אלוף (מיל') יצחק בריק
אלוף (מיל') יצחק בריקצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נציב קבילות החיילים לשעבר, אלוף (מיל') יצחק בריק שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג, מתח ביקורת קשה על קיצור השירות הסדיר של חיילי צה"ל והזהיר כי הצבא אינו ערוך לאתגרים העומדים מולו.

בריק סיפר כיצד התקבלה ההחלטה ללא דיון בקבינט, "שירות הבנים קוצר בשתי הפעימות, הפעימה הראשונה בארבעה חודשים שרצה כבר חמש שנים, וזו הפעימה השנייה של חודשיים נוספים".

לדבריו, "הרמטכ"ל קבע שאסור לעשות את הפעימה השנייה, הקבינט לא התכנס לדיון כך שהפעימה עברה ללא כל התייחסות לבקשת הרמטכ"ל. קיצור נוסף של שירות הבנים הוא תהליך הרסני לצבא הסדיר ובעיקר ליחידות הלוחמות, מדובר פה באוזלת יד וחוסר אכפתיות".

בריק המשיך ותיאר את הנזקים שיגרום קיצור השירות, "הנזקים של ארבעת חודשי הקיצור יובילו לתוצאות בין היתר בקיצור ההכשרות בחלק מהמסלולים ובחוסר זמן להטמיע ניסיון ומקצועיות לאלה שסיימו אותן. אנחנו מאבדים את החיילים האלה תוך תקופה קצרה. היום צריכים אנשי חי"ר בשריון להגן על המדינה מול חזבאללה, גדודי קומנדו, חמאס, טילים, המלחמה הבאה תהיה טכנולוגית בשילוב האמצעים איתם צריך לעצור את הלחימה של האויב. הקיצור גרם גם לחוסר תגבור של אפסנאים, נהגים וטבחים, וזה אילץ את המג"דים להביא חיילים קרביים לתפקידים שלא תוגברו בגלל חוסר של חיילים. זה גרם לחוסר מוטיבציה של החיילים להמשיך להיות בקרבי, ורבים מהם הצביעו ברגליים והוציאו פטור רפואי. הדבר החמור ביותר שאירע, זה שיחידות חי"ר ושריון שעברו אימון מתקדם ונכנסו כיחידות אחרי הכשרה באופן מלא, ירדו תוך פחות משנה בגודל הסד"כ שלהן ולא יכלו לתפקד".

אנו לא מחזיקים צבא שיהיה מוכן למלחמה, זאת שערורייה

בהמשך דבריו, הביע אלוף (מיל') בריק ביקורת רבה על התנהלות הקבינט בעניין, וטען כי: "אין היום דיון רציני בקבינט על תפיסת ביטחון, על המשמעויות של האיום שיש סביבנו, אין ניהול כזה של דיון לא רק בנושא הזה אלא בכל תחום ועניין. דברים נופלים בין הכיסאות. ראיתם מדינה שמתנהלת כך עם הביטחון שלה? רמטכ"ל צה"ל אמר שאסור להמשיך בתהליך הזה, יש סיכום שיהיה דיון והוא לא מתקיים, לכן החוק קובע שזה מתחיל עכשיו. זאת פשוט שערורייה שאין לי מספיק מילים לתאר אותה. אנו לא מחזיקים צבא סדיר שיכול להיות מוכן למלחמה במצב הזה. אין לנו רגע אחד במשך השנה שיש לנו יחידה שהיא 100% מלאה ומוכנה. היחידות הוותיקות תוך שנה וחצי פשוט מתמוססות".

מתנגד לקיצור השירות. הרמטכ"ל כוכבי
מתנגד לקיצור השירות. הרמטכ"ל כוכביצילום: דובר צה"ל

האם הדברים מתנהלים מאחורי גבו של הרמטכ"ל כוכבי? בריק השיב: "הרמטכ"ל מקים קול זעקה. אני רוצה להגיד לך שהוא ישב על זה וצעק כבר חודשים. אבל אם יש לנו ממשלה שמתנהלת עם הכל אך לא מתעסקת עם ביטחון המדינה, אין דיון בקבינט. זה יכול להיות כל מה שקורה אצלנו, אלפי טילים, הסורים שחזרו, בעיות מול החזבאללה והחמאס, מתיחות ביהודה שומרון שתוביל לאינתיפאדה חדשה שתציף את כל האזור. לא היה דיון אחד בקבינט שעסק בדברים האלה ברצינות. בתוך התהליך הזה קורים פקשושים, האם עולה על הדעת שרמטכ"ל זועק כבר חודשים ואף אחד לא עושה על זה דיון?".

בריק אף התריע, "אנחנו נמצאים באחת התקופות החמורות ביותר של מדינת ישראל מול האיומים שהולכים ומתגברים סביבנו. קיצור שירות הבנים היא רק נקודה אחת מבין מאות. זורים חול בעיני הציבור, לצה"ל אין היום יכולת מבחינת הסד"כ והכשירות שלו לעמוד מול שלוש זירות".