ישקול? השר יולי אדלשטיין
ישקול? השר יולי אדלשטייןצילום: הלל מאיר/TPS

שורה ארוכה של אישי ציבור חתמה על עצומה שהוגשה לשר הבריאות החדש, יולי אדלשטיין בקריאה לשקול מחדש את שיתוף הפעולה בתחומי הבריאות עם גורמי ממשל בסין, וזאת לנוכח התנהלותם המוסרית הבעייתית, בין השאר בקציר איברים וכיוצא באלה.

בין החתומים על העצומה גם הרב יובל שרלו, ראש תחום אתיקה בארגון רבני צוהר, ראש ישיבת אורות שאול, עמו שוחחנו על תוכן העצומה שלדבריו משלבת בין אתיקה הלכה ופרקטיקה.

הרב שרלו מציין כי "ההשראה הגדולה ביותר לעצומה הייתה בדברי הרב אלישיב זצ"ל שפסק שאסור להציל יהודים מאבירים שהגיעו מסין. בכך הוא התווה ראש החץ בתפיסת העולם ההלכתית. יש משניות מפורשות בסוף בבא מציעא הקובעות שמסחר עם גנב הופך אותך לחלק מפעולת הגניבה. בנוסף ישנו העולם המוסרי שהוא המשך ההלכה, אבל גם הפרקטיקה - הניסיון שלנו מלמד שרפואה שהיא לא אתית היא לא רפואה מצוינת עם גיבנת לא אתית אלא היא מתגלה גם כפגומה רפואית".

על הערה זו נשאל הרב שרלו אם לא נכון לזכור שמסקנות הקורונה בסין עדיין אינן מוחלטת כדי לקבוע את היותה של רפואה זו פגומה, והוא קובע שאכן כן. "בכל מאבק ציבורי צריך קודם לברר את העובדות ולכן החתימה לא דורשת מאדלשטיין ניתוק קשרים. אמירה כזו היא חסרת אחריות כי לא בדקנו את העובדות והמצב. אנחנו לא אנשי מדע ולא אנשי מודיעין. הקריאה היא להכניס את הפקטור המוסרי להמשך שיקול הדעת אם יתברר שיש כאן כשלים מוסריים חמורים".

עוד נשאל הרב שרלו אם נכון לפתוח בבדיקה של הנתונים האמתיים אודות המתרחש בסין כאשר ידוע שעצם הפתיחה בבדיקה עלולה לעלות לישראל בערעור היחסים הכלכליים והאחרים עם מעצמה בעלת כוח כמו סין.

הרב שרלו משיב ומציין כי בדיוק סיים שיעור כללי בישיבה על קבלת החלטות במצב ספק כאשר רגליים לדבר והדברים מתקשרים היטב לסוגיה הנידונה. "אם באמת יש כאן ספק אסור לעשות פעולות שכאלה כי הדבר מסכן חיי אדם ועלינו להיזהר. צריך לבדוק אם כבר רגליים לדבר. הצטרפו עדויות והאשמות וניתן ללמוד גם מאופן ההתגוננות הסינית מול ההאשמות הללו, לראות אם דוחים את הטענה מכל וכל או טוענים טענות שמותירות את הטענה על מקומה ומחזקות את הרגליים לדבר, ואז אם אכן הדברים נעשו המצפן שלי המתבסס על דברי הרב אלישיב שאומר שלא ניתן להציל נפשות אם מדובר במעשה עוול מוסרי מאוד כבד".

על עצם הסכנה שבבדיקה שכזו אומר הרב שרלו: "את הבדיקה הזו לא אנחנו יכולים לעשות ויש לבצע אותה עם שיקולי רווח והפסד. תפקיד אנשי המוסר וההלכה הוא לומר שבתוך שיקולי הרווח וההפסד צריכים להיכנס גם שיקולים הלכתיים ואתיים. זה אמור להיות אחד המרכיבים והעצמה של סין לא יכולה לטהר כל שרץ גם במישור העקרוני מוסרי וגם בגלל החשש שנמצא את עצמנו לוקים כי אנחנו משתמשים בפירות המעשים הלא מוסריים הללו".

בעצומה המדוברת נכתב לשר הבריאות:

כאדם היודע היטב על בשרו את טבעו המרושע של הקומוניזם, אנו קוראים לכבוד שר הבריאות הנכנס, לשקול במלוא הרצינות ובאופן מיידי את המשך שיתופי הפעולה בתחום הבריאות עם גורמים ממשלתיים בסין.

אנו גורסים שיש:

1. לבחון בצורה יסודית, ולעצור מיידית כל שיתוף פעולה (במידה וקיים) בתחום השתלות איברים, השתלות עור וכדומה, כולל מניעת הדרכות לרופאים סיניים בישראל או השתתפותם בכנסים מקצועיים, עצירת כל שת"פ בתחום המחקר והפיתוח וכדומה וזאת לנוכח קצירת האיברים בכפייה מאנשים בעודם בחיים שמתרחשת בסין כבר מעל 20 שנה. אנו גורסים שיש לפעול באופן מיידי לחקיקת חוק לגבי אחריות פלילית לכל שיתוף פעולה עם גורמים סיניים בנושא הנ"ל, כולל חברות ישראליות פרטיות.

2. לעצור מיידית העברה ישירה או עקיפה של מידע גנטי השייך לאזרחי ישראל לחברות הנמצאות בבעלות ממשלת סין (למשל חברת BGI).

3. לפעול באופן מיידי להפסקת התלות בסין בתחום הציוד הרפואי. בין אם באמצעות עידוד מסיבי של ייצור מקומי במדינת ישראל, או יבוא ממדינות אחרות כגון טאיוואן, ווייטנאם וכו'.

4. לבחון מחדש את הצורך וההצדקה המוסרית להסכמי שיתוף פעולה / הסכמי "בתי חולים תאומים" בין בתי חולים ישראליים (רמב"ם, הילל יפה ועוד) לבתי חולים בסין.

בנוסף, אנו קוראים לך באופן אישי לנקוט צעד מוסרי ולגנות באופן פומבי את ההתנהלות המשטר הקומוניסטי הסיני. התבטאות כזו מאדם בשיעור קומתך תהיה בעלת חשיבות ותיצור תהודה חיובית רבה בעולם כולו.