הרב נחום רבינוביץ'
הרב נחום רבינוביץ'צילום: אריה מינקוב

הרב נחום אליעזר רבינוביץ', שהלך היום (רביעי) לעולמו, היה גורם משמעותי במאבק בהסכמי אוסלו ובהקמת "איחוד הרבנים למען ארץ ישראל".

בשנת 1993 ביקש הרב אברהם שפירא יחד עם הרב משה צבי נריה והרב שאול ישראלי להקים איחוד רבנים לצורך המאבק על שלימות ארץ ישראל.

במקביל ביקש הרב שלום גולד אף הוא להקים איגוד רבנים דומה. הוא סיפר על כך לרב רבינוביץ' בשיחת טלפון.

הרב גולד נזכר: "באחד הימים אחרי החגים, בשעת לילה מאוחרת, התקשר אליי הרב נחום רבינוביץ' - ראש ישיבת 'ברכת משה' במעלה-אדומים, שאותו אני מכיר מאז כיהנו במקביל כרבנים בטורונטו - והתייעצתי אתו לגבי התארגנות הרבנים בנושא הנ"ל.

"הוא אמר לי שהרב אברהם שפירא מתכוון לארגן רבנים לאותה המטרה בדיוק ושכדאי לי לברר את העניין עמו. הוא מסר לי את מספר הטלפון של הרב שבתאי זליקוביץ מקריית החינוך מבשרת ירושלים המטפל בפרטי ההתארגנות", העיד הרב גולד.

הוא הוסיף, "התקשרתי אליו מייד באותו הלילה, ואחרי שיחה קצרה הבעתי רצון לשתף פעולה ולהגיע לביתו של הרב. כמה ימים לאחר השיחות הליליות הללו התקיימה ישיבה בהשתתפות כמה רבנים בביתו של ר' אברהם. הגעתי לביתו בפעם הראשונה בחיי וזכיתי להיות נוכח כאשר בא לעולם 'איחוד הרבנים למען עם ישראל וארץ-ישראל'".

בשנת 1995 הצביעה ממשלת המיעוט של יצחק רבין בעד ההחלטה לפנות בסיסים צבאיים ביש"ע כחלק מהסכמי אוסלו. לבקשת הרב שפירא הגיעו לביתו חמישה עשר רבנים, נציגי 'איחוד רבנים למען ארץ ישראל'. הרב רבינוביץ' היה אחד מהם.

הרב אליעזר מלמד העיד: "ארבע שעות נמשך הדיון שבסיומו פורסם פסק ההלכה שחולל סערה ציבורית בחברה הישראלית ושהדעות נחלקו גם בקרב מתיישבי יש"ע ובתוך חוגי הציונות הדתית: 'אנו קובעים שיש איסור תורה לפנות מחנות צה"ל ולהעביר את המקום לרשות הגויים, היות שיש בזה משום ביטול מצוות עשה, וגם סכנת נפשות לקיום המדינה...גם מחנה צבאי קבוע הוא כשלעצמו יישוב יהודי לכל דבר. עקירתו ועזיבתו בידי גויים הרי הוא בכלל עקירת ישוב מארץ ישראל על פי הדין'", כתבו הרבנים.

באותה תקופה הרב רבינוביץ' ספג ביקורת רבה מחוגי השמאל על מאבקו הבלתי מתפשר על ארץ ישראל. בנוסף, הוא נחקר במשטרה בחשד להסתה.

הוא היה, כאמור, מהרבנים הבולטים שפסקו שאסור לפנות שטחים. במאמר ארוך שפרסם בעלון רבני יש"ע בשנת 1995 הוא כתב, בין השאר, את הדברים הבאים: "המפקיר נפשות של ישראל אפילו כדי להציל בוודאות חיי אחרים בעתיד – הרי הוא שופך דמים. על אחת כמה וכמה שההצלה לעתיד היא בספק גדול, והסיכויים להציל נפשות בעתיד הם קלושים ביותר. דומני שאחרי שנתיים של ה"שלום" המדומה, ומאות קורבנות ה"שלום" שנרצחו ואלפים שנפצעו, גם אם תחופש ירושלים בנרות, לא יימצאו אנשים בעלי עיניים פקוחות שמצדדים עוד בהזיית הסיוט של "שלום ערפאת".

ראש ישיבת מרכז הרב, הרב יעקב שפירא, סיפר היום: "אבי זצ"ל (הרב אברהם שפירא, י"ג) ראה שהרב רבינוביץ סופג הרבה מהאש של המאבק על הארץ, והוא רצה לחזק אותו".

"אבי רצה לחזק אותו וביקש להעביר שיעור בישיבת מעלה אדומים. וביקש שהרב רבינוביץ' יהיה שם. הוא העביר שיעור קצר ולאחר מכן דיבר על אישיותו של הרב רבינוביץ' בפניו. חיזק מאוד את התלמידים שידבקו בו ושהוא אדם גדול מאוד, וכו'. והמגמה של אבי זצ"ל הייתה רק בשביל לחזק אותו. היה ניתן לראות את הנחת על פניו, הוא עבר תקופה לא פשוטה", העיד הרב שפירא.

"ללא ספק הרב רבינוביץ' הטביע חותם משמעותי בעולם התורה", אמר הרב יעקב שפירא.

בהכנת הכתבה סייע דביר עמר