במשרד המשפטים נערך אחר הצהריים (שני) טקס חילופי שרי המשפטים בהשתתפות השר היוצא אמיר אוחנה, השר הנכנס אבי ניסנקורן וצמרת מערכת המשפט.

ניסנקורן הצהיר כי תפקידו הוא לשמור על הדמוקרטיה, שלטון החוק ואמון הציבור. "משרד המשפטים הוא חומת המגן של הדמוקרטיה הישראלית. בתקופה האחרונה גם החומה הזאת נזקקת להגנה", אמר ניסנקורן. "אני ניצב כאן היום כדי להתחייב בפניכם שמעתה אני אהיה החומה שלכם אתם תקבלו את כל ההגנה הנדרשת כדי שתוכלו לבצע את שליחותכם המקצועית בגאווה וללא מורא.

"מערכת המשפט אינה חפה מטעויות ומותר למתוח עליה ביקורת, אך ביקורת אינה תו הכשר לדה לגיטמציה", הוסיף שר המשפטים החדש. "יש לי אמון מלא ביועמ"ש ובפרקליט המדינה אשר עושים את מלאכתם נאמנה. התופעה שבה שומרי הסף נדרשים להסתובב עם מאבטחים היא בלתי נסלחת. אפעל בכל כוחי להעלים אותה מחיינו. אנחנו חייבים לשנות את השיח - משיח מפלג לשיח מאחד. לכן יותר מתמיד חשובה ממשלת האחדות. אני מאמין בצורך בפיוס לאומי".

השר היוצא אמיר אוחנה מתח ביקורת חריפה על התנהלות המערכת המשפטית. "אני עוזב היום את תפקידי ברגשות מעורבים. הדברים מפניהם התריעו רבים וגדולים לפני, הדברים מפניהם התרעתי גם אני ביותר מהזדמנות אחת, לא באו על תיקונם".

"התיקון הכל כך נדרש בתביעה הכללית ובפרקליטות לא קרה, כי המערכת, היום לפחות כבעבר – מכוילת להגן על עוצם ידה יותר משהיא מכוילת להגן על אמון הציבור בה. זה מצער אותי מאוד, אך אני יודע שיום יבוא, והלוואי שהדבר לא יצמח מתוך משבר עמוק, והדברים ייראו אחרת".

הוא פנה לעובדים ואמר, "למדתי להכיר גם בטוב שיש בכם, ונקשרתי לחלקכם ברמה האישית. למדתי להכיר בחריצות ובמסירות שלכם, בעיקר בתקופה האחרונה במסגרתה מדינת ישראל והעולם כולו נאבקו בהתפשטות הנגיף, דבר שהצריך מכם היערכות למתכונת עבודה שונה בתכלית ממה שהכרנו, כמו גם לילות כימים בעבודה על ניסוח תקנות שעת החירום הלאומית אליה נקלענו, שתרמו ועודם תורמים להצלת חיים, ולהתמודדות העסקית-כלכלית-חברתית עם נזקי גל ההדף שהביאה איתה המחלה והמאמצים למניעת הפצתה. שעות ארוכות העבירו היועץ המשפטי לממשלה, המשנים ורבים מעובדי ייעוץ וחקיקה שפעלו מאחורי הקלעים בהתקנת תקנות להגנה על הציבור מפני התפשטות הנגיף, והדברים עברו בישיבות הממשלה לא בלי וויכוחים ולא בלי מחלוקות".

"הציבור הישראלי כולו זקוק למערכת משפטית הנהנית מאמון הציבור, אמון אותנטי ולא מעושה – הנובע מפתיחותה של המערכת ולא מהסתגרותה, מהבנה שאור השמש הוא המחטא הטוב ביותר כדברי השופט ברנדייס, ולא חשכת האפלה. מערכת המשפט חשובה מדי לתפקוד מיטבי של חברה דמוקרטית, מכדי שנתקפל כל אימת שמהדהדת אותה זעקת סרק נושנה על "קץ הדמוקרטיה". לא לקץ הדמוקרטיה אנו מייחלים, אלא לחיזוקה", הוסיף אוחנה.

לדבריו, "הייתם לי, חרף כל המחלוקות הידועות ולצד ההסכמות שגם כאלה היו, ואפילו לא מעטות – תתפלאו – לבני לוויה מעניינים במסע הזה. נהניתי ללמוד בזכותכם ומכם, ואני רוצה להודות לכם מקרב לב על המסע הזה, חוויות ואנשים שוודאי עוד ילכו איתי שנים ארוכות, וגם על הפלוגתות והמחלוקות שכן אין סכין מתחדדת אלא בירך חברתה. אני חייב לציין כאן במיוחד את מ"מ המנכ"ל המופלאה, שזכתה לאמונם של כל גורמי המשרד, ופעלה באומץ, ללא מורא, למען כל מה שתפסנו יחד כטובת מדינת ישראל. זהו מה שעומד לנגד עיני בכל עשייתי הציבורית, בעבר בהווה ובעתיד, זהו המצפן שלי: מה טוב למדינת ישראל".

לשר הנכנס אמר, "ידידי השר הנכנס אבי ניסנקורן, שלאחר 3 מערכות בחירות שהיו מרתקות, אך גם קשות, רעילות ומדממות כמעט, זכינו להכיר קצת יותר מקרוב במסגרת ניהול המו"מ בין שתי המפלגות, במסגרתו למדתי לעמוד מקרוב על יכולותיך הרבות ותבונתך, אני רוצה לאחל שתזכה לממש את רצון הציבור במשילות ובאופן דמוקרטי, שתזכה להרבות טוב למען מדינת ישראל, שתגשים את שליחותך הציבורית בהצלחה, ושלפחות, אם לא כל אלה – לפחות שתזכה כמוני – שלא יהיה לך משעמם".

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט נשא דברים בטקס והבהיר כי הממשלה החדשה תזכה לשיתוף פעולה מלא. "אנו בייעוץ המשפטי לממשלה נפעל בשיתוף פעולה מלא עם הממשלה החדשה ועם שריה כדי לאפשר להם להגשים את מדיניותם בגבולות החוק, כפי שנעשה תמיד".

מנדלבליט פנה לשר המשפטים היוצא ואמר, "אין זה סוד כי היו מחלוקות בינינו, אך לצד המחלוקות הייתה גם עשייה משותפת חשובה וטובה, ואציין באופן מיוחד את העבודה המשותפת בתקופת ההתמודדות עם נגיף הקורונה. במהלך תקופה מאתגרת ואינטנסיבית זאת פעלנו בשיח מתמיד, בין היתר לקידום תקנות שעת החירום הנדרשות על מנת לאפשר לממשלה להתמודד עם האיום הבריאותי החמור שנשקף לאזרחי המדינה. אני מאחל לך הצלחה בתפקידך החשוב כשר לביטחון פנים ומשוכנע שעוד נזכה לעבוד ביחד בנושאים מרכזיים וחיוניים".

מנדלבליט אמר לשר הנכנס, "אתה תגלה במהרה שמשרד המשפטים מורכב מעובדי מדינה מצוינים, מסורים, אחראים, ששמים לנגד עיניהם מעל לכל את טובת המדינה ואת האינטרס הציבורי. ישנם אתגרים רבים הניצבים לפתחך, ואנחנו פה כדי לסייע לך לעמוד בהם".

מנדלבליט מתח ביקורת על מי שתוקפים אותו ואת צוותו על עבודתם. "למשרד המשפטים משימות רבות, כשמטרת העל של כולן היא להבטיח את שלטון החוק במדינת ישראל. בהקשר הזה, אבקש להזכיר את דבריו של אחד מגדולי המשפטנים שכיהנו גם בבניין הזה – נשיא בית המשפט העליון בדימוס, מאיר שמגר זיכרונו לברכה, שקבע באחד מפסיקותיו כי 'ביטויו העיקרי של שלטון החוק הוא בכך שהוא אינו שלטונם של אנשים – לפי החלטותיהם, שיקוליהם ומאווייהם הבלתי מוגבלים – אלא בכך שהוא נשען על הוראותיהן של נורמות יציבות, השוות לכול ואשר מחייבות את הכול במידה זהה'. זהו ערך היסוד אותו אנו מציבים כל העת לנגד עינינו, ושלאורו אנחנו פועלים".

"דרכנו היא אחת – דרך המשפט והצדק. גם כשהרוחות סוערות בחוץ, גם כאשר מנסים להסיט אותנו מדרכנו באמצעים כאלה ואחרים, גם כאשר מעלים טענות כזב ומנסים לפגוע בעבודתנו, אנו ממשיכים ונמשיך לצעוד בדרך הזו ללא כחל ושרק".

מ"מ מנכ"ל משרד המשפטים, סיגל יעקבי, אמרה בטקס, "הימים האחרונים היו ימים של תכונה במשרד. ימים של התרגשות ושמחה על כינונה של ממשלה שבהקמתה שמה קץ למשבר הפוליטי הארוך בתולדות המדינה. השבעת הממשלה אמש הייתה עבורנו, עובדי המשרד, האות לכך שאפשר לשוב ולהטעין את המצטברים, לנתק את חבלי העגינה ולהמתין לפקודה "נוע". או במילים אחרות, אחרי למעלה מ-500 ימים חוזרים לשגרת העבודה הברוכה של כנסת וממשלה".

"לפני שמונה חודשים נעניתי לפניית שר המשפטים היוצא, ח"כ אמיר אוחנה, וקיבלתי על עצמי למלא, בנוסף לתפקידי, את תפקיד מ"מ מנכ"ל משרד המשפטים. הימים, ימי ערב בחירות "מועד ב" ובאותה עת סברתי כי אדרש לבצע התפקיד במשך מספר ימים ולכל היותר במשך מספר שבועות. אך הימים הפכו לשבועות והשבועות לחודשים וזכיתי לכהן בתפקיד זה באחת התקופות המאתגרות של המדינה וכפועל יוצא, המשרד".

"במשך עשרים שנות עבודתי במשרד המשפטים, נחשפתי מטבע הדברים לפעילות יחידות המשרד השונות אך רק בחודשים האחרונים, ובעיקר על רקע משבר הקורונה שפקד אותנו, יכולתי להתרשם במבט מקרוב ממסירותם של עובדי המשרד ומנהליו. מהאכפתיות שלהם, מההזדהות שלהם עם הערכים והאינטרסים עליהם הופקדו לשמור. התרשמתי מארגון דינמי, צעיר, יוזם. התרשמתי מעוצמתו של הארגון, שהגם שחווה בחודשים האחרונים סערות וטלטלות ממשיך להיות משרד מוביל באיכויותיו", סיפרה יעקב.

היא הוסיפה, "אדוני השר לביטחון פנים, שר המשפטים היוצא, חה"כ אוחנה, אני מבקשת להודות לך, באופן אישי, על ההזדמנות למלא את התפקיד בתקופה המאתגרת הזו. אני מבקשת להודות לך על האמון, על הקשב שלך לצרכי המשרד ועל ההירתמות שלך לטובת המשרד ועובדיו. אני מודה לך על הדלת הפתוחה תמיד בפני כל עובדי המשרד ועל סבר הפנים הנעים כלפי כל אדם. היום אתה נפרד מהמשרד אך אינך מפליג למחוזות רחוקים, לא פיסית, ולא עניינית שכן למשרד המשפטים ולמשרד לביטחון פנים קשרי עבודה רבים ומגוונים. אני מאחלת לך מעומק הלב הצלחה רבה בתפקידך כשר לביטחון פנים ובטוחה כי תמלא אותו מתוך תחושת שליחות ובאמונה".

"אחד האתגרים המרכזיים העומדים בפני משרד המשפטים הוא השחיקה המתמדת באמון הציבור במשרד וביחידותיו, שהיא חלק מהשחיקה באמון הציבור במוסדות השלטון בכלל ובמערכת המשפט בפרט. השחיקה באמון הציבור אין משמעה שמשרדי הממשלה היום טובים פחות אך עובדה זו כשלעצמה אינה פוטרת אותנו מלהיות קשובים יותר לרחשי הלב של הציבור. משטר דמוקרטי מבוסס על יחסי גומלין בין השלטון ומוסדותיו לאזרחים, יחסים הדורשים אמון לצד ספקנות וביקורתיות. לכן, השחיקה באמון הציבור מחייבת אותנו להיות קשובים יותר לרחשי הלב של הציבור. לשמוע, להקשיב, להפנים ולהגיב. להיות פתוחים יותר לביקורת ולא להדוף אותה. פתיחות כזו תבטיח כי המשרד יתקדם ברוח הזמן ותאפשר לו להמשיך ולמלא את ייעודו".

"עם זאת, חשוב, ורלבנטי מתמיד, לחזור ולהדגיש כי גם לביקורת, לגיטימית ככל שתהיה, נכונה ככל שתהיה, צריך להיות גבול. ביקורת שזולגת מהמערכתי לאישי איננה לגיטימית. בימים האחרונים נחשפנו שוב לתגובות של שטנה המופנות כנגד העומד בראש מערכת אכיפת החוק. אמירות כאלה חורגות הרבה מעל ומעבר לכל ביקורת לגיטימית ואין להן כל מקום בשיח. התבטאויות מסוג כזה יש לגנות ולהוקיע באופן נחרץ, חד וברור. משרד המשפטים הוא משרד מרכזי אשר בצד תפקידו כמשרד מטה הוא אמון על תחומים משפטיים ועל מתן שירותים משפטיים בתחומים רבים ומגוונים הנוגעים לכל אדם במדינה. בצד מערך הייעוץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה, פועלות במשרד יחידות מקצועיות רבות ומגוונות : הסנגוריה הציבורית, הסיוע המשפטי, נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות, רשות התאגידים, הרשות לרישום והסדר מקרקעין, מנהלת היחידות המקצועיות, האפוטרופוס הכללי והממונה על חדלות פירעון ושיקום כלכלי, רשם הירושה, הרשות לאיסור הלבנת הון, הרשות להגנת הפרטיות, השמאי הממשלתי ועוד", דברי מ"מ מנכ"ל משרד המשפטים.

היא פנתה לשר הנכנס ואמרה, "השר ניסנקורן, אתה מקבל לידיך היום פיקדון יקר ערך. אתה מקבל לידיך היום את משרד המשפטים על מגוון יחידותיו ושירותיו לציבור. רבים מעידים עליך שיש לך אישיות מיוחדת המשלבת נחישות ורוגע, חכמה וענווה, תכונות חשובות להובלת ארגון כל כך גדול, מורכב ודעתני".