הרוצח שטפן בלאייט בפתח משפטוהקהילה היהודית בדרזדן, גרמניה

בעיר מגדבורג שבגרמניה נפתח היום (שלישי) משפטו משפטו של שטפן בלאייט הפעיל הניאו-נאצי שהגיע לטבוח ביום הכיפורים האחרון במתפללי בית הכנסת בעיר האלה, רצח שני עוברי אורח ופצע נוספים.

הרב עקיבא וינגרטן, רב העיר דרזדן הסמוכה, הגיע לבית המשפט יחד עם אנשי הקהילה היהודית.

"יושב כאן בספסל הנאשמים אנטישמי אמיתי עד עמקי נשמתו שיודע בדיוק מה הוא אומר ומה הוא רוצה", אמר הרב וינגרטן. "הוא אומר בבירור שבא להרוג יהודים וכי היהודים הם האויבים שלו".

"ידעתי שקיימים כאלה בגרמניה, אבל זה לא דומה ללראות אותם פנים מול פנים, להסתכל להם בעיניים ולהבין כי מולי עומד נאצי אמיתי המבקש לרצוח יהודים", הוסיף.

רבה של דרזדן, הרב וינגרטן, התייחס למצב יהודי גרמניה. "אני לא חושב שהמצב בגרמניה קשה", אמר. "הרשויות עושות ככל שביכולתם לעצור את האנטישמיות, אך ראינו בבירור שהתופעה קיימת ויש לתת על כך את הדעת".

רב הקהילה היהודית בדרזדן, הרב עקיבא ויגרטןהקהילה היהודית בדרזדן, גרמניה

כפי שפורסם, המפגע, שטפן בלאייט, מואשם כי ירה בשני אנשים למוות במהלך ניסיון שלא צלח לחדור לבית הכנסת ולבצע שם פיגוע ירי המוני במהלך יום הכיפורים. כתב האישום כולל מעבר לשני סעיפי רצח גם עשרות סעיפי אישום נוספים, ביניהם ניסיון לרצח ועבירה על רקע אנטישמי.

התביעה מסרה כי "החשוד הנאשם בתכנון ובניסיון הוצאה לפעול של פיגוע בבית הכנסת בהאלה ב-9 באוקטובר 2019 כשהמניע שלו הוא האנטישמי, גזעני ושנאה תהומית לאמונה היהודית".

בכתב האישום מתואר כי בלאייט רכש חומרי נפץ וכלי נשק ואף ביצע מעקבים כדי לדעת מהיכן יוכל להיכנס באופן הקל ביותר לבית הכנסת ביום הכיפורים, לאחר שהבין שזה היום הקדוש ביותר ליהודים בשנה. לאחר שנכשל במזימתו ומרוב תסכול, על פי הודאתו, ירה לעבר עוברי אורח. הוא גם דאג לצלם ולתעד את מעשיו וכן להעבירם בשידור חי.

גרמניה: פיגוע אנטישמי ביו"כרויטרס