ד"ר יואב לוריה
ד"ר יואב לוריהצילום: חזקי ברוך

מחקר של אוניברסיטת אוקספורד מצא כי דקסמתזון, תרופה נגד דלקות, מקטינה משמעותית את התמותה מנגיף הקורונה ומצילה את חייהם של שליש מהחולים המונשמים וחמישית מהמטופלים בחמצן.

ד"ר יואב לוריה, מומחה למחלות כבד ולמחלות פנימיות, מתייחס בשיחה עם ערוץ 7 לתרופה ולמחקר ומיד בפתח דבריו מצנן את ההתלהבות והתחושה שעשויה להיווצר כאילו מתקרב הרגע שבו ניתן לומר שהאנושות התגברה על הקורונה: "צ'רצ'יל אמר פעם זה לא הסוף ולא התחלת הסוף אבל אולי זה סוף ההתחלה".

לדבריו "אלה בהחלט חדשות טובות. ישנו גם מחקר נוסף על חומר שדומה לדסקמתזון, שגם הוא סטרואיד שמראה סימן של פעולה חיובית", ועם זאת ד"ר לוריה מקפיד להישמע זהיר והוא מסביר מדוע:

"במהלך החודשים של הקורונה חטפנו כל כך הרבה מכות לא קטנות בכנף מבחינת אמינות האינפורמציה, כך שהפכנו מאוד זהירים. למשל פרשת התרופה למלריה. אם מסתכלים אחורה, ועוד יכתבו על זה בעתיד ספרים, לא ברור איך נוצר הבלאגן הזה ואיך אנשים שעד האפיזודה הזו של התרופה למלריה הם היו בעל שם מקצועי ונחשבו כידועים.

"מסתכלים על החוקרים הללו ושואלים מה הם היו צריכים את המחקר שהעלה את ההשערה הזו. זה בסדר להעלות השערות, לעשות מחקרים קטנים ולהפנות את תשומת לב הרופאים, אבל הוא יצא עם זה כגילוי האולטימטיבי של תרופה לקורונה, ואחר כך היו עוד שני מחקרים שנחשבו לכאילו רעידת אדמה. נכנסו שני מאמרים לעיתונות מכובדת ומאחורי שניהם עמדה קבוצה מדעית ומאוחר יותר משכו את המאמרים האלה. אלו צעדים קיצוניים ביותר שקורים לעיתים נדירות, ובוודאי לא בעיתונים האלה שבודקים שוב ושוב לפני שהם מפרסמים".

"מה היו צריכים את הדבר הזה? הם הרי לא אנשים רעבים ללחם שצריכים את הפרסום. לכן גם כשאני שומע את ההודעה מאוקספורד, אז אמנם זה מחקר גדול שנראה מכובד אבל זה עדיין לא מגיע מעיתון מדעי והנתונים עוד לא נבדקו על ידי אנשים חשובים מאוד".

עם זאת, מוסיף ד"ר לוריה כי "אם זה נכון ואם זה יאומת, אז יש כאן קרן של תקווה ויש בזה גם היגיון, ואם נשאל איך דווקא תרופות ממשפחת הסטרואידים המחלישות בדרך כלל את המערכת החיסונית, בהן יתכן ונמצא הפתרון, קורה לפעמים שבמצב של מחלה קשה התהליך הדלקתי שנועד לעזור לנו הוא טוב וחזק כל כך עד שהוא הורג אותנו, ולכן בתת קבוצה מסויימת של חולים במחלות מסויימות, אם זה נכון אז אתה מחליש מעט את התהליך הדלקתי שמכונה 'סופה של ציטוקינים' אותם חומרים שברמות גבוהות פוגעים ומשמידים את הכול. לכן בתת קבוצה מסוימת אם מחלישים את המערכת החיסונית באופן מבוקר ולזמן קצר זה עוזר לאדם".

מוסיף ד"ר לוריה ומעיר כי מדובר ברעיון שאינו חדש אלא ברעיון שכבר מתבצע בסוגים שונים של מחלות זיהומיות, "זה רעיון של שימוש די חדש בתרופה ישנה וידועה ובדוקה" ועם זאת נכון להתייחס בזהירות לדברים שכן כבר פורסמו כאמור לא מעט "פלופים" תקשורתיים בנושא הקורונה.

"אין קיצורי דרך. מחקרים קטנים ומבריקים כדי לפתוח רעיונות חדשים זה כן, אבל קבלת החלטות רק בעקבות מחקרים גדולים במקומות רבים בארצות רבות על ידי חוקרים רבים וספקנים שפועלים לפי נוהל קפדני, רק זה יביא לנו את הישועה והתרופה. סביר להניח שזה יהיה שילוב של כל הדברים, והכל בהסתייגות אם הדברים יאוששו ויתבררו כנכונים".

את דבריו חותם ד"ר לוריה בהערה על התנהלות כולנו בימים האחרונים: "עד שאנחנו מדברים על תרופות ותרופות פלא, לא לשכוח שיש דרכים פשוטות. צר לי על כך שאנשים מסתובבים ללא מסכות שזה הדבר האפקטיבי ביותר, כך מוכח ברחבי העולם. לדעתי, אכיפה דרקונית של עטיית מסכות, שמירת מרחק ובדיקות רבות לצד איתור המגעים על ידי דרכים אלקטרוניות, אלה הצעדים שנגיע אליהם במהלך הגל השני, וחבל שאנחנו לא מפעילים את האמצעים הפשוטים האלה כבר כעת".