המוניות מחכות להגעת השב"חיםאבי וינוגרד

הברחת השוהים הבלתי חוקיים מיהודה ושומרון נמשכת תחת עיניהם של צה"ל, המנהל האזרחי, המשטרה ויתר הרשויות המעדיפות להתעלם מהסכנה.

השיטה פועלת כך: בצידי כביש 611 המוביל מהעיר חריש לכיוון מבוא דותן, מתאספים מידי בוקר רכבים פלסטינים בעלי אישור כניסה לישראל שבתוך הקו הירוק, ואוספים עימם ערבים אשר לא מחזיקים באישור שכזה ועוברים את הגדר ככל הנראה דרך פרצות שפרצו בה.

תושבי האזור חוששים שבין מאות השב"חים הפלסטינים המגיעים מידי יום לעבוד בישראל ימצא גם מחבל שיחדור בקלות לעומק מדינת ישראל.

איריס שוק, תושבת היישוב חרמש, סיפרה לערוץ 7 על התופעה המסוכנת. "יש פה מעבר מסודר שנקרא 'מעבר ריחן' וכל בוקר יוצאים משם מכוניות ופועלים, מי שצריך, באישור מסודר כמו בכל המקומות ביהודה ושומרון.

''בשנה האחרונה שמנו לב לתופעה, שתושבים פלסטינים שיש להם אישור מעבר עומדים עם הרכבים שלהם בצידי הדרך, בהתחלה זה היה מכוניות בודדות שהרימו מכסה מנוע כאילו שיש בעיה, אבל ביד היו להם משקפות והם היו מסמנים לחבר'ה להגיע ומסיעים אותם לאן שהם מסיעים אותם".

סמוך לכביש זה שוכן הכפר הערבי ברטעה, שהקו הירוק עובר בתוכו. לדברי שוק, "לתושבי ברטעה יש אישור להיכנס לישראל על מנת להגיע לברטעה ואסור להם להמשיך הלאה, לכיוון חריש".

לכן, "מה שהם עושים, הם עוצרים עם הרכבים בצידי הדרך לפני ברטעה תוך שהם מסכנים את התנועה בלי קשר לעניין הביטחוני". משם, כאמור, מגיעים פלסטינים ללא אישורי כניסה לישראל ועולים על הרכבים שמחכים להם.

"הם שמים לב שהרשויות שותקות, אז החבר'ה האלה כבר ניצלו את זה וכבר יש שם הסעות. מוניות שעומדות שם אפילו בלי לעשות הצגות", אמרה שוק.

תושבי המקום העירו את תשומת לב הרשויות וגורמי הביטחון. "פנינו לצבא, קיבלנו תשובה מתחמקת. פנינו למשטרה וגם, ענו לנו 'תודה רשמנו את התלונה' ולא חזרו אלינו. הרבש"צים של היישובים אמרו לנו כל אחד במילים אחרות שזה ידוע ונוח לאנשים להעלים עין", כך שוק.

עוד הוסיפה שוק, "גם אם הם פועלים ורוצים להתפרנס, בשמחה שיתפרנסו, הם צריכים עבודה, אבל בשביל זה יש מעבר מסודר. הרי מי עובר שם? מי שלא קיבל אישור לעבור דרך המעבר. למה הוא לא קיבל אישור? זה כבר עניין שצריך לבדוק אותו ומי יודע אם יום אחד ימצאו בין כל המאות פועלים האלה מפגע".

דובר צה"ל מסר בתגובה לכתבה: "התופעה המדוברת מוכרת לגורמי צה״ל ולגורמים רלוונטים נוספים, ומטופלת בחומרה בהתאם להערכת המצב בשטח ע״י צה״ל ומשטרת ישראל".