צבי ולביא ספז
צבי ולביא ספזצילום: אור וישועה

מסעם המיוחד של צבי ולביא ספז החל בחינוך יהודי בפריז, עליה לישראל, לימוד תורה בישיבת ההסדר אור וישועה, ועכשיו הם ממשיכים ליעד הבא - חיל השריון.

מועד הגיוס בחודש מרץ השנה היה מורכב וטעון רגשית במיוחד לאחר שצה"ל הודיע כי לצורך שמירה על בריאות המתגייסים ובני משפחותיהם, הכניסה לרחבת הגיוס לא תתאפשר להורים, רבנים ומלווים.

צבי ולביא ספז, אחים תאומים ועולים מצרפת אשר לומדים בישיבת ההסדר אור וישועה בחיפה בראשות הרב אליהו רחמים זיני, מספרים כי כבר בפריז למדו בתיכון יהודי וציוני והתחנכו בבית עם אמא ישראלית צברית ואבא בן ליהדות צרפת שחינכו אותם לציונות ואהבת הארץ.

לאחר סיום הבגרויות בצרפת הם החליטו לעלות לארץ כדי ללמוד תורה בארץ ישראל. למרות פטירת אמם והקושי לעזוב את אבא לבדו בצרפת הם זכו לתמיכתו כשהחליטו לעשות עלייה. "הישיבות הכי טובות יותר נמצאות בארץ, ההורים שלנו גידלו אותנו לחיות לפי ערכי התורה והעבודה. קודם נלמד תורה ולאחר מכן נלך לעשות פסיכומטרי ולימודים", הם מספרים.

השניים החליטו להצטרף לתוכנית "מסע" הפועלת בישיבת ההסדר בחיפה מבית איגוד ישיבות ההסדר ומשלבת בין לימוד תורה, פסיכומטרי ולימודי עברית באולפן. "בהתחלה לא רצינו להתגייס לקרבי", מספר צבי. "פחדנו מהתגובה של אבא שכבר איבד את אמא לפני שנתיים. בתרבות הצרפתית בה גדלנו זה חריג מאוד להיות קרביים ולהתגייס לצבא לוחם, לא רצינו להפחיד את אבא ולגרום לו לדאגות. עם הזמן ומתוך הלימוד הבנו שאנחנו רוצים להתגייס למרות האובדן שלנו".

בנוסף לקשיים של כל מגויס טרי, הצטרף גם משבר הקורונה והדאגות הנלוות אליו. "‏קשה להיות רחוק מהמשפחה בתקופה הזו שהקורונה מכה בעולם ללא רחמים. ברוך השם הם בריאים ושומרים על עצמם, ואני יודע שאני עושה דבר יותר גדול ממני והמשפחה שלי ואני גאה בזה", מספר לביא.

צילום: אור וישועה
צילום: אור וישועה

תוכנית מסע בישיבת ההסדר אור וישועה גייסה במחזור מרץ עשרה תלמידים מיהודי צרפת, חלקם במסלול מח"ל. "ישיבת אור וישועה היא לא רק ישיבה, אלא קהילה שדואגת לנו כמו בית ומשפחה. במסלול המיוחד בשבילנו יש שיעורי תורה בצרפתית והרבנים הם כמו הורים. אנחנו כשבעים בחורים בשכבת גיל יחד עם הישראלים והרבנים דואגים שיהיה גשר וחיבור חזק בין הצרפתים לישראלים", מספרים צבי ולביא.

"חיכינו להגיע לצבא ולהתגייס, זו החותמת שלנו להפוך לישראלים לכל דבר ועניין. העיקר זה להיות ישראלי ויהודי שברוך ה' זכה לעלות לארץ והצליח לבנות את עצמו כמו שצריך. אנחנו מגיעים מצרפת וסוגרים מעגל של אלפיים שנות גלות. היינו מפוזרים בארבע כנפות הארץ, הגענו לכאן, ורוצים להיות שותפים להתחדשות של העם היהודי בארץ ישראל".

ישיבת ההסדר "אור וישועה" בחיפה הוקמה לפני 20 שנה ע"י הרב אליהו רחמים זייני. עם השנים, ומתוך ראיית חשיבות העלייה היהודית מהתפוצות, החלה לפעול תוכנית "שנת ישיבה". התוכנית מקבלת עולים צעירים מצרפת בתכנית מסע. הצעירים לומדים תורה בישיבה וזוכים להכנה לבחינה הפסיכומטרית עם אולפן ולימודי עברית. המטרה היא שבסוף השנה הם יתקבלו לאוניברסיטה וכמובן, יישארו בארץ. כ-98% ממשתתפי התוכנית בישיבת אור וישועה עושים עלייה ומקימים את ביתם בישראל.

ראש תוכנית שנת ישיבה הרב אבנר חזות מסביר כי "הראייה התורנית-חינוכית של הישיבה היא שכל עוד יש יהודים שנמצאים בגלות אנחנו אחראים לקלוט עלייה. המטרה היא להקל על הקליטה של הצעירים בארץ, תוך שמירה על הערכים הדתיים והיהודיים. אנחנו משלבים את הצעירים בצורה חלקה במערכת הכלל-ישראלית. השילוב הוא המרכיב החשוב. הרבה צעירים צרפתים באים אלינו כי אנחנו ישיבה ישראלית. הישיבה שומרת על קשר חזק מאוד עם העולים ועוזרת להם בכל המישורים, תהליך הקליטה והליווי ממשיך שנים אחרי סיום התוכנית באופן רשמי".

"לשמחתי התוצאות מוכחות בשטח", ממשיך הרב חזות. "הרבה מהתלמידים שלנו משתלבים באופן פלאי בהווי הישראלי כי הייתה להם נחיתה רכה. מדי שנה עולים הרבה צעירים מהתפוצות שמתלוננים על חומות בחברה הישראלית. חצי מיליון יהודי צרפת רואים שיש בארץ קשיים רבים והתנאים לעלייה אינם קלים, אני מאחל לכולנו שנדע כולנו לחבק יותר את העולים, לחבר אותם להוויה הישראלית ונחזק את נס קיבוץ הגלויות".