יסעור
יסעורצילום: אורי לנץ, פלאש 90

מסוק ״יסעור״ של חיל האוויר נחת בשטח במרכז הארץ, בעקבות תקלה טכנית.

מצה''ל נמסר כי המסוק יושמש על ידי צוות טכני ויחזור לטוס. אין נפגעים.

בחודש שעבר פורסם הדו"ח המסכם של צוות תחקיר המומחים שהוקם בעקבות התלקחות מסוק ה"יסעור" במהלך טיסת אימונים ב-26 בנובמבר 2019.

כזכור, הטייסים נאלצו לבצע נחיתת חירום והצליחו להביא לפינוי מהיר של הלוחמים והצוות האווירי שהיו במסוק בטרם נשרף כליל.

תחקיר מומחים בהובלת אלוף-משנה א', בוצע בשיתוף החברה האזרחית יצרנית מסוק "היסעור" וארך מספר חודשים. מממצאי התחקיר העלו כי התאונה נגרמה בעקבות כשל טכני שגרם להתפרקות ממסר המנוע השמאלי, שהובילה להתלקחות המסוק.

תיעוד: מסוק היסעור עולה באשדוברות המשטרה

הליקוי בממסרים, אותם סיפקה החברה, הוביל לשחיקה מהירה. אף שהליקוי זוהה על ידי החברה, לא הועבר המידע לידי חיל-האוויר. בנוסף, מצא צוות התחקיר כי תהליכי האחזקה בחיל לא הצליחו לזהות את הכשל בממסר.

בחודשים האחרונים בוצעו עבודות אחזקה ובדיקות מקיפות למערך מסוקי ה"יסעור" בחיל-האוויר בתיאום עם החברה האזרחית וחילות נוספים מהעולם אשר מתפעלים מסוקים דומים. מסוקי ה"יסעור", כזכור, חזרו לטיסות אימונים לפני כחודשיים.

מפקד חיל-האוויר, אלוף עמיקם נורקין, קיבל לידיו את התחקיר והממצאים שהוצגו לו, וציין כי תהליך החקירה היה ראוי ומקצועי.

האלוף נורקין אמר כי מדובר בתקלה חריגה. ''ראשית הצירים לאירוע הייתה בממסר שהתפרק. ישנם תהליכי אחזקה בחיל הניתנים לשיפור כדי לאפשר זיהוי מוקדם של ליקויים וכשלים דוגמת מקרה זה''.

מפקד חיל-האוויר חזר על תפיסתו שכל תאונה היא בת מניעה, וציין כי לחיל ישנה הערכה רבה לחברה האזרחית, על שיתוף הפעולה לאורך השנים וגם בחקירה זו. ''עם זאת קיימת ציפייה שמוצר שמגיע לחיל-האוויר ומשמש אותו, יעמוד בבקרת האיכות והסטנדרט הגבוהים ביותר'', הדגיש נורקין.

עוד ציין כי מדיניות האחזקה ההדוקה שנקבעה לאחר האירוע והפעולות המקצועיות שבוצעו על ידי אנשי המערך הטכני, תאפשר תפעול בטוח של מערך היסעור בחיל-האוויר.

''חיל-האוויר הוא משתמש מוביל במסוקי ה"יסעור" אשר נדרש למתארים מבצעיים מורכבים, ללא פשרות על בטיחות הטיסה''. מפקד חיל-האוויר סיכם כי תפעול התקלה החריגה על ידי צוות המסוק בתנאי אי-וודאות, בחושך, עם לוחמים בבטן המסוק, בוצע בצורה ראויה לציון והוביל להצלת חיים.