איך עוברים את הבגרות במתמטיקה ונשארים בחיים?

תלמידים רבים יגשו היום להיבחן בבגרות במתמטיקה. ארזנו לכם טיפים אשר יסייעו לצלוח את המבחן ואת היום בטוב. מוזמנים לקרוא וליישם.

יהודית אוליבר , ז' בתמוז תש"פ

יהודית אוליבר
יהודית אוליבר
צילום: אלבום משפחתי

ההבנה שמבחן במתמטיקה הינו במבחן במתמטיקה. מבחן המודד מיומנות מסויימת בנקודת זמן מסויימת. מיומנות היא דבר נרכש, הינה יכולת ואנו יכולים בכל עת לשכלל אותה. לומדים, מתאמנים, מנסים ומשפרים את היכולת הזאת.

יצירת הפרדה בין המבחן, בין המתמטיקה לבין האדם. המבחן, המתמטיקה, זה לא מי שאתם וזה לא אומר עליכם דבר. זה לא אומר איזה בני אדם אתם, זה לא אומר מי אתם , זה לא מגדיר אתכם.

שפה יוצרת מציאות – החליפו את האמירות: "אני לא טוב במתמטיקה" "אני לא טובה במבחנים", באמירות שמפרידות את בני האדם שאתם מהמיומנות שלכם במתמטיקה. במקום זה אימרו: "תחום המתמטיקה מאד מאתגר עבורי" "אני מאד מתרגשת כאשר יש לי מבחן".

זכרו שלימודים תמיד ניתן לעשות ולהשלים. אתם נבחנים היום במתמטיקה, תוצאות המבחן תשקפנה את המיומנויות שלכם ב"כאן ועכשיו" - היום. תוצאות אלה אינן סופיות ובלתי ניתנות להשפעה. כאשר תדעו אילו לימודים אקדמאיים אתם מעוניינים ללמוד, כאשר תדעו שזה מסלול לימודים אשר דרישות הסף אליו הן מספר יחידות במתמטיקה או ציון מסויים. אזי, תוכלו לקחת קורס, ללמוד מתמטיקה ולגשת להיבחן על מנת להשיג את התוצאה אשר תשרת אתכם בתהליך הקבלה למסלול הלימודים הרצוי מבחינתכם.

תוצאות המבחן במתמטיקה אינן מנבאות איזה בני אדם תהיו בבגרותכם. אינן מעידות על מי אתם ו"מה יצא מכם". אתם נמצאים בגיל בו קורים כל כך הרבה דברים ברמה האישית, החברתית ובו זמנית אתם נדרשים גם ללמוד ולגשת למבחנים. שווה להתבונן על התקופה הזאת תוך הבנת מורכבותה ועם סלחנות כלפי עצמכם.

זכרו שמתמטיקה ולימודים בכלל הם רק חלק מהחיים שלכם. נכון, זה התפקיד שלכם כעת – אתם תלמידים אולם, זה לא הכל. זכרו אילו דברים אתם עוד עושים, אילו מקומות אתם עוד באים בהם לידי ביטוי ומביאים את יכולותיכם לידי ביטוי. תנועות נוער, חוגי ספורט, מוזיקה, תנועה - כל תחומי הפנאי בהם אתם מושקעים, עסוקים, עושים, מחוייבים. כך שהלימודים הם חלק מעולמכם ולא כולו.

עשו סדרי עדיפויות – לא הכל הכי חשוב כל הזמן. אתם בכך רק מתאמנים לחיים שלכם כבוגרים. ההבנה שבחיים אנחנו כל הזמן עורכים סדרי עדיפויות ובהתאם, מפנים משאבים של זמן ואנרגיה. גם כאן, הסתכלו על סדרי העדיפויות שלכם, על הבחירות שלכם, על מה נכון לכם כעת.

מצאו לכם 10 דקות לשבת בשקט עם עצמכם, לעצום עיניים ולעשות נשימות – הכניסו אוויר דרך האף, מלאו את הבטן והוציאו אוויר דרך הפה. צרו 3 משפטים חיוביים על עצמכם וחזרו עליהם בינכם לבין עצמכם כמה פעמים. חייכו אל עצמכם, היו החבר הטוב שלכם – זה שמעודד, זה שמאמין, זה שסומך, זה שאופטימי.

לסיכום, יותר מהכל -- קבלו ואהבו את עצמכם על מי שאתם, על היכולות שלכם, על הבחירות שלכם. ראו את החוזקות שלכם, ראו מה אתם כן עשוים, האירו עם זרקור והגדילו את ההצלחות שלכם. בחייכם כבוגרים תשרת אתכם האמונה שלכם בעצמכם והמוכנות שלכם לחבק את עצמכם גם עם החלקים שהם קצת פחות. בסיס זה יאפשר לכם לגשת ולהתמודד עם כל אתגר, עם כל קושי בחיים. אתם תהיו מוכנים לנסות, תהיו מוכנים להיכשל, לקום ולהמשיך הלאה. משום שאתם תדעו שזה לא אומר עליכם דבר, זה רק אומר על מה שיכולתם לעשות באותו רגע.

זכרו – אתם עושים את הכי טוב שאתם יכולים כרגע. ובכל רגע אנחנו יכולים לעשות אחרת.

יהודית אוליבר היא מדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך