בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: קובי ריכטר/TPS

ראשי ההתיישבות מביעים חשש כבד מהשלכותיה המדיניות של החלת הריבונות כחלק מתכנית טראמפ. בעיניהם מדובר בצעד שעליו תשלם ישראל בהכרה במדינה הפלשתינית.

השר לשעבר ח"כ בצלאל סמוטריץ' מתייחס לסוגיה ולדבריו יש בהחלט מקום לדאגה שאותה מעלים ראשי ההתיישבות.

"אנחנו רואים את המפה של האמריקאים ומוטרדים מאוד. המפה היא ליבת העניין. אם המפה שומרת על רצף יהודי וקוטעת את הרצף הערבי היא לא תביא למדינה פלשתינית ואפשר להגדיר אותה כמפת ריבונות. אם המפה – וכך היא נראית כעת - קוטעת את הרצף היהודי ומשאירה מובלעות, מקשה ועלולה לסכן את מפעל ההתיישבות אז זו לא מפת ריבונות אלא מפת המדינה הפלשתינית".

מוסיף סמוטריץ' ואומר: "צריך לשמוע את קושניר חתנו ויועצו הקרוב של הנשיא טראמפ והוא מדבר חד משמעית על תכנית להקמת מדינה פלשתינית. אמנם יש גם קולות אחרים, אבל הוא האיש החזק ביותר ולכן הוא מתעקש על המפה הזו ולכן צריך לומר שאם זו מפת מדינה פלשתינית שעוטפים לנו אותה בקמפיין שקרי כדי שתיראה תכנית ימנית שתיראה כתכנית ריבונות אז זו תכנית מסוכנת מאוד. אמרנו זאת לכל אורך הדרך. אם זו עסקת חבילה זה רע מאוד מאוד".

"ריבונות חשובה אבל לא היא המעצבת את המציאות. זה נכון לכל שנות הציונות. במקום בו עברו הטרקטור והמחרשה נקבעו העובדות בשטח והם שיצרו את המציאות. אנחנו רואים לאורך השנים מסירות נפש גדולה לפיתוח ההתיישבות וזה מה שקובע את המציאות, ואם נקבל תכנית שכביכול תיצבע בצבעים ימניים אבל בשורה התחתונה שלה היא תהיה פגיעה מאוד מאוד קשה במפעל ההתיישבות והיכולת שלו להתפתח הרי שזו תכנית מאוד רעה שתדון אותנו אחורה ואת זה יש לדחות".

על עמדתם של חברים במועצת יש"ע לפיה יש לקבל את מה שניתן מתוך אמונה שמדינה פלשתינית לא תקרה גם בעתיד, אומר סמוטריץ' כי הדברים יקרו בשטח. "אם תודעתית יתקבע המושג של 30-70 הצד הישראלי יפסיק לגלות עניין בשאר השטח והצד השני ימשיך ביתר שאת לקבוע עובדות בשטח, אבל החמור יותר הוא שמפה כזו תפגע בהתיישבות ותשאיר מובלעות".

"זה הזוי להחליט שקרית ארבע והר חברון לא יכולים להתחבר לירושלים אלא רק דרומה לבאר שבע, שיישובי גב ההר יכולים להישפך רק מזרחה לבקעת הירדן ללא חיבור דרומה או מערבה למרכז הארץ, זה דבר נורא ואיום. הדבר המרכזי הוא מפעל ההתיישבות בשטח. אם התכנית הזו מקדמת אותו מצוין, אבל אם היא פוגעת בו זה רע מאוד? זו לא מפת ריבונות אלא מפת מדינה פלשתינית".

"אותם גורמים שתומכים הם מוכנים לקבל מדינה פלשתינית. עודד רביבי שהוא איש יקר, חבר וראש מועצה מצוין אומר שאין ברירה וחייבים לקבל את המציאות בשטח. הוא מוכן לקבל את המדינה הפלשתינית, אז הוויכוח הוא לא בעד או נגד ריבונות אלא אם אנחנו בעד או נגד מדינה פלשתינית".

ומה באשר לשרי הליכוד ואנשי נתניהו? האם הם לא רואים זאת? "הם רואים את זה מצוין, אבל מאז נאום בר אילן נתניהו תומך במדינה פלשתינית. הוא הרי כתב את תכנית טראמפ. הוא רוצה שההתיישבות היהודית תישאר ואני מניח שהוא אדיש למובלעות שיישארו כמו נצרים ולא יצליחו לשרוד כעבור כמה שנים. הוא רוצה אחיזה ביטחונית ואם המדינה הפלשתינית מפורזת ואז אין לו בעיה ערכית יהודית ציונית להפקיר חבלי מולדת ולתת ריבונות אחרת לזרים בארץ ישראל. הוא יודע שהציבור היהודי מתנגד למדינה פלשתינית אז מה עושים? עוטפים את זה בעטיפה ימנית וקוראים לזה ריבונות כשזה יכול להיות אסון להתיישבות. המפה היא המפתח להבין אם זו מפת ריבונות שלא תאפשר מדינה פלשתינית או חלילה מפה ששומרת על הרצף הפלשתיני, קוטעת את ההתיישבות חלקים ולמעשה היא מפה להקמת מדינה פלשתינית ואת זה לא נקבל בשום פנים ואופן".

להערכתו של סמוטריץ' לו תציג ישראל עמדה הפוכה לזו של הממשל, טראמפ לא יאבק בעמדה הישראלית בעיקר לא בתקופת בחירות והרצון שלו שלא להסתבך עם האוונגליסטית שמתנגדים לחלוקת הארץ.