תואר פרופסור לנשיא ''חמדת הדרום'' חיים שקד

ד"ר חיים שקד העומד בראש המכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום, מונה השבוע לפרופסור לחינוך על ידי המל"ג.

אורלי הררי , ג' בתמוז תש"פ

להעניק חוסן. ד"ר חיים שקד
להעניק חוסן. ד"ר חיים שקד
צילום: מכללת חמדת הדרום

הוועדה העליונה של המל"ג למינוי פרופסורים העניקה השבוע תואר פרופסורה בתחום החינוך לראש מכללת חמדת הדרום חיים שקד.

פרופ' שקד (51) מכהן כראש המכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום שעל יד נתיבות מאז חודש ספטמבר האחרון. לפני כן כיהן כסגן הנשיא לעניינים אקדמיים במכללה.

שקד נשוי לטלי ואב לשישה, גר מרבית חייו ברמת מגשימים בגולן. בעקבות הצטרפותו לצוות המכללה לפני כשלוש שנים, העתיקה משפחתו את מגוריה ליישוב אלעזר בגוש עציון. טרם הצטרפותו למכללה עסק שקד לאורך שנים ארוכות בתפקידי הוראה וחינוך ומילא תפקידי ניהול שונים במערכת החינוך, כאשר כיהן במשך קרוב לשני עשורים כמנהל בתי ספר.

תחומי המחקר העיקריים של פרופ' שקד הם חשיבה מערכתית בניהול בית ספרי, מנהיגות הוראתית (מנהיגות פדגוגית), הכשרת מנהלים ורפורמות חינוכיות. פרופסור שקד נחשב לדמות מוכרת ומובילה בעולם האקדמיה הישראלית ולאורך השנים פרסם מאמרים רבים בכתבי עת מובילים בתחום מינהל החינוך, כתב פרקים בספרים, וכן כתב וערך ספרי מחקר.

הוא חבר קבוע בכנסים מחקריים בין לאומיים ברחבי העולם, ומלמד סטודנטים וסטודנטיות בחוג לחינוך, בתוכנית לתואר שני בארגון וניהול מוסדות חינוך, ובתוכנית להכשרת מנהלים.

עם כניסתו לראשות המכללה, הגדיר פרופ' שקד משנה חינוכית העומדת ביסודה של הכשרת המורים, המורות והגננות במכללה: "פדגוגיה של חוסן". מהות הרעיון פדגוגיה של חוסן היא האמונה שחלק מתפקידו של איש חינוך הוא להגביר את החוסן של תלמידיו. מעבר להקניית ידע ומיומנות ומעבר לעיצוב זהות ערכית, עובדי ההוראה אמורים לפתח ולהעצים בקרב תלמידיהם את היכולת להתמודד בהצלחה עם קשת רחבה של אתגרים. לפדגוגיה זו חשיבות מיוחדת בקרב תושבי הדרום המתמודדים עם מתיחות ביטחונית ועם מרחק גיאוגרפי ממרכז הארץ המבטא פערים חברתיים.

פרופ' שקד: "אני מודה למל"ג על קבלת הפרופסורה. אמשיך להוביל את המכללה קדימה ויחד עם צוות המרצים והעובדים המקצועי והנפלא נגיע להישגים ושיאים נוספים, כשמטרתנו העיקרית היא להכשיר עובדי הוראה איכותיים שיובילו חינוך איכותי לילדי הנגב".