נפתלי בנט
נפתלי בנטצילום: ערוץ 7

יו"ר ימינה, שר הביטחון לשעבר ח"כ נפתלי בנט, אומר לערוץ 7 כי ראש הממשלה צריך לדבר פחות ולעשות יותר בנוגע להחלת הריבונות.

"ראש הממשלה אמר כמה פעמים בצורה מאוד ברורה שהוא יחיל ריבונות על כל ההתיישבות מבלי להקים מדינה פלסטינית. אם הוא יעשה את זה אהיה גדול התומכים שלו ואני קורא לו לפעול כך. זו דוגמה למשהו שמדברים עליו שוב ושוב – ובמקום לדבר צריך לעשות", אומר בנט.

לדבריו, "הרי החלת ריבונות היא מהלך ישראלי ולא בינלאומי. זה מהלך שראש ממשלת ישראל, בזמנו מנחם בגין ז"ל, עשה אותו ביממה אחת. האמריקנים לא אהבו את זה ובעולם לא אהבו את זה אבל הנה – רמת הגולן שלנו וגם אמריקה מכירה בזה. יש לו רוב בכנסת, אנחנו נתמוך בריבונות בלי מדינה פלסטינית, הוא בינתיים מעלה את זה לגבהים ובסוף יעשה משהו חלש מאוד ויהיה פספוס והחמצה. אני אומר לנתניהו: תתקדם, יש לך את הגב שלי".

רק לפני שבועיים אמר בנט כי הוא אינו מאמין שנתניהו יעשה את הצעד ויחיל ריבונות. למרות זאת, הוא משאיר פתח של תקווה. "אני מקווה שהוא יחיל ריבונות. ככל שיש יותר דיבורים אני פחות מאמין שזה יקרה. עם זאת הוא התחייב על זה בצורה כל כך מובהקת שאני מקווה שהוא גם יממש את התחייבותו".

למתנגדי התוכנית על רקע החשש ממדינה פלסטינית אומר בנט, "לא מדובר על להביא החלטה להקמת מדינה פלסטינית לממשלה. אף אחד לא מדבר על זה. אני אומר שאם ראש הממשלה יבוא עם החלת ריבונות ישראלית על 30% משטחי יהודה ושומרון, על כל הבקעה, על 100% מההתיישבות היהודית כפי שהבטיח הוא יקבל ממני את כל הגיבוי בעולם. כשהייתי בממשלה דובר שיהיה משא ומתן ברוח תוכנית טראמפ. בסוף אלה באמת מלים אווריריות ואני קורא לראש הממשלה לא לפחד, להחיל את הריבונות".

לבנט, שגיבש בעצמו תוכנית להתמודדות עם התפרצות נוספת של הקורונה, יש ביקורת קשה על התנהלות הממשלה אותה הוא מגדיר 'גרועה מאוד'. "הממשלה לא עושה את הפעולות שצריך לעשות כדי למנוע את ההתפרצות המחודשת ואז היא תייצר סגר ותפגע אנושות בפרנסת אזרחי ישראל. הברירה היא לא רק בין סגר לתחלואה, בין אובדן חיים לאובדן פרנסה. יש דרך שלישית והיא הקמת מערך לבלימת ההדבקה, מבלי שיוטל סגר. את הדבר הזה ממשלת ישראל לא עושה ובעצם היא שולחת מיליון אנשים לאבטלת קבע. עסקים שבקושי שרדו בסיבוב הראשון לא יצליחו לשרוד סיבוב נוסף של סגר ולשם הממשלה מכוונת".

לדעתו אי אפשר לקחת דוגמה ממדינות אחרות במקרה זה. "אותן מדינות שעשו הקלות ולא חזרו לאחור, הקימו מערך רציני לבלימת שרשרות הדבקה, כמו בתוכנית שפרסמתי. אני מדבר על דרום קוריאה, טייוואן, גרמניה ומדינת אחרות. הממשלה לא מגייסת סטודנטים, לא מכשירה אותם לבצע ראיונות אפידימיולוגיים, לא מקימה עוד מעבדות, לא מכשירה עוד לבורנטים. לא נעשית שום פעולה שתאפשר את המשך החיים לצד הקורונה ובכך מובילה אותנו לסגר ענק בחורף הקרוב".

"אם לא ניערך עכשיו – ואני צועק את הדבר הזה גם מתוך הממשלה כשר ביטחון וגם מחוצה לה – אנחנו הולכים לאסון פרנסתי. אני פוגש מדי יום בעלי עסקים קטנים שכולם נמצאים בקריסה. אם יהיה עוד פעם סגר בשל התרשלות, המצוקה הנוראית שלהם תגבר. משימה של מנהיג, מעבר לביטחון, זה לאפשר לאנשים להתפרנס בכבוד. לאפשר לצאת ולעבוד", מסכם בנט.

הוא מתקשה להבין מהי הדרך אליה מובילים ראש הממשלה נתניהו וראש הממשלה החליפי גנץ. "אני לא יודע מה עובר עליהם, והאמת שאני מנסה להבין איך זה קורה. הרי נתניהו הוא איש שתרם רבות למדינת ישראל, אך אינני מבין מהיכן הניתוק, השאננות ואי הפעולה. למה הם מחכים? כשהייתי שר ביטחון ב-72 שעות הקמתי מלונית קורונה ראשונה. טיפלנו בבני ברק, בדיר אל-אסד והזנו 300 אלף קשישים – וכאן הממשלה מתעסקת בחוק נורווגי, באאודי ובדרך זורקת אנשים לאבטלה".