מכלי מיחזור
מכלי מיחזורפלאש 90

בעשור האחרון, תרבות הצריכה בעולם המערבי של מוצרי חשמל הגיעה לממדים מפלצתיים, והפכה את הפסולת האלקטרונית לאויב הסביבתי העיקרי.

אמנם כמות הפסולת האלקטרונית מהווה רק שניים עד שלושה אחוזים מכלל הפסולת הביתית, אך כ- 70% מתכולתה הרעילה.

מדי שנה מצטברים בישראל כ-160 אלף טון של פסולת אלקטרונית, כאשר 80% ממנה מועברים למטמנות וממשיכים לפלוט גזי חממה וחומרים רעילים רבים. מאות אלפי טונות הנפלטים לסביבה גורמים לזיהום המים שאנו שותים והאוויר שאנו נושמים.

הנזקים העצומים לכדור הארץ ולבריאותנו אינם גזרת גורל, אלא קשורים להרגלים הסביבתיים הפגומים שהשתרשו בנו לאורך שנים. הרגלים שאפשר וצריך לשנות.

הקורונה, הובילה למציאות בה הילדים שיצאו לחופש הגדול, נאלצים להעביר את רובו בבית. אם לא הספיקו למעלה מחודשיים בהם היינו רובנו נעולים בבית עם הילדים, כעת הגיעו חודשי הקיץ שאותם יצטרכו הילדים להעביר במציאות דומה. בזמן שנדמה לנו שניצלנו כבר את כל היכולות היצירתיות שלנו לפעילויות ביתיות עם הילדים, הנה הצעה נוספת. המצב שנוצר מהווה הזדמנות נפלאה לגייס את עצמנו ואת ילדינו למען הסביבה, לאסוף ולמחזר את כל הפסולת האלקטרונית והסוללות שנצטברו בבית לאורך השנה.

אם תרימו את הראש, תגלו שבכל פינה אפשרית בבית מסתתרים: סוללות, מטענים, כבלים ישנים, מפצלים, אינספור צעצועים אלקטרוניים שבהם הילדים כבר מזמן לא משתמשים, ובעיקר מכשירים ניידים מושבתים, שיכולים להסב לסביבה נזקים עצומים. האם ידעתם שלייצור טלפון נייד אחד ישנה השפעה סביבתית שלילית הזהה לרכב חדש הנוסע אלף ק"מ?

עכשיו דמיינו את גודל הנזק והכפילו ב-2.72 מיליארד טלפונים ניידים הנמצאים כרגע בשימוש. בטלפונים סלולריים ניתן למצוא ארסן, אנטימון, נחושת, קדמיום, בריליום, אבץ, ניקל ועופרת בכמויות נכבדות אשר גורמות לנזקים עצביים בבני אדם, פגיעה בהתפתחות של ילדים ונשים, סרטן והשפעות גנטיות.

ועוד לא דיברנו על המזהם הגדול והמסוכן שנמצא בבתים של כולנו בשפע- הסוללות. אלו מתוכן שאינן ממוחזרות מזהמות את האוויר והאדמה וגורמות לנזקים בריאותיים ישירים. הסוללה נראית אמנם תמימה, אך היא רחוקה מכך, ומסוגלת לזהם מאגרי מים עצומים ולהרוג כל יצור החי בהם.

החומרים הרעילים בהן, דוגמת העופרת שבסוללות, שמגיעים למקורות המים שלנו, יכולים לגרום לבעיות התפתחותיות של מערכת העצבים, לירידה ביכולת השכלית, למחלות לב וכלי דם ועוד שלל נזקים בריאותיים בלתי הפיכים, שהיו יכולים להימנע, אם כל אחד מאיתנו היה עושה את אותו צעד קטן למען הסביבה- שיכול להשפיע בענק.

תקופת החופש הגדול מהווה הזדמנות מעולה לאסוף את כל הסוללות המשומשות שצברתם ומוצרי האלקטרוניקה המקולקלים, ולהשליכם אל מיכלי המחזור הייעודיים של מ.א.י, משם נאספות הסוללות על ידי תאגיד המיחזור ומועברות לתהליכי התכה ומיחזור באירופה.

אם תנצלו את חופשת הקיץ לאיסוף ולמחזור משפחתי של פסולת אלקטרונית, תשכילו להעביר לילדכם שיעור חשוב ביותר על עקרונות הצריכה והקיימות. דרך הפעילות החינוכית המשותפת הם ילמדו על צמצום צריכה, צריכה נבונה, מיחזור ושימוש מושכל במוצרי החשמל, מתוך מטרה לעורר בהם שאלות כמו "למה לי אייפון חדש, אם הישן עושה את אותה העבודה בדיוק? "למה לקנות צעצוע חדש לפני שהישן התקלקל אם זה גורם לנזק כל כך גדול?" בכך שנכיר בפוטנציאל של הילדים שלנו להשפיע ולהוביל, נעודד אותם ליצור עתיד טוב יותר עבור כולנו.

אם לא נשנה את ההרגלים שלנו ושלהם, נאסוף, נפריד ונתחיל למחזר, נראה גידול משמעותי בבעיות הסביבתיות ובתחלואה. האם זו המציאות שאנו רוצים להוריש לילדינו? הגיע הזמן שניקח אחריות. בואו נעשה צעד קטן לאדם וצעד גדול לסביבה ולבריאות שלנו, ופשוט נתחיל למחזר.

ולשאלה היכן ניתן למחזר? כנסו לאתר 'מאי'. באתר תמצאו מפה מפורטת על כלל מוקדי האיסוף ומרכזי האיסוף הפרוסים בארץ. בנוסף, תוכלו למצוא באתר עמוד לכל רשות מקומית בו מפורטים כלל ההסדרים והפתרונות הייחודיים למקום בו אתם גרים.

אמנון שחרור, מנכ"ל משותף במ.א.י – תאגיד מיחזור אלקטרוניקה לישראל