הרב יעקב מדן
הרב יעקב מדןצילום: הלל מאיר/TPS

יקירנו הרב אביב זגלמן הוא תלמיד חכם גדול עם קבלות רבות בהפצת תורה בישראל, ולא אמנה כאן את שבחיו. אחריותו על הישיבה בחולון חשובה מאין כמותה, ואני סומך עליו שהוא מוביל אותה בדרך הטובה ביותר, ושכל כוונותיו לשם שמים.

עם זאת אני מבקש ממנו בכל לשון של בקשה (ודרישה) לחזור בו מן הפסילה הגורפת של תלמידי ישבת הר המור לשמש בקודש בישיבתו או בכל מקום אחר.

יש לבדוק כל מועמד לגופו. דרך העלולה להתפרש בציבור כהחרמה של מגזר שלם מעולם לא הובילה מעולם לטוב ולא תוביל לטוב.

המחלוקות בין בית שמאי לבית הלל היו חמורות מן המחלוקות עם מוסדות הר המור, ואף על פי כן לא נמנעו מלישא נשים אלו מאלו ומלעשות טהרות אלו על גבי אלו.

למוסדות הר המור מעלות גדולות מכדי למנותן. המחלוקת שיש לי עמם באידיאולוגיה ובעיקר בהנהגות למעשה יכולה להתקיים גם בלא לסמא את העיניים ממעלותיהם הגדולות וממה שיש ללמוד מהם. חלילה וחלילה מלהחרימם או מלפסול מי מהם על הסף רק בגלל שהוא לומד שם.

עם זאת, לא אוכל לדרוש זאת מהרב זגלמן בלא דרישה מקבילה ממוסדות הר המור, שיחדלו לפגוע באמצעות חרמות ודומיהם בזרמים אחרים, ההולכים בדרך שונה מהם, ויחדלו מהדרת כל שיח רציני בין הזרמים השונים, שכולם מכוונים לטובה.

לדעתי, הדרך הנזכרת עלולה להזיק, להרחיק וגם לחלל שם שמים. נתפלל כולנו יחד לה', שייתן בלבנו לראות את מעלת זולתנו ולא את חסרונותיו, ובעיקר בסוגייתנו, שחזקה על כל צדי המחלוקת, שהם מכוונים לשם שמים.