ערכת בדיקת קורונה
ערכת בדיקת קורונהצילום: קובי ריכטר/TPS

המגבלות החדשות על אזרחי ישראל כבר בתוקף ועורך הדין אורי שוורץ, היועץ המשפטי של משרד הבריאות, מפציר באזרחים להקפיד עליהן.

בשיחה עם ערוץ 7 אומר שוורץ "אנחנו מקווים שאנשים יבינו שאנחנו מגיעים למצב הזה כי באמת יש הכרח חשוב. אם אנשים לא יבינו, המשטרה עוסקת באכיפת התקנות ובמקרה הצורך אף ישלמו קנסות".

לדבריו, "האזרחים חייבים להבין שהכל נועד כדי להגן על החיים שלנו ושל הקרובים שלנו. זה איום מסוג שאנחנו לא מכירים ולא התמודדנו איתו בעבר. בבקשה הקשיבו וישמו את ההנחיות. זה הדבר הכי חשוב כעת".

הוא מתעכב על סוגיות מסויימות שלגביהן עלו שאלות. תחילה, מדבר שוורץ, על רכישות שהן מעבר למזון ותרופות. "אם אנחנו מדברים על רכישות חיוניות כמו מזון ותרופות עדיין ניתן לצאת ולקנות אותם בסופר או בבית המרקחת ועדיף כמובן להזמין אותם מרחוק. כל שאר הדברים, למשל בגדים, התקנות הביאו לסגירת החנויות אבל הן מאפשרות הזמנה מרחוק עם שירות משלוח עד הבית על פי הכללים".

ומה לגבי בעלי מקצוע? "בעלי מקצוע כמו שרברבים צריכים להמשיך כרגיל. עם זאת, אני מבקש ומפציר לבחון היטב האם השירות נחוץ ברגע זה. אם יש סתימה בשירותים או התפוצץ צינור, מדובר בתיקון חיוני. זה לא הזמן לתיקונים לא חיוניים. יש כאן פוטנציאל בעייתי ולכן יש להפעיל שיקול דעת ולעשות רק מה שבאמת נצרך בדחיפות".

גם לגבי תפילה במניין התקנות ברורות מאוד. "השינוי הגדול הוא שכבר לא מותרת תפילה במקום סגור ולא ניתן כלל להתפלל בבית הכנסת. מותר להתפלל בקבוצה של עד עשרה אנשים בשטח פתוח ותוך שמירה של מרחק שני מטרים לפחות בין המתפללים".

עו"ד שוורץ מסביר גם את התקנה המגבילה יציאה מהבית למרחק של עד מאה מטרים. "המטרה של קביעת הרף של מאה מטרים נועדה להעביר מסר שצריך להישאר בבתים. מי שמתרחק עוד כמה מטרים זו לא בעיה, אבל מי שמתרחק קילומטר עוד שניים כן יוצר בעיה. אני אומר, תישארו קרוב לבית. אם צריכים להתאוורר צאו לזמן קצר וחיזרו. המסר הוא: זה לא הזמן להיות בחוץ, אלא הזמן להיות בבית".

לדברי שוורץ, לא פשוט לקבל החלטות שמטרתן להגביל את האזרחים באופן כל כך בוטה. "אנחנו מודעים לכך שהתקנות הללו מגבילות בצורה משמעותית את חירויות הפרט וזכויות האדם. הגענו למצב הזה רק כי אנחנו סבורים שאין ברירה אחרת ובהדרגה אחרי שראינו שהצעדים הקודמים לא מספיקים".

"לצערי אני לא יכול לומר שזו תהיה ההחמרה האחרונה בהגבלות. התוקף של התקנות הוא לשבעה ימים. לא בגלל שאנחנו חושבים שבעוד שבעה ימים הכל יסתדר, אלא הדבר נותן לנו זמן לבחון את המצב כל הזמן מחדש – האם צריך להחמיר או אולי האם הגבלנו יותר מדי. כך לדוגמה, תיקנו את התקנות השבוע והרחבנו את אפשרות היציאה מהבית להורים גרושים שצריכים להעביר ביניהם ילדים המצויים במשמורת משותפת וזה מתוך עניין נטו לצמצם את הפגיעה באזרחים – שהיא כרגע גדולה".

באשר לאיומי נתניהו לגבי הטלת סגר מלא אומר שוורץ, "ההחלטות על המשך ההחמרות מתקבלות בממשלה. יש דיונים ומחשבות אך אין החלטה סופית לגבי ההרחבה של ההגבלות".