הרב אברהם וסרמן
הרב אברהם וסרמןצילום: באדיבות המצולם

א. "בעוד שבועיים יהיו אלפי מונשמים" אמרה ראש אגף גריאטריה של משרד הבריאות, ד"ר אירית לקסר, בדיון בבית משפט שעסק בבקשה לפנות מוסד גריאטרי, לטובת חולי קורונה. קרובי הקשישים המאושפזים שם טענו שיש סכנה לחייהם אם יעבירו אותם למקום אחר (ישראל היום, 19.3.20). זו לא התחזית היחידה של ראשי משרד הבריאות שהתנפצה מול המציאות. 

לא זו בלבד. היה ברור מלכתחילה כי הסיכון הוא למבוגרים. כשהרוב הגדול הוא מ – 70 ומעלה. אבל גם אם נוסיף את  בני ה-60 ומעלה – זהו. לצעירים יותר זהו סיכון זניח (ד''ר רמי יערי, מכון גרטנר "כלכליסט", 20/3/20). גם למי שהטיל בזה ספק, הנתונים שהלכו והצטברו הראו כמה זה נכון. ובכל-זאת, הורידו בבת אחת את השאלטר של רוב המדינה.

הטיפול בקורונה מזמן לנו הצצה נדירה לצורת התנהלות מכשף הכפר. המכשף מטיל כישוף על אחד התושבים – לא עובד. השני – גם לא, וכך הלאה. בסוף, אחד התושבים טבע בנהר לאחר שהמכשף הטיל  עליו כישוף. מאותו רגע – הכפר כולו באימה מפני המכשף וכוחו הנורא. 

משרד הבריאות הטיל וממשיך להטיל מורא על תושבי המדינה, בעוד תחזיותיו המופרכות ידועות כבר לכל. איש לא יכול להבין מדוע הטילו מאסר בית על הצעירים עד גיל 50 לתקופה כה ארוכה, כאשר ברור מתחילה שהמחלה אינה מסוכנת במיוחד לגילאים אלו. אז נכון, נפטרו כמה צעירים, אבל מדובר באחוז זניח סטטיסטית. כמובן שיש להצטער על כל נפטר שהוא עולם ומלואו. אך אם נתנהל כך גם בקשר לתאונות דרכים, זיהום אויר, ועוד – אפשר לסגור את כל הציוויליזציה. אפשר גם לסגור את בתי-החולים שגורמים לתמותה של לכל הפחות 4000 איש בשנה (!) מ'זיהומים נרכשים' כפי שמופיע באתר משרד הבריאות, ולחזור לגור ביערות (רק  ששם יהיו חיות טרף...).

ממשיכים לקנות מכונות הנשמה כאילו באמת צריך – כשכבר ברור שאלו יהיו אנדרטאות יקרות שישכבו במחסנים, כיון שיש כיום הרבה יותר ממה שצריך בפועל. ממשיכים לחנוק את המשק, את הנורמליות של התפקוד, את מערכת החינוך. 

ב. פעם חשבנו שהשתחררנו מהפרימיטיביות. שאנחנו עובדים לפי מדע אמפירי. שאם ניסוי נכשל – במבחן המציאות לא חוזרים עליו. שאם מישהו מורה לנו לחזור עליו – לא שומעים עוד בקולו. 

אז חשבנו. 

ראשי משרד הבריאות ממשיכים בשלהם כאילו לא התבדו לחלוטין. הם מנהלים את קצב החזרה  לשגרה. למי שמנסה להעיר – הם שבים ומזכירים שוב את ה"פיראט האדום", כדי להפחיד. הרי באותו ערב פורים קנו עוד אלפי אנשים תחפושות במאות חנויות בכל הארץ. אבל הפיראט האדום המסכן טבע בנהר כשהמכשף הטיל עליו כישוף, וזהו.

הנהגת המדינה ממשיכה לצעוד אחריהם להעמקת התהום החברתית-כלכלית-בריאותית בעיניים עצומות. מכשף הכפר מפחיד, וראש השבט פוחד, וגם זקני השבט בקושי מעיזים לצאת נגדו כי הוא המכשף. כך הגענו עד התחתית המטופשת וההתנהלות המופרכת של המשטרה ביום שישי האחרון, לאסור להתפלל בהתקהלות שהוגדרה לצורך הפגנה. הם 'הגדילו ראש' על גבי הוראת המכשף, והתפילה כנראה נגועה בקורונה. ההפגנה לא.

כפי שאמר פעם בן גוריון – תחליפו את המומחים!

לא היתה ועדיין אין שום סיבה להשאיר את הצעירים בבית. תנו להם לצאת ולעבוד. לא שלושים אחוז ולא חמישים. כולם. 

לא היתה ועדיין אין שום סיבה לסגור בתי כנסת. כותרת אחת בתחילת מסע ההפחדה שטענה כי שליש מהנדבקים היו מתוך בתי הכנסת – גרמה פניקה מיותרת. זאת כיון שעדיין לא בדקו הרבה כי לא היו מטושים או שאר חומרים. כעת כשכבר ברור שיחס הנדבקים שונה – למה להשאיר אותם סגורים? 

בכלל, למה סגרו בתי-כנסת, צעד קיצוני ומוגזם, כשאפשר היה להפעיל אותם ע"י צעירים מתחת לגיל 50 למשל? או 'להחמיר' ולהפעיל אותם ע"י מי שטרם מלאו לו 40? ולמה אסרו תפילות במרחב הציבורי בשמירת מרחק אם המדע האמפירי אומר שאין הידבקות במרחק של 2 מטר? אפשר היה לדרוש ליתר בטחון גם 3 מטר. 

ולמה להתיר כעת רק לעשרה אנשים אם שומרים מרחק? מדובר בציבור ממושמע שחיי אדם חשובים לו. אבל לך תתווכח עם מכשף.

ואי אפשר בלי בני ברק. הפכו אותה לעיר מצורעים. למין 'דמון' שכזה. טכנאים, שרברבים, חשמלאים ועוד אנשי מקצוע לא מעיזים להיכנס. נסתם הביוב, התקלקל המזגן, הכיריים לא עובדות, התנור לא אופה – תסבול. אתה בני-ברקי. התושבים סובלים מהגבלות חמורות במיוחד, מיחס שלילי על גבול האוטו-אנטישמיות. אנשים רבים אבדו את פרנסתם הדלה בכל מקרה, את חופש הפולחן היקר להם במיוחד, את הנורמליות הבסיסית ביותר. אבל עוטפים את זה במילים יפות, של דאגה לחיי אדם. מין שילוב מזעזע של  'המשפט' הקפקאי עם המילון האורווליאני. 

שחררו אותם למען השם, תקלו עליהם אפילו עוד יותר משאר המקומות. זהו ציבור ממושמע, למעט קבוצה קטנה ושולית שמובלטת בחדשות. 

יקיימו שם את כל ההגבלות: שמירת מרחק, מסכה ועוד. הם כבר סבלו די והותר. לא בטוח שזה יכפר על מה שכבר נעשה – אבל לפחות ידליק מחדש את האור והתקוה.

למען השם, שחררו!