השר אופיר אקוניס
השר אופיר אקוניסצילום: דוברות

השר המיועד לשיתוף פעולה אזורי, אופיר אקוניס, מקווה שממשיכו במשרד המדע יבחר גם הוא שלא למנות את הפרופ' יעל אמיתי לקרן המדע ישראל גרמניה בשל תמיכתה בסרבנות ומביע עמדה נחרצת נגד אפשרות הכללת רעיון המדינה הפלסטינית בתכנית טראמפ.

על דבריו של שר המדע הנכנס, השר יזהר שי, לפיהם הוא אינו שולל את מנויה של פרופ' יעל אמיתי לקרן המדע ישראל גרמניה, מינוי שההתנגדות של אקוניס אליו הובילה אותו לבית המשפט, אומר השר אקוניס, "אני שמח שהוא עדיין לא קיבל החלטה סופית, אלא רק שישקול והוא עשוי לאשר רק אם הדבר עומד במבחן החוק. הטיעון שלי הוא שזה לא עומד במבחן החוק וזה היה הטיעון שלי בבית המשפט העליון".

"מעבר לזכותי שלא לשמש חותמת גומי לוועדת איתור אקראית החוק לא עומד לימינה. הגברת אמיתי חתמה על מסמך המשדל חיילים לסרבנות שירות ביהודה ושומרון. זה היה בזמן מבצע צבאי, 'חומת מגן', שנועד להציל את אזרחי המדינה מהטרור בכל יום. הדבר לא עומד במבחן החוק כי שידול לסרבנות הוא עברה פלילית ובזמן מבצע צבאית הדבר חמור אף יותר מכך", אומר אקוניס ומזכיר כי אמיתי חתמה על מסמך פוליטי שנחתם על ידי אנשי אקדמיה "שהאשימו אותי בשיקול פוליטי אבל זה בדיוק הפוך. לא אישרתי את המינוי כי הם אלה שהתערבו פוליטית כשהשתמשו בתאריהם כאנשי אקדמיה לצורך אמירה פוליטית".

השר אקוניס מספר כי נועד עם השר שי והציג בפניו את הדברים, כולל את מסמך התמיכה בסרבנות שעליו חתמה פרופ' אמיתי, ולפי שעה לא ניתן היה להבין מדבריו לאן מובילה תפיסתו בסוגיה זו.

כמי שנכנס לתפקיד השר לשיתוף פעולה אזורי, נשאל השר אקוניס כיצד הוא מתכוון לקדם את שיתוף הפעולה הזה כאשר גורם משמעותי באזור, הפלסטינים, עושים צעדים אחורנית בנושא שיתוף הפעולה עם ישראל.

"אני לא מאמין בתהליכי שלום המבוססים על נסיגות עקירות וויתורים. שלום אמת יבוא רק מתוך עצמה שתבוא מתוך מיזמים אזוריים כלכליים שיכללו את הירדנים המצרים ואחרים. שלום כלכלי הוא טוב ויביא שגשוג ופריחה אמתית. נסיגות הביאו טרור ומלחמות".

על הפעילות במשרד הוא מזכיר, "יש כאן מיזמים שהמשרד עוסק בהם כמו מיזם תעלת הימים שאינו קשור לפלשתינים, ישנו גם מיזם שער הירדן בשת"פ עם ממלכת ירדן ומוזמן אליו כל גורם כלכלי בינלאומי שמעוניין להיות שותף. גם אזורי התעשייה במישור אדומים ובברקן שבהם מועסקים פלשתינים שרוצים להתפרנס בכבוד יש להם פוטנציאל גדול אם הם רוצים בזה. אם הם לא רוצים, ההפסד הגדול הוא בעיקר שלהם".

מיומו הראשון בכנסת הכריז השר אקוניס כי לא יתמוך בהקמת מדינה פלסטנית. בעקבות ההתפתחויות המדיניות נשאל אקוניס האם מדינה פלסטינית במתכונת תכנית טראמפ, כזו שלפניה סוכריה מדינית בדמות ריבונות על הישובים, מקובלת עליו.

"אני מפריד לחלוטין בין הדברים. החלת החוק הישראלי על המרחבים היהודים ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן לא קשורה להתנגדות שלי לכל מדינה פלסטינית מכל סוג שהוא, כי זו התנגדות אידיאולוגית שנובעת מזכותנו ההיסטורית על יהודה ושומרון היא משחר ההיסטוריה".

על הטענה לפיה מדובר בעסקת חבילה שאותה מציג הנשיא האמריקאי, אומר השר אקוניס: "לא השתכנעתי במאה אחוז שזו אמירתו, ולראיה ההסכמה שלהם, שנאמרה על ידי פומפאו בצורה ברורה, שעניין הריבונות היא עניין ישראלי. אם היא עניין ישראלי אז היא כזו, בעוד העניין המדינה הפלשתינית בשנת 2009 הרוב היה לטובת הקמת מדינה פלסטינית, ובעקבות יצירת דעת קהל לטובת העניין הזה רוב הציבור היהודי מתנגד להקמת מדינה".

על חששם של ראשי ההתיישבות ממו"מ מדיני שתכליתו הקמת מדינה פלסטינית, אומר אקוניס: "תמיד טוב לחשוש בעיקר ביחסים בינלאומיים. את עמדתי אמרתי בצורה ברורה. אני מכיר את עמדת ראשי הישובים. בארץ ישראל המערבית אין מקום לשום פורמולה של הקמת מדינה פלשתינית. אני לא חשוב שיש ברור יותר מכך".