הרב נתן שלו
הרב נתן שלוצילום: יח"צ חיים של טובה

1. אמפתיה. האדם הזה סובל, וזקוק לאמפתיה. גלו אמפתיה לקושי שלו, השתתפו בצערו. אל תיכנסו לוויכוחים ולעימות מול התגובה הפסימית או המוגזמת של האדם. הוא לא זקוק לעימות אלא לחיבוק. התרחקו מאוד מביקורת ושיפוטיות.

2. הפרדה בין האדם לבין המצוקה. התייחסו למצוקה הרגשית/ לחרדות/ לעצבות כדבר חיצוני אליו. כווירוס שנדבק בו האדם וסובל ממנו. אל תבצעו ניתוחי אופי 'הוא דיכאוני, הוא פסימי, הוא היסטרי'. התחברו לקושי שלו מול הדיכאון והחרדה שתוקפים אותו. האמינו בו שמה שרואים עכשיו זה לא הוא, אלא מין 'ווירוס' שהשתלט עליו

3. לאחר אמפתיה עמוקה, והבעת אמון בבסיס הבריא של האדם, ניתן להציע בעדינות הסתכלות אחרת, דרכי התמודדות אחרות. וגם פנייה לקבלת עזרה מקצועי, בהתאם לצורך ולמצב.

4. עבור אנשים רבים, התובנה ש'אני זקוק לעזרה מקצועית' - מלווה בהרבה עצב, מרירות ובושה. היא מפגישה אותי עם הצדדים החלשים שבי , היא מסמלת את הכישלון שלי, היא מעידה על כך שאני רחוק מלהיות מושלם. אלו מחסומים רגשיים שצריך לעזור לאדם לפרוץ אותם. צריך להתייחס לטיפול פסיכולוגי כאל הזדמנות לשפר את איכות החיים. ולהציע טיפול ממקום מפרגן ואוהב. מגיע לך חיים טובים יותר.
והאמת היא שכולנו זקוקים לעזרה מבחוץ: למחמאות, לפירגונים, לאנשים שמאמינים בנו, לאנשים שאנו משתפים אותם ומתייעצים איתם. קבלת עזרה מקצועית לא שונה באופן מהותי, ומצד האמת אין מה להתבייש בה. ככל שאנחנו נאמין בזה יותר, כך נוכל לסייע לקרובינו לשמוח בעצם ההחלטה ללכת לקבל עזרה מקצועית - כי החלטה זו מבטאת לקיחת אחריות על המצב (בניגוד לסירוב עקשני לקבל עזרה - המבטא הדחקה ובריחה מהתמודדות), ופותחת פתח אמתי של תקווה לשינוי.

5. סבלנות אין קץ. לכל אדם קצב התקדמות משלו. אי אפשר להאיץ תהליכים. גם אם ברור לכם שהוא חייב להיעזר בטיפול פסיכולוגי, או תרופתי, עבורו מדובר בתהליך עיכול לא פשוט.

6. גם בטיפול תרופתי אין מה להתבייש. פעמים שזה הדבר הנכון והמתבקש, כמו כל משכך כאבים או תרופה אחרת. כל אחד מאיתנו נברא עם הנתונים שלו והחולשות שלו, וכל כך חבל ולא מוצדק למנוע מעצמנו להיעזר במה שיכול לעזור לנו, בגלל התדמית השלילית הכרוכה בדבר. יש לחברה שלנו מה להתקדם בתחום הזה. וככל שנהיה משוכנעים בכך בעצמנו, נוכל לסייע לקרובינו להסכים להיעזר בטיפול תרופתי.

7. אל תשתמשו במונחים מקצועיים. אל תקבעו אבחנות. השאירו את המלאכה המקצועית לגורם המוסמך. מי שסובל ולא מצליח לשפר את מצבו - ראוי לו להיפתח לקבל עזרה. העיסוק באבחנות שלא במסגרת טיפול מקצועי, הוא לא אחראי, עלול לטעויות, ועלול גם להזיק.

8. הציעו עזרה. פעמים רבות לאדם הסובל ממצוקה קשה להתבטא ולומר מה הוא צריך, ובמה נוכל לעזור לו - הן בגלל שהוא עצמו לא יודע, והן בשל הקושי להיעזר. יש לשאול ולחזור ולשאול, האם יש משהו שאוכל לעשות כדי לעזור לך. המשיכו לגלות התעניינות ולהציע עזרה, בעדינות ובמאור פנים.

הכותב משמש כרב הישוב מבואות יריחו ויו"ר עמותת 'חיים של טובה'