חתונה
חתונהצילום: istock

רבנים מרכזיים בציונות הדתית יוצאים הערב (רביעי) בקריאה לצמצם את גודל החתונות בציבור הדתי לאומי, בין היתר לאור משבר הקורונה.

בין הרבנים החתומים על המכתב: הרב חיים דרוקמן, הרב זלמן מלמד, הרב צפניה דרורי, הרב שמואל אליהו, הרב דב ליאור, הרב מרדכי גרינברג, הרב יעקב שפירא והרב אליקים לבנון.

תחת הכותרת "והצנע לכת" כותבים הרבנים, "תקופת הקורונה גרמה לכולנו לשינוי הרגלים ברבים מתחומי החיים, במישור הפרטי ובמישור הכללי. כעת, אנו עומדים ב"ה בפני חזרה לשגרה. לקחי התקופה האחרונה מזמנים לנו את האפשרות, והצורך, לברר ולהתבונן במבט עמוק יותר על הדברים בהם הורגלנו. אחד הדברים שניתן ללמוד ולהרוויח מתקופה זו, הוא הצורך בהתמקדות בדברים העיקריים והחשובים באמת, ובניית סדרי עדיפויות נכונים".

"נוכחנו לדעת, כי ניתן לשמוח שמחה גדולה לא פחות, ואף יותר, בחתונה צנועה, המדגישה את השמחה הפנימית בהקמת בית בישראל, על אדנים של קדושה וטהרה, ואין צורך בהפקת אירוע עם מאות רבות של משתתפים", מוסיפים הרבנים.

הם מציינים שברצונם להציב אמות מידה חדשות לקיום חתונות. "אנו פונים בקריאה נרגשת, לאמץ סטנדרטים נכונים אלו. אנו נקרא לתלמידינו ותלמידותינו, בישיבות ובמדרשות, ללכת במתווה זה של "והצנע לכת". המפתח לשינוי המיוחל נעוץ בכמות המוזמנים, ובפרט בכמות הסועדים. באופן טבעי, גם אופי האירוע והסגנון, יהיו בהתאם לכך. בסעודת החתונה ישתתפו עד 200 מוזמנים, בעיקר בני משפחה. בחופה יהיו נוכחים, מעבר לבני המשפחה, החברים והחברות הקרובים. שאר החברים והחברות יגיעו לשלב הריקודים שלאחר הסעודה. בכך גם תמָנע יציאה ממושכת, לשעות רבות, מהישיבה/מהמדרשה. בסיום סבב הריקודים- ברכת המזון ושבע ברכות ברוב עם. כמובן שהכל ייעשה בדרכי נעם ובשלום, עם כל הנוגעים בדבר".

"בזכות הצניעות, שתונהג במעמד החשוב של הקמת משפחה בישראל, יזכה הזוג הצעיר לבנות את ביתו מתוך ערכים של קדושה פנימית, צניעות וטהרה, ההולמים את הנאמר: 'הגיד לך אדם מה טוב ומה ה׳ דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלוקיך'", סיכמו הרבנים את מכתבם.

הרב רונן טמיר, ראש מדרשת בינת בשבות רחל ואחד מיוזמי המכתב, הסביר כי "בציבור הרחב יש מוכנות ובשלות לעלות קומה בעניין אירועי השמחות ובפרט החתונות. בחתונה צנועה זוכים להתמקד בעיקר: שמחת השראת השכינה על בית שנבנה בישראל. במקום להסיח את הדעת מהעיקר, בהפקת אירוע קר ומנוכר- ניתן להתמקד בדבר עצמו, בקדושה של הבית, בשמחה עדינה של החתן והכלה.

''בעיני יש בדבר זה בשורה עצומה, שעשויה להקרין לטובה על סדר היום החברתי בציבור הדתי לאומי, במגוון מישורים. הצניעות אינה מצמצמת, היא מאפשרת לערכים הפנימיים, העמוקים, לבוא לידי ביטוי באופן שלם ונקי יותר".

הרב טמיר מוסיף כי "העובדה שרבים כל כך מגדולי התורה שלנו, בציבור הדתי לאומי, מובילים את הקריאה החשובה הזו, היא בעיני בשורה עצומה. זכינו, בהקשר זה, לאמירה ברורה מפי זקני ומנהיגי העדה, אליהם הצטרפו עשרות רבות של ראשי ישיבות ומדרשות, ועוד רבים מאד התומכים במהלך החשוב הזה. אנו מאמינים שהמהלך שנעשה כאן, יוביל בס"ד לשינוי תרבותי בציבור."

מכתב הרבנים
מכתב הרבניםצילום: ללא