חמ"ל השליטה המיוחד לקורונה בפיקוד צפון
חמ"ל השליטה המיוחד לקורונה בפיקוד צפוןצילום: דובר צה"ל

העיכוב בהקמת מערך בדיקות מחייב מדיניות גורפת של סגרים כלליים אשר מביאה לנזק עצום לכלכלת ישראל ולפרנסת מיליוני עובדים ובעלים במגזר הפרטי. חייבים לעבור ממדיניות הפטיש למדיניות הפינצטה.

יש להעביר לצה״ל ולמשרד הביטחון את האחריות הכוללת למערך הבדיקות באופן מיידי. רק כך נצליח להזניק במהירות את קצב הבדיקות, את מהירותן נטילתם ופיענוחם ואת ודיוקן.

בלי זה לא נוכל לשחרר את ישראל מהסגר הכלכלי הגורף שהוא הרסני לעתיד ישראל, מבלי להסתכן בזינוק מחודש של המגיפה.

משרד הבריאות לא מאמין במיוחד בחשיבות הבדיקות (״עגל זהב״ לדבריהם) וכגוף רגולטורי בעיקרו, הוא אינו בנוי להקמה מהירה של מערך יעיל של בדיקות בחירום.

חוסר האמונה בחשיבות הבדיקות הוא כאילו מפקד חטיבה לא ירצה לקבל מודיעין על שטח האויב לקראת פעולה.

החולשה הנוכחית של מערך הבדיקות מונע גם ממשרד הבריאות לבדוק קשישים בבתי אבות, חוזרים מחו״ל, ובכלל אנשים עם חום גבוה ושיעול או קרובי משפחה של נשאים, שגם בימים אלו אינם נבדקים, ולכן גם לא נשלחים למלוניות בידוד.

המצב כעת הוא: ‬מעט מדי בדיקות, ביצוע איטי - אנשים ממתינים ימים עד שיגיעו אליהם, קבלת תוצאות לאחר 5-6 ימים, ואובדן תוצאות הבדיקות. ‬ללא בדיקות רבות, מהירות ומדויקות, ‬ניאלץ להמשיך בגישת ה״פטיש״ אשר מחייבת סגר גורף על כלל אזרחי ישראל, ‬במקום ב״פינצטה״ אשר יאפשר את פתיחת כלכלת ישראל לצד בידוד מקומי של נשאי קורונה או סגירה של מוקדי קורונה ספציפיים. ‬

משרד הבריאות נטוע באידיאולוגיה שאינה מאמינה במרכזיות הבדיקות ככלי ליציאה מן המשבר. ‬בשל זאת, ובשל בעיות חריפות בביצוע ובעודף בירוקרטיה,‬ תהליך הגדלת הבדיקות ייארך זמן רב מדי אם יישאר בידי משרד הבריאות. ‬

הסגירה הגורפת של ישראל אשר היתה נכונה מאד בימים הראשונים, לא יכולה להמשיך להיות הכלי המרכזי לאורך זמן, בשל השפעתה ההרסנית על עסקים ועל מקומות עבודה בישראל. ‬כל יממה של עיכוב בבניית מערך בדיקות עולה לנו בחודשים של שיקום. ‬

דרום קוריאה, גרמניה וניו זילנד עושות זאת ומאפשרות תיפקוד מדינה לצד שליטה על המגיפה. ‬זו המשימה הדחופה ביותר של ממשלת ישראל. אסור לבזבז אפילו יום אחד.