בית הדין הרבני
בית הדין הרבניצילום: פלאש 90

במשך כשנתיים וחצי סירב ד' לתת גט לאשתו ר' (30), תוך שהוא מתרץ את הסירוב בטענות סרק שונות.

לא הואילו כל תחנוניה של האישה, שבחייהם המשותפים סבלה ממנו, והבעל עמד בסירובו והיה נראה כי אין דרך לחלץ ממנו את הגט. במשך שמונה שנים התגוררו בני הזוג בארצות הברית והביאו ילדים משותפים לעולם.

למרות שבני הזוג נפרדו כבר לפני כשנתיים וחצי, משפחתו של הבעל שמרה על קשר טוב עם האישה ולפני כמה חודשים היא הוזמנה לחתונת אחותו בישראל. ר' קנתה כרטיסים ארצה לה ולילדיה, ולהפתעתה גם הבעל הסרבן הופיע לאירוע שנערך לפני כארבעה חודשים וחצי, כאשר הוא לא העלה על דעתו כי משהו עשוי להשתבש.

כאשר ר' גילתה כי הבעל שוהה בארץ, היא פנתה לחברתה שחוותה סיפור עיגון דומה וזו שלחה אותה להתייעץ עם עמותת 'יד לאישה' מבית רשת 'אור תורה סטון', המייצגת עגונות ומסורבות גט. "הן הצילו אותי, הן יצילו אותך", היא אמרה. ר' יצרה קשר עם 'יד לאישה' ותוך שעות ספורות, בסיוע אגף עגונות של בית הדין, הוצא כנגד הבעל צו עיכוב יציאה מן הארץ.

בעקבות ההתרחשויות סביב נגיף הקורונה, ד' התעכב בארץ ולא פעל על מנת לחזור לארה"ב, אולם בשבוע שעבר, לאחר שייתכן וכבר ידע כי יש נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ, הגיע ד' לשדה התעופה כשבידו מסמך מזויף המבטל לכאורה את צו עיכוב היציאה מהארץ שעומד כנגדו וביקש לחזור לארה"ב.

למזלה של האישה, אנשי ביקורת הגבולות בנתב"ג גילו עירנות ובשיחת טלפון קצרה אל מזכיר בית הדין בירושלים נחשפה התרמית.

הבעל שנתפס בקלקלתו נעלם ואגף עגונות שוב הוכנס לתמונה על מנת לאתרו. במבצע חיפוש נרחב שנוהל באמצעות אמצעים מיוחדים על ידי משטרת נתב"ג ואגף עגונות, ונמשך על פני מספר ימים, אותר הבעל ביום ראשון השבוע והובל למעצר.

תוך 24 שעות הובא הבעל לבית הדין לצורך סידור גט. לאחר שיחת ריכוך ארוכה עם מזכיר בית הדין ומנהל אגף עגונות הבין האיש שאין מנוס, וכי הוא צפוי להישאר בתא המאסר שהוא כלוא. הבעל החליט להעניק את הגט המיוחל ולשחרר אותה לחופשי.

בהרכב בית הדין ישבו הדיינים הרב אוריאל לביא, הרב מרדכי מזרחי בר אור והרב מיכאל צדוק.

פנינה עומר, מנכ"לית ארגון 'יד לאישה' מבית רשת אור תורה סטון סיפרה כי "הפעילות של יד לאישה בשיתוף אגף עגונות, העניקה לר' את המפתח לחופש. אם יש אי שם אישה עגונה שמשחרת לחופש, שלא תהסס לפנות אלינו לעזרה. אנו נעשה כל שנוכל לשחרר כל עגונה באשר היא. הערכתי הרבה לעו"ד טו"ר תהילה כהן, שייצגה את ר' מטעם יד לאישה, על העבודה הבלתי מתפשרת בתיק, שהיה מורכב מאוד והציב לא מעט אתגרים משפטיים וטכניים. תודתנו גם לבית הדין שפעל ביעילות ובמסירות לסייע לעגונה, ומעל הכל, מזל טוב לר', שכעת תזכה סוף סוף לחירות. ברוך מתיר אסורות".

מנהל אגף עגונות הרב אליהו מימון הוסף, "מדינת ישראל עושה ככל שביכולתה על מנת להקל על סבלן של נשים יהודיות ברחבי העולם המתקשות להשתחרר ממערכות נישואין כושלות. אני מודה למזכיר ראשי ביה"ד ירושלים מר משה ביטון ולצוות הדיינים ובראשם האב"ד הרב אוריאל לביא על פעילותם הנחושה שהביאה לסיום נוסף של פרשיה אומללה ומיותרת".