השתלטות טורקית במזרח ירושלים
השתלטות טורקית במזרח ירושליםצילום: יח"צ

"טורקיה היא המדינה המוסלמית הלא ערבית שמובילה כיום בפעילותה במזרח ירושלים, והיא מממנת שם כ־10 אחוזים מכלל הפעילות של החברה האזרחית", כך עולה ממחקר של מכון ירושלים למחקרי-מדיניות.

דוידי הרמלין, מנכ"ל המרכז הבינ"ל לדיפלומטיה ציבורית, סבור כי יחסה של ירדן להשתלטות הטורקית על המתרחש במזרח ירושלים יכול להיות ממונף לטובת הרגעת ההתנגדות של המלך עבדאללה למהלכי הריבונות.

"אם יש משהו שמטריד את הירדנים זו השחיקה המתמדת של מעמדם בהר הבית", אומר הרמלין. "במשך שנים הפעילות שלהם בהר הבית היה בסיס איתן ליחסים בין המדינות. המעמד הזה נשחק בגלל מעורבות סעודית במהלכי הוואקף. הסעודים מתערבים במה שקורה בהר הבית וישראל לא עוצרת אותם, אולי בגלל שיתוף הפעולה הישראלי-סעודי מול הגרעין האיראני שגורם לנו לפחות מוטיבציה להצר את רגליהם של הסעודים בהר הבית".

לבד מהמעורבות הסעודית קיימת המעורבות הטורקית שלה יש קואליציית התנגדות ישראלית ירדנית. הרמלין מציין כי את הפעילות הטורקית במזרח העיר מבצע ארדואן כמי שרואה בעצמו את החליף של העולם המוסלמי כולו על אף שהמדינה שלו סונית. "את זה אפשר לראות גם במגננה שהוא נותן לחמאס בעזה", מעיר הרמלין.

"אנחנו נמצאים כעת במתיחות עם מלך ירדן לא בגלל התנגדות שלו לריבונות אלא בגלל דעת הקהל אצלו, כשרוב המדינה שלו בנויה מפלשתינים. לא ברור אם נוכל להציע לו צ'ופרים על חשבון סעודיה, אבל שיתוף פעולה מול הטורקים יכול להיות התחלה של שדרוג היחסים" הוא אומר ומעריך כי גם פרשת תום החכירה של אדמות בצפון בקעת הירדן נגרמה בשל אותה מתיחות וחוסר שביעות רצון מהעלמת העין הישראלית כלפי הנגיסה הטורקית באחריות למתרחש בירושלים.

"ירדן היא חומת מגן לישראל ממזרח. יש בה קילומטרים רבים של מדבר שצבאות יצטרכו לחצות בדרך אלינו, אבל מנגד המלך עבדאללה מקבל מאיתנו מים", אומר הרמלין הסבור כי ירדן מרוויחה לא פחות מישראל, אם לא יותר ממנה, מהסכם השלום בין שתי המדינות ו"כל עוד ישראל לא נותנת את ידה להקמת מדינה פלשתינית המלך רגוע".

עוד מזכיר הרמלין כי "המלך הבא של ירדן יהיה פלשתיני מבטן כי המלך בחר להתחתן עם פלשתינית. בעתיד נוכל לטעון שיש בירדן מדינה פלשתינית עם מלך פלשתיני והדבר לא צריך לבוא על חשבון הזכויות הלגיטימיות ההיסטוריות והמשפטיות בחוק הבינלאומי". בהקשר זה הוא מזכיר את הסעיף בכתב המנדט המבהיר כי לעם היהודי זכות ריבונית בלעדית ממערב לירדן.

באשר לימינו אלה סבור גם הרמלין כי "דגל פלשתיני על הר הבית הוא הסיוט הגדול ביותר עבור ירדן" ומשום כך בכוחה של חזית ישראלית ירדנית נגד ההשתלטות הטורקית להרגיע את התנגדות המלך עבדאללה למהלכי הריבונות