עסקים כרגיל. שבדיה
עסקים כרגיל. שבדיהצילום: ISTOCK

כמעט כל מדינות העולם הטילו בשבועות האחרונים סגר על האזרחים, וסגרו את העסקים ומערכות החינוך.

רק מדינה אחת באירופה ממשיכה במדיניות של "עסקים כרגיל". התושבים ממשיכים לטייל ברחובות, מערכת החינוך פועלת כרגיל, וכל העסקים ובתי הקפה הומים אדם.

המגבלות היחידות אותן הטילה שבדיה על אזרחיה הן איסור על התכנסות של למעלה מ-50 איש, ובקשה ממבוגרים מעל גיל 70 להישאר בבית ככל הניתן.

השלטונות בשבדיה הודיעו כי אינם מוכנים להטיל סגר על האזרחים או הגבלות על חיי המסחר והבילוי, ומעדיפים להסתמך על "שיקול דעתם והאחריות של האזרחים במניעת התפשטות הקורונה", כדברי שרת החוץ השבדית, אן לינדה.

הגישה השנויה במחלוקת של שבדיה, בה התגלו עד היום 10,151 מקרי הידבקות בקורונה ובהם 887 מקרי מוות, זכתה לביקורת חריפה מנשיא ארה"ב דונלד טראמפ שטען כי "שבדיה עשתה זאת, את מדיניות חיסון העדר. הם קוראים לזה חיסון העדר. שבדיה סובלת מאוד מאוד קשה".

אלא שבשבדיה דוחים את הביקורת וטוענים כי טראמפ טועה בביקורת עליהם וכי המדיניות של "עסקים כרגיל" תוכיח את עצמה. "טראמפ טועה טעות עובדתית כאשר הוא טוען כי שבדיה פועלת לפי תאוריית חיסון העדר. המדיניות השבדית היא ללא סגר. אנו סומכים מאוד על האזרחים, שיקחו אחריות על עצמם", אמרה שרת החוץ.

גם האפידמיולוג הראשי של שבדיה, אנדרס טגנל, סבור שהמדיניות של שבדיה היא הנכונה. "אני חושב ששבדיה מצליחה. המדיניות מניבה תוצאות איכותיות כפי שנעשה תמיד. עד עתה מערכת הבריאות השבדית מטפלת במגיפה הזו בצורה פנטסטית", אמר טגנל.

אליזבת לידן, עיתונאית משטוקהולם, סיפרה לרשת CNN כי האזרחים עצמם אכן לוקחים אחריות במקרים רבים. "העיר פחות עמוסה כעת. רכבת התחתית כבר לא עמוסה לחלוטין, יש רק כמה נוסעים בכל קרון. אני חשה שהרוב המכריע של האזרחים קיבל את ההמלצה על ריחוק חברתי ברצינות. עם זאת, בעוד חלק מהשבדים אפילו לא ינשקו את בני או בנות זוגם לכבוד חג הפסחא, אחרים מקיימים מסיבות חג המוניות".