ד"ר ישראל בוקסר
ד"ר ישראל בוקסרצילום: באדיבות המצולם

בעלים של כל עסק יודע שהוא חייב להרוויח. כדי לעשות זאת הוא צריך לתכנן את צעדיו.

מנהלים של ארגונים מתווים אסטרטגיה, או במילים פשוטות-לומדים את הסביבה, את התחרות ואת האילוצים וקובעים באיזו דרך ילך הארגון (שווקים, מוצרים, שירותים ועוד) על מנת שיוכל להשיג את יעדיו.

צריך להבין שגם לעסקים שלא מנהלים את האסטרטגיה שלהם, יש אסטרטגיה. הבעיה-לא הם מנהלים אותה. העסק נסחף ומגיב לאירועים ולא יוזם אותם. בהתאם, סיכויי ההישרדות של עסקים אלה נמוכים מאוד.

גזרה שווה ניתן להחיל על החיים שלנו- אם אנחנו לא מתכננים את החיים ולא מנהלים אותם בהתאם, הזמן עובר והדברים מתנהלים מעצמם, אבל לא בשליטתנו. זה מותיר אותנו כעלה נידף ברוח, כאשר השינויים התכופים- טכנולוגיים, כלכליים, משפחתיים ואחרים משפיעים עלינו לרעה ומותירים אותנו חסרי יכולת להתמודד עם המצב.

הדרך לסייע למשפחות לנהל בצורה מושכלת את כלכלת משק הבית שלהם היא על ידי כניסה לתהליך של מסגרת מבוקרת, שכוללת שיקוף המצב הכלכלי של המשפחה, בניית תקציב ושמירה על המסגרת שלו לאורך זמן. סביר להניח שהמצב הכלכלי הבעייתי שמשפחות רבות נקלעו אליו, לא קרה סתם כך, כנראה שהוא תוצאה של הידרדרות שגרמה למשפחה להבין שהיא בדרך ללא מוצא ושהיא זקוקה ליעוץ ולליווי. כיצד מונעים חזרה למצב שהיה לפני הליווי?

אמרו חז"ל "טול קורה מבין עינך" לשון אחר-כיצד ננהל את החיים בדרך מושכלת ומתוכננת כדי להימנע, ככל האפשר, מהיקלעות למצוקות, וכאשר הן קורות, לדעת להתמודד איתן. אין תרופת קסם, זה מצריך תכנון מושכל וניהול של כל מהלך החיים. כמו עסק. בלי תכנון, ניהול ובקרה יקשה עלינו לעבור בהצלחה את המכשולים.

בעולם העבודה, עובדים צריכים להבין שגם מציאת עבודה והתפתחות בתוכה צריכים להיות נגזרת של תכנון, הצבת יעדים וביצוע. בלי תכנית סדורה יקשה על העובד להתקדם ולהצליח במקום עבודתו. עצם הצבת תכנית וקביעת היעדים יאתגרו את העובד להתמודד כדי להשיג את יעדיו, יניעו אותו להתאמץ, להשקיע ולהשתפר כדרך חיים. עובד כזה עתיד לקצור פירות בדמות שכר גבוה יותר, קידום וגם תוחלת העסקה ארוכה יותר. גם בעידן הנוכחי המתאפיין בחוסר יציבות תעסוקתית, יעדיפו מעסיקים להימנע מפיטורים של עובדים כאלה.

ביחס למשפחה, התא המשפחתי שמתחיל בזוגיות ונמשך עם גידול ילדים, חובק בתוכו עולם רחב של פעילויות כמו בנייה והרחבה של המשפחה, רכישת דירה, עצמאות כלכלית ורבים נוספים. צפוי שנגיע להרבה צמתים לא ברורים באם לא נציב לעצמנו יעדים ברורים בתחומים אלו: לאן רוצים להגיע, מתי נגיע לשם, מהם האמצעים שיוקדשו לשם כך, אין נשיג אותם וכדומה.

דוגמה לתהליך כושל אפשר להביא מתחום הגירושים. אני לא מכיר זוגות שהתחתנו כדי להתגרש. אז מדוע שיעור הגירושים הוא כל כך גבוה? פשוט מאוד - תהליך הזוגיות לא מנוהל בהרבה מקרים בצורה מושכלת. רגש שלילי, ניכור וחוסר תקשורת שולטים בכיפה. ריבונו של עולם נתן לנו מוח כדי להבין, לחשוב ולתכנן, אז מדוע אנחנו לא מפסיקים לעשות שטויות, לתת פרנסה לעורכי דין, פסיכולוגים ואחרים ועל הדרך להרוס לעצמנו את החיים?

תהליך כושל נוסף אפשר להביא מתחום האירועים המשפחתיים. הרבה משפחות נסחפות לבצע אירועים בעל כורחן. ההורים נכנעים כאן לנורמה חברתית. הבעיה- הנורמה לא לוקחת בחשבון את המצב הכלכלי של המשפחה, היא "מנצחת אותו", וגוררת את המשפחה לעול כלכלי מיותר המכביד על מצבה.

עלו כאן על קצה המזלג מספר נושאים המלווים את חיינו. בתמצית צריך לחשוב, לתכנן, לבצע ולבקר ולא רק את הצד הכלכלי אלא את כל מהלך החיים. צריך לשלוט במהלך העניינים ולא להיגרר אחריהם. לאלו שיעשו זאת צפוי עתיד בהיר יותר מאשר לאחרים.

ד"ר ישראל בוקסר הינו מלווה משפחות בארגון פעמונים