אזרחים סינים
אזרחים סיניםצילום: רויטרס, Kim Kyung Hoon

מדינות שונות ברחבי ארה"ב החלו בימים האחרונים להגיש תביעות ייצוגיות נגד סין בטענה כי המדינה גרמה להפצת נגיף הקורונה וראשי המשטר בבייג'ינג הסתירו את חומרתה התפרצות המגיפה מאזרחי וממשלות העולם.

מדינת מיזורי בארה"ב היא האחרונה שהגישה תביעה ייצוגית נגד סין באשמה של הפצת הקורונה בעולם. התובע הכללי של מיזורי, אריק שמידט, אמר בהצהרה לתקשורת כי "בכירים בסין אחראים על המוות, הסבל, וההפסדים הכלכליים העצומים שגרמו לעולם, לרבות תושבי מיזורי.

''ממשלת סין שיקרה בנוגע לסכנות כתוצאה מהוירוס ולא עשתה מספיק על מנת להאט את התפשטותו. ממשלת סין שיקרה לעולם על הסכנה והאופי המדבק של הוירוס, השתיקה אנשים שעוררו זעקה, ועשתה מעט מאוד לעצור את התפשטות הנגיף", אמר שמידט.

עדיין לא ברור מה יעלה בגורל התביעה, מאחר והחוק האמריקאי אוסר על הגשת תביעות נגד מדינה אחרת, אלא במקרים חריגים בלבד.

התביעה של מיזורי מצטרפת לתביעה הייצוגית שהגישה חברת עורכי הדין "ברמן" בפלורידה, עליה חתמו מעל 10,000 מאזרחי המדינה, עם דרישה לפיצויים בסך 6 טריליון דולר מממשלת סין שהואשמה בכתב התביעה כי "הסתירה את חומרת מגיפת הקורונה מהעולם".

ג'רמי אלטרס, אחד מיוזמי הגשת התביעה הייצוגית, אמר כי "אנו כעת בעומקו של המשבר הכלכלי והאנושי שיכול היה להימנע לפחות ברובו, אם לא כולו. התביעה מבוססת על העובדה כי סין ידעה על הנגיף. הם נכשלו בהכלת הנגיף. הם נכשלו בליידע אותנו בזמן על הנגיף, והביאו גיהנום על הקהילות והמדינות שלנו, על ארה"ב, אוסטרליה ועוד".

גם בניו יורק הגישו אזרחים תביעה ייצוגית, הפעם נגד ארגון הבריאות העולמי, שלדבריהם "סייע למשטר הסיני להסתיר את חומרת המגיפה, ולא פעל מספיק על מנת להסביר לעולם על הסכנות של המגיפה או להדריך את אזרחי העולם כיצד להתגונן מפניה".