • שלב הדיפרנציאציה (גיל 7-10 חודשים) בו התינוק חוקר את סביבתו אך מעדיף לחזור לאמו.
  • שלב האימון (גיל 10-15 חודשים) בו התינוק הולך וחוקר את הסביבה כאשר חוזר לאמו.
  • שלב ההתקרבות מחדש (15 חודשים עד שנתיים) בו התינוק מחפש אינטראקציה עם הסביבה.
  • שלב התגבשות העצמיות (גיל 2-3) בו התינוק מבין שהוא אינדיבידואל נפרד.

לפיכך, מאהלר עוסקת בקשר של תינוק-אם ובתהליך פיתוח הזהות האינדיבידואלית תוך קבלת עידוד האם בכל שלב.

תאוריית ההתקשרות של בולבי

בנוסף לפיאז'ה ומאהלר, ג'ון בולבי פיתח תאוריית התקשרות לפיה הוא טוען שהתינוק נקשר לדמות מטפלת שאינה בהכרח אמו. כלומר, התינוק לא חייב שאמו הביולוגית תגדל אותו, אך הוא זקוק לקרבה והגנה מדמות מטפלת כלשהיא כיוון שאלו צרכים מולדים אשר ישפיעו על התינוק לאורך כל חייו. בולבי מחלק את סוג המטפלת ל-4 סוגים:

  • מטפלת זמינה וחמה המספקת תחושת ביטחון – הילד יחוש הגנה
  • מטפלת שפעם נמצאת ופעם לא – הילד לא יחוש תמיד הגנה
  • מטפלת מתעלמת – הילד יחוש דחייה ויפסיק לסמוך עליה
  • מטפלת מתעללת – הילד יסבול מבעיות נפשיות ותנועתיות

לסיכום, כל אחד מהפסיכולוגים בדק וחקר פן אחר של ההתפתחות הפסיכולוגית וכיצד היא משפיעה על הפרט לאורך כל חייו, על מעשיו ועל אישיותו.