מתוך תיק החקירות
מתוך תיק החקירותצילום: בית המכירות הפומביות קדם, ירושלים

תיק חקירה של האדמו״ר רבי ישראל מרוז׳ין בימיו הראשונים בסדיגורה שבאימפריה האוסטרית ואחרי שנמלט מידי שלטון הצאר הרוסי נחשף בימים האחרונים בבית המכירות הפומביות קדם בירושלים.

תיק החקירה שופך אור למעיין בו ומאפשר לגלות אודות נתיב הבריחה של ר' ישראל מרוז'ין ועד להברחתו את הגבול לתוך גבולות האימפריה האוסטרית, כמו כן הוא מלמד על סיפור הכיסוי בו השתמש האדמו״ר ועל השתלבותו בחיי הקהילה בסדיגורה. עוד מכיל התיק שלוש חתימות בכתב ידו של האדמו״ר שהינן דבר נדיר ביותר.

בין היתר, כולל תיק החקירות תאריכים מדויקים במסע הבריחה של האדמו״ר, ופרטים שלא היו ידועים עד כה בנוגע למשפחתו ולמועד הגעתם לאימפריה האוסטרית והאיחוד בינם ובין האדמו״ר, תעודת מסע צרפתית אותה נשא, ועוד.

מתוך המסמכים אפשר ללמוד שהרבי מרוז׳ין החל את מסע הבריחה שלו בעיצומו של יום שבת, פרשת בא שחל ב-ד׳ שבט תר״ב. הסכנה שריחפה מעל ראשו של הרבי הייתה כה גדולה, כך שהייתה נסיעה זו בגדר ״פיקוח נפש דוחה שבת״.

בשנת 1838 (תקצ״ח) בשל הלשנות ועלילות נגד האדמו״ר הוא נאסר באשמה כי ביקש להרוג שני מוסרים. האדמו״ר ישב כשנתיים בבית הכלא הרוסי אולם גם לאחר ששוחרר המשיכו השלטונות לעקוב אחריו ובכך להצר את צעדיו עד שהחליט האדמו״ר להימלט משטחי רוסיה.

כדי להשלים את המהלך אימץ זהות של יהודי שנעלם קרוב ל-40 שנה קודם וטען במעבר הגבול שהוא אותו האדם, והצטרף לבית הוריו של אותו נער נעלם שהתגוררו בסדיגורה אשר בשטחי האימפריה האוסטרית. לאחר שהשלים את תהליך ההימלטות הוציאו שלטונות הצאר בקשה מסודרת לשלטונות האוסטריים להסגיר אותו חזרה לידיהם.

בעקבות אותה בקשת הסגרה פתחו השלטונות המקומיים בחקירה נגד הרבי מרוז׳ין וכן כנגד מספר מעורבים בהברחתו את הגבול. החקירה שארכה כחודש ימים ואשר כללה מעל 170 שאלות, נדונה בידי הדרגים הגבוהים ביותר של הפקידות הרוסית והאוסטרית. למרות שהאוסטרים הגיעו למסקנה שאכן האדמו״ר הוברח לתוך מדינתם שלא כדין הם לא מצאו לנכון להסגירו חזרה ובהתנייה של העברת סכום סמלי על סך של 10,000 מטבעות פלורין, הצהירו שיוכל לקבל אישור מגורים בהתאם לחוק האוסטרי.

״תיק החקירה של האדמו״ר מרוז׳ין הוא פריט ייחודי מאין כמותו״, מסביר מרון ארן מבעלי בית המכירות קדם. ״הוא מאפשר לנו הצצה חד פעמית לתוך אחד מהאירועים המפורסמים ביותר בעולם החסידות בכלל ובחסידות רוז׳ין בפרט ובו זמנית משקף לנו את דמותו המיוחדת והאיתנה של האדמו״ר, באחת משעותיו הקשות. פריטים מהסוג הזה המאגדים בתוכם תערובת היסטורית- יהודית כה משמעותית הם דבר יוצא דופן במיוחד כאשר הם כוללים מסמכים כה רבים ופרטים שעד כה היו בלתי ידועים״.