הרב יוסף צבי רימון
הרב יוסף צבי רימוןצילום: גרשון אלינסון

זום לליל הסדר:

ההצעה לעשות זום עבור ליל הסדר, פרט לבעיות ההלכתיות שהיא מעלה, יש בה בעיה גדולה מבחינה מעשית. יש סיכוי רב יותר שהיא תגרום לעגמת נפש מאשר שתתן שלוות נפש.

התקלות בהשארת תכנת זום או דומות לה, במשך זמן רב – מסתברות מאוד; כמו כן כיבוי אוטומטי של המסך ועוד בעיות נוספות. במקרים בודדים, דבר זה יגרום לאנשים להפעיל את הזום במהלך החג עצמו.

ברוב המקרים, האנשים לא יגעו במחשב (שהרי הם יודעים שדבר זה אסור בהחלט, ולא יבואו לעשות כך בחג), אולם, הדבר יגרום עצבות גדולה לכולם.

לכן, מעבר לשאלות ההלכתיות, אין כאן פתרון חכם. אמנם, הבעיה אמיתית. אנשים נשארים בודדים בליל הסדר, ובפרט אנשים מבוגרים.

לעתים, אדם בודד לבדו ממש. להביאם אלינו – בלתי אפשרי וזו סכנה גדולה עבורו, ואסור להסתכן למרות צער הבדידות.

מצד שני, צריכים לתת מעשה לבעיית הבדידות בליל הסדר.

הצעה מעשית לכתחילה

לכל בתי ישראל, גם אלו שיש להם סבא וסבתא זקנים, קרובים צעירים, אך אינם יכולים להיות יחדיו בליל הסדר:

• יתפללו תפילת מנחה מוקדמת, כבר בצהריים

• כשעה או שעתיים לפני השקיעה – כולם לבושים בבגדי חג ועושים יחד מפגש זום🖥 של כל המשפחה – גם הסבא והסבתא וכל הילדים וילדיהם בכל מקום.

זמן זה, איננו יום חול ככל הימים, זמן זה הוא חג הפסח!

בשעה זו היו מקריבים את קרבן הפסח, ובשעה זו היו הלוויים שרים את ההלל (רמב"ם, קרבן פסח פ"א הי"א – הרב יואל בן נון סבור שתמיד יש לעשות תמיד זמן זה כיום חג, ובוודאי השנה – עיין בהצעתו באתר הפייסבוק מקראות, ותודה שעורר אותי לכך).

• במפגש זה ישירו שירי ליל הסדר – ילדים ישירו מה נשתנה. אחר כך יאמרו דברי תורה או חידות לילדים.

כל אחד מבני המשפחה יכול להכין משהו קצר.

ניתן לשאול כמה ימים קודם שאלה, שעליה ינסה כל אחד לענות בדרכו. למשל: מהו בן חורין בימינו? מהי הנקודה האהובה עליך בהגדה? בליל הסדר? או שאלה אחרת, שמתאימה לתשובות מגוונות.

ניתן להמשיך בשירי ליל הסדר האהובים, כמו והיא שעמדה, דיינו, אחד מי יודע, חג גדיא וכדומה (בליל הסדר עצמו, נחזור על כל השירים הללו).

• יסיימו כמה דקות לפני השקיעה, ידליקו נרות, יקבלו חג, ימשיכו לשיר ובצאת הכוכבים יתפללו ערבית משפחתית (לצערנו בגלל הסכנה שלא נוכל ללכת לבית הכנסת) ויחלו בליל הסדר.

אמנם, לא יהיה זה ליל סדר מלא עם כל הסבים והסבתות, אבל יהיה מפגש מרגש שיש בו התחלה משמעותית לליל הסדר.

במקום שיהיו רק עשרה בליל הסדר, יכולים להיות עשרות מבני המשפחה במפגש זה. באותו זמן שבו היו מקריבים ושרים הלל בבית המקדש, נשיר גם אנו, נספר בסיפור יציאת מצרים ונתרומם ביחד עם כל בני המשפחה, הקרובים והרחוקים.

הצעה זו מהודרת מבחינה הלכתית, אין בה שום ספקות והיא טובה לכתחילה עבור כולם.

משפחות שהרעיון לא מתאים להם, ימצאו את הדרך הנכונה עבורם.

הצעה זו תשדרג מאוד את ליל הסדר, תתן תחושה טובה לסבים, לילדים ולנכדים (אני מאמין שתתן תחושה מספיק טובה ואיתנה גם לאדם הבודד).

מבחינה מעשית, היא טובה אלף מונים מהצעת הזום בליל הסדר עצמו.

ניתן ואף רצוי, להמשיך את המפגש במוצאי החג.

אנחנו נמצאים במציאות מורכבת. ניתן חלילה להיות בתחושות דיכאון ועצבות, אך ניתן לראות גם את הדברים היפים והטובים שניתן להגיע אליהם דווקא בתקופה זו. מפסידים דברים מסוימים, אך באותה עת, מרוויחים דברים חדשים שעשויים לתת עוצמה מיוחדת, חיבור מיוחד, אהבה אדירה ורוממות גדולה.