הסתה בכיכר השעון
הסתה בכיכר השעוןצילום: פלאש 90

עשרות מוסלמים תושבי יפו צעדו יחד בסמוך לכיכר השעון כשהם קוראים קריאות איום מוסלמיות כלפי היהודים. "ח'ייבר ח'ייבר יא יהוד, ג'ייש מוחמד סופ יעוד" (זיכרו יהודים את קרב חייבר, צבא מוחמד עוד יחזור).

המפגינים קראו את קריאותיהם הקצובות כשלצידם פוסעים כמאבטחים שוטרים יס"מ. העילה להפגנה היא החלטת בית המשפט שדחה לפני ימים אחדים את העתירה נגד עיריית תל אביב בדרישה שזו תחדל את עבודות הבנייה באתר שבו, כך נטען, בעבר נקברו מוסלמים. במקום מתוכנן לקום מתחם לדיירי רחוב.

נזכיר כי את המחאות מארגן הפלג הצפוני בתנועה האיסלאמית על אף שעדויות מלמדות כי לאורך ההיסטוריה לא ניתן למתחם המדובר כל מעמד של בית עלמין מוסלמי, אולם מאז החלו העבודות העירוניות קבעו אנשי הפלג כי המקום אינו אלא בית עלמין מוסלמי וכך יש להתייחס אליו.

המחלוקת סביב המקום, כך נראה, כבר מזמן אינה מושתתת על שאלת השימוש ההיסטורי באתר, אלא הרבה מעבר לכך. באחרונה צוטט השייח כמאל חטיב, סגן ראש הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית, באתר YNET כשהוא אומר: "העירייה היא כמו אדם חוצפן שפורץ לבית ויושב ואוכל בו... אל תגידו לנו מה לעשות. יפו מחוברת לירושלים, מסגד חסן בק מחובר לירושלים, עג'מי מחוברת לירושלים, ובית הקברות מהמאה ה-19 יכול להזכיר לכל מי שרוצה שלא אנחנו האורחים אלא הם האורחים פה. התפוזים הם של יפו. אתם הזרים פה, לא אנחנו".

הקריאות הקצובות שליוו את מפגן המחאה ביום שישי האחרון אינן אלא איום מפורש כלפי היהודים. קריאות אלה מבקשות להדהד את הקרב בו ניצח מוחמד את שבטים יהודים בחבל חייבר שבחצי האי ערב לאחר שאלה סירבו לקבל את מרותו הדתית. את ניצחונו השיג מוחמד בשורת קרבות לאחר שרצח עשרות מנהיגים יהודים והוביל לכניעתם של השבטים עצמם והותרתם תחת חסות ומרות מוסלמית.

מאור צמח מתנועת 'לך ירושלים' מתייחס למפגן המאיים ואומר: "התנועה האסלאמית הפלג הצפוני (בשיתוף הדרומי ) אשר הוצאה אל מחוץ לחוק מובילה את המאבק הקיצוני בבית הקברות ביפו, ההסתה המתמשכת עוד תוביל לשפיכות דמים, שמישהו יעצור את הטרוף הזה".

צמח מציין כי על אף המחאות נמשכות עבודות הבניה באתר גם הבוקר.