ד"ר רז הגואל
ד"ר רז הגואלצילום: יח"צ

לאחרונה סיפר בגילוי לב הראפר איתי לוקאץ' על הקשיים שחווה כתוצאה מניתוח קיצור קיבה שעבר לפני תשע שנים בניסיון להפחית ממשקלו.

השמנת יתר מהווה את אחת הבעיות המרכזיות של החברה המערבית ושיעורי התופעה נמצאים בעלייה קבועה ומתמדת בעשורים האחרונים. על פי נתוני משרד הבריאות בשנת 2018 בוצעו למעלה מ-7,600 ניתוחים בריאטרים בישראל.

השמנה אינה רק עניין אסתטי והיא נקשרת לאינספור מחלות ובעיות רפואיות נלוות – החל במחלות לב וכלי דם, דרך סוכרת ועד תחלואה בסוגים שונים של סרטן. קשר זה, שהוכח במחקרים רבים, עלה שוב לכותרות גם בעת האחרונה לאחר שנמצא שהשמנת יתר מהווה גורם סיכון לסיבוכים ותמותה מוגברת גם מנגיף קורונה.

לוקאץ' העיד שאינו מצטער על ניתוח לקיצור קיבה שעבר על אף שאת החוויה הגדיר כ"סיוט". אין עוררין שניתוחים בריאטרים שהפכו לפופולאריים בעשור האחרון עשויים להוות פתרון רפואי עבור כאלו שהגיעו למשקל קיצוני וחריג. הטיפול הכירורגי מסייע בהפחתה מהירה של הקילוגרמים העודפים, ובכך גם בהקטנת הסיכונים לתחלואות נלוות.

עם זאת, הפרוצדורה הרפואית הזו אינה בחזקת "פתרון קסם", ובמרבית המקרים ניתוח לבדו אינו אפקטיבי דיו על מנת לטפל בהשמנה בטווח הארוך. מחקרים שונים הוכיחו שהשנה הראשונה לאחר הניתוח מהווה מעיין "ירח דבש" ורוב המטופלים שעברו את ההליך מפחיתים באופן משמעותי ממשקלם. עם זאת, כשמבצעים מעקב ארוך טווח, ניתן לראות ירידה דרסטית באחוז המטופלים שממשיכים להשיל את הקילוגרמים העודפים ומצליחים לשמור על ההישגים של הניתוח, זאת מהסיבה שרובם אינם נמצאים במעקב וטיפול רפואי משלים בשנים שלאחר הניתוח הבריאטרי , דבר המגביל את תוצאות ההצלחה.

במרכז הרפואי בילינסון נערך מחקר שעקב במשך 7 שנים אחר 443 מטופלים שעברו ניתוח לקיצור קיבה. המחקר הראה כי לאחר חמש שנים, קרוב למחצית מהמנותחים החזירו את הקילוגרמים וחוו עלייה משמעותית במשקלם. זאת ועוד, השיפור במצב הסוכרת בקרב אותם מטופלים היה אפקטיבי אצל מחציתם לאחר שנה, אך נותר כזה רק בקרב 20% מהם לאחר חמש שנים.

השמנת יתר היא מצב ביולוגי המחייב טיפול פרטני, מותאם אישית וכזה שכולל צוות רב מקצועי. השינוי ממצב של השמנת יתר למשקל תקין הוא בר השגה. יחד עם זאת הוא מצריך סבלנות, אורך רוח והבנה שמדובר ב'ריצה למרחקים ארוכים'. לוקח זמן לעשות שינוי תפיסתי ולרכוש כלים כדי להגיע למטרה ולשמור עליה לטווח הארוך. הדרך לשינוי המציאות עבור מי שנלחם בהשמנת יתר חייבת לכלול גם שינויים בתזונה, אימוץ של פעילות גופנית כדרך קבע, ובעיקר תהליך של שינוי תפיסתי בנוגע למקום ולתפקיד של המזון בחיים. לרובינו, אכילה משמשת לא רק מקור ליצירת אנרגיה לגוף, אלא גם כפעולה רגשית – לעיתים לא מודעת – להתמודדות עם מתח, לחץ ורגשות אחרים. ללא שינוי תודעתי יסודי, האכילה הרגשית תימשך, ולאחר שהגוף יתאושש מההליך הכירורגי, המטופל יחזור להרגלים הישנים ויעלה שוב במשקל. למרבה הצער, אין קיצורי דרך.

הבנת מנגנוני ההשמנה והתקדמות המחקר המדעי הביאו בשנים האחרונות למגוון של אפשרויות טיפול תרופתיות יעילות ומגוונות בהשמנה,שיכולות לשמש כקו טיפולי ראשון אצל מטופלים רבים, בטרם פונים לאופציה הניתוחית. כמו כן, למתן טיפול תרופתי גם אחרי ניתוח בריאטרי, קיימת חשיבות גבוהה בשמירה על תוצאות הירידה במשקל. עלייה חוזרת במשקל אצל מטופלים שעברו ניתוחי לקיצור קיבה עלולה להיות הרסנית ומסוכנת. אותם מטופלים עלולים לחוש תחושת כישלון טוטאלי, להתייאש לחלוטין מהניסיונות לרדת במשקל ולהרגיש שמיצו כל אפשרות לשינוי.

מחקר שנערך בקנדה ופורסם בכתב העת Clinical Obesity בחן את השימוש בתרופה "סקסנדה" למטופלים שעברו לפני כן ניתוח בריאטרי, על מנת לקבוע האם ישנם הבדלי יעילות בקרב מטופלים על-פי סוג ההליך הניתוחי שעברו: ניתוח מעקף קיבה, ניתוח טבעת או ניתוח "שרוול" קיבה. מהמחקר עולה כי לא נמצא הבדל בסוג הניתוח שבוצע למטופל, והוספת טיפול תרופתי זה למשך שנה הובילה לירידה משמעותית במשקל, אשר גם נשמרה לאורך זמן.

תהליך זה לא רק בתכניות ריאליטי

תופעה שכיחה שקיימת אצל חלק מהאנשים המתמודדים עם השמנת יתר קיצונית היא פחד מהצלחת התהליך. מפתיע ככל שהדבר יישמע, אצל חלק מהמטופלים קיים חשש שהפעם 'זה יעבוד'. הם מורגלים באינספור כישלונות לאחר שנים של דיאטות ושיטות שונות שניסו, הם חיים את הכרוניקה הידועה מראש של ירידה-עליה-ירידה-עליה. עצם העובדה שבחרו לנקוט בצעד המשמעותי של ניתוח "משחרר" אותם ממאמץ נוסף לאחר ההתאוששות מהפעולה הכירורגית. רובם אינם נמצאים כלל במעקב רפואי בשנים שלאחר הניתוח הבריאטרי ולכן ההצלחה של הטיפול היא מוגבלת מאוד. ליווי צמוד של רופא ואנשי מקצוע נוספים בתהליך מאפשר לייצר מעטפת היקיפית תומכת ומפוקחת כדי לייצר שינוי אפקטיבי לא רק לטווח הקצר אלא גם לשנים ארוכות. ליווי שכזה לאורך המסע מגביר את הסיכוי להצלחה בדיוק כפי שגוברים הסיכויים של המרתוניסט להשלים את הריצה הארוכה כשמתלווים אליו רצים נוספים שמספקים לו רוח גבית להשגת המטרה.

רוב המטופלים שעברו ניתוח בריאטרי מצליחים לרדת משמעותית במשקלם בשנה הראשונה, אך אם אלו לא משנים את ההרגלים כשהגוף מתאושש, הקילוגרמים עלולים להצטבר ולגרום לתסכול ואכזבה. האפשרות להיעזר בתרופות לטיפול בהשמנה תוך ליווי ומעקב רפואי אישי לאורך זמן יכולה להוות אופציה יעילה ופחות רדיקלית שעדיפה על פני ניתוח בריאטרי נוסף, עם השלכות נוספות. האופציה הזו עשויה להיות נקודת מפנה בדרך להצלחה בטיפול בהשמנת יתר.

ד"ר רז הגואל, מומחה לרפואת המשפחה ומנהל המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה