מעלית וגשר במערת המכפלה - הדמיה
מעלית וגשר במערת המכפלה - הדמיהצילום: עמי גבירצמן, אדריכלים

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אישר להפקיע שטחים במערת המכפלה כדי לשפץ אותה ולהנגישה לאנשים בעלי מוגבלויות, יהודים וערבים כאחד. כך נודע לערוץ 7

שר הביטחון נפתלי בנט אישר כבר לפני ארבעה חודשים את תכנון השיפוץ של המערה בעיר האבות, וכעת יצטרך ראש הממשלה בנימין נתניהו לאשר את הפקעת השטח משליטת הווקף כדי להוציא לדרך את עבודות השיפוץ.

''זהו בראש ובראשונה מעשה הומניטרי", אמרה חברת הכנסת קטי שטרית מהליכוד. ''חובה עלינו להנגיש ולאפשר למתפללים בני כל הדתות חופש דת ופולחן במערת המכפלה. חובה עלינו לאפשר לכל יהודי להתחבר אל מורשתו. חובה עלינו להצהיר שנוכחותנו כיהודים בחברון היא מאז ולתמיד".

מארגון בצלמו שמוביל את המאבק נמסר ''נפתלי בנט מי יודע אם לא לעת כזאת הגעת למלכות. חתום עכשיו מיידית על אישור ההנגשה ותיכנס להיסטוריה היהודית כמי ששיחרר את חברון הומניטרית וריבונית כאחד''.

תגובת משרד המשפטים: ''לאחרונה נערכה בחינה משפטית של סוגיית הפקעת שטחים מסוימים ממערת המכפלה לצורך הנגשתה עבור אנשים עם מוגבלות. הבחינה נעשתה בשיתוף פעולה עם המנהל האזרחי, יועמ"ש איו"ש וכלל משרדי הממשלה הרלוונטיים.

''בסוף הבחינה, ולאחר דיון בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי) שהתקיים ב- 23.2.2020 נמצא כי מהבחינה המשפטית ניתן לממש את פרויקט ההנגשה וכי ההכרעה בעניין מסורה לדרג המדיני. עמדת הייעוץ המשפטי לממשלה הועברה כאמור להכרעת הדרג המדיני, לרבות ראש הממשלה ושר הביטחון ביום 29.3.2020'', לשון התגובה.

שחרית מרגשת במערת המכפלה

בתחילת חודש פברואר התכנסה ועדת החוץ והביטחון לדיון מעקב בנושא הנגשת מערת המכפלה, בהשתתפות השר לשירותי דת יצחק וקנין וראש המנהל האזרחי תא"ל רסאן עליאן.

רועי בנימיני, ראש ענף פלסטינים במטה לביטחון לאומי, סיפר כי "בחודשים האחרונים בוצעו מספר דיונים במל"ל במטרה לסנכרן את המערכת לטובת קידום הנגשת מערת המכפלה. כלל, הדרג המדיני נתן את הסכמתו העקרונית לקדם את הנושא, גם אם באופן חד צדדי, ללא הסכמת הצד הפלסטיני, נוכח העדר שיתוף הפעולה מצדם".

אבי רואה, יועץ שר הביטחון להתיישבות, הסביר "התכנון בעיצומו, נבחרה חלופה מתוך שלוש ואנו בשלב של תכנון מפורט ויציאה למכרז עד סוף מארס. צירוף כל התקופות – מכרז, הפקעה, התארגנות ועבודה בפועל - משמעו גמר ביצוע עוד כשנה מהיום. התקציב לפרויקט הוא כ-5 מיליון ₪, אשר מאוגמים ממשרדי התיירות, דתות, מורשת וביטחון, והביצוע הוא באחריות משרד הביטחון".

תא"ל רסאן עליאן, ראש המנהל האזרחי ציין בדיון "פרויקט ההנגשה מיועד לטובת כל מבקרי מערת המכפלה. בחודשים האחרונים ביצענו הרבה מאוד עבודה, בין היתר ההידברות שדיברו עליה. הגענו למסקנה שמשיקולים פנימיים שלהם, הפלסטינים החליטו לא להיכנס איתנו לפרויקט הזה".

לדבריו, "עבודת ההנגשה מתחלקת לשני חלקים מרכזיים - חלק אחד שזה המעלית לתוך המערה עצמה והחלק השני זה שביל הגישה במדרגות גוטניק. אלו שני פרויקטים נפרדים – כלומר אפשר לבצע את שני הפרויקטים ביחד ואפשר גם להפריד אותם בנפרד בשלבים. אגף ההנדסה והבינוי של משרד הביטחון קיבל את המשימה לתכנון. אנחנו אחרי שלב התכנון. עד סוף החודש היתר הבנייה יכול להיות מוכן".

"הסמכויות במערת המכפלה, אחרי הסכם אוסלו, נמצאות אצל עיריית חברון, ולכן הדרג המדיני צריך למשוך את סמכויות התכנון מהעירייה ולאשר את פרסום צו ההפקעה, שהוא אחד השלבים הכי מרכזיים בפרויקט. צו ההפקעה למעלית מוכן כבר כמעט שנה. צו ההפקעה לשביל נמצא כרגע בחוות דעת של משרד המשפטים", הוסיף עליאן.

"ברגע שנקבל את חוות הדעת החיובית של משרד המשפטים על המדרגות, נתקדם לאישור של הדרג המדיני - למשוך את סמכויות התכנון מעיריית חברון. אחר כך אנחנו עושים דיון במועצת התכנון אצלנו בתוך המנהל האזרחי בשביל היתר הבנייה, והכל כמובן בתנאי שיש לנו צווי הפקעה מוכנים. אחרי שאנחנו מוציאים את צו ההפקעה אנחנו צריכים לחכות 60 יום, כפי שכולם יודעים. אחרי זה המכרז הוא ארבעה חודשים, ולגבי הביצוע עצמו אנחנו מדברים על חצי שנה. בפסח הזה, כפי שרשום פה, לא תהיה הנגשה, אך אנחנו מקווים מאוד שבפסח הבא זה יהיה. לפי לוחות הזמנים המתוכננים שלנו, כפי שפירטנו פה, זה ייקח עד שנה, בהנחה שאין לנו פה אירועים משפטיים", הדגיש.

עו"ד ניב יערי ממשרד המשפטים הגיב, "המשרד מלווה את פרויקט ההנגשה במערת המכפלה ותומך בו. הגיעה אלינו בקשה אחת לפרויקט, גם למעלית וגם לשביל ולמדרגות. כבר בחודש יוני מסרנו בדיון כי אין קושי יחודי בנושא המעלית, והיא למעשה מאושרת. יש רגישות מסוימת בנושא השביל והמדרגות, שהתגלתה בחודשים האחרונים, בשאלה אם ישרתו את שתי האוכלוסיות, כפי שהמעלית תשרת. זה בטיפול המשנה ליועמ"ש (אזרחי) ואני בטוח שיימצאו פתרונות".

השר לשירותי דת, יצחק וקנין, ציין "לדעתי צריך לעשות תכנון שלם ולא להפריד. אם נבצע רק את המעלית ולא את הכל, עדיין נישאר בלי הנגשה. חלקנו בתקציב הפרויקט, 1.4 מיליון ₪, משוריין וקיים מבחינת המשרד שלי. בד"כ ברוב הפרויקטים הבעיה היא תקציבית ופה זה לא יהיה. בזמן אמת נמצא ונעמיד מה שיידרש, כך שתקציב לא יהיה הבעיה". קרן זילברמן ממשרד התיירות ציינה כי משרדה מממן את שלב התכנון של הפרויקט, וכן יקציב 2.5 מיליון ₪ לביצוע".

יו"ר הוועדה, ח"כ אשכנזי, סיכם את הדיון: "החלטנו לקיים את הדיון כי חברות וחברי הוועדה ראו לנכון, כי קיבלנו הרבה פניות ציבור ובעיקר כי זה באמת לא נושא פוליטי - זה נושא המוניטרי ממדרגה ראשונה ולא ייתכן שלא ננגיש את המערה. יש כאן סוג של מורכבות, שאני מבין, ואני רושם לפניי שהדרג המדיני מיצה את הניסיון לקיים דיאלוג ויוצא לדרך עצמאית. נפגשתי אישית עם שר הביטחון בנושא, והוא ביקש ממני לתת לו זמן עד תחילת פברואר למצות זאת, ואכן נתנו והוחלט כפי שדווח לנו היום.

''רשמנו גם לפנינו כי משרדי הממשלה הבטיחו כי התקציב לפרויקט קיים ומסומן. אנחנו מבקשים ממשרד המשפטים לדווח לנו על ההתקדמות בבחינה של נושא ההפקעה. אנחנו גם מבקשים ממשרד הביטחון להאיץ את לוחות הזמנים ולתמרץ את המבצעים. אנחנו נקיים לכל המאוחר בעוד חודשיים דיון מעקב פתוח לציבור כדי לעקוב אחר הדברים".