הרמטכ"ל כוכבי בהערכת מצב
הרמטכ"ל כוכבי בהערכת מצבצילום: דובר צה"ל

שקט מתוח שורר בגבול לבנון. צה''ל יודע שבכל רגע חיזבאללה עלול להגיב על חיסול אחד מפעיליו במהלך פעולה צבאית נרחבת בסוריה, שיוחסה לחיל האוויר הישראלי.

תא"ל במיל' יוסי קופרווסר, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן וכיום חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מעריך שישראל לא תפר את השקט מיוזמתה.

"ההגדרה הנכונה היא שקט מתוח והוא יימשך עד שהעניינים יתבהרו ונבין מה חיזבאללה הולך לעשות. יש להעריך שנכון לעכשיו, הדריכות בצפון הולכת להימשך זמן רב", אומר קופרווסר בראיון לערוץ 7.

לדבריו, "חיזבאללה נמצא במאמץ לייצר הרתעה מול ישראל ולהשפיע על כך שישראל לא תצליח לסכל העברה של אמצעי לחימה דרך סוריה. ישראל מנסה במסרים שהיא מעבירה בימים האחרונים לומר לציבור הלבנוני שהרעיון להשתמש בלבנון כדי לייצר הרתעה עבור ארגון טרור הוא רעיון מסוכן עבורם וכך לנסות למנוע מחיזבאללה לפעול באופן כזה. לדעתי, הציבור הלבנוני לא מרגיש שחיזבאללה עושה עבורו שירות בכל הקשור לפעולה נגד ישראל על אירוע שקרה בכלל בסוריה".

קופרווסר טוען כי האינטרס של ארגון הטרור הלבנוני, נכון לנקודת הזמן הנוכחית, אינו לייצר הסלמה. "חיזבאללה אינו מעוניין לחמם את הגזרה, אך הוא גם לא רוצה להצטייר כמי שמשלים עם מתקפות של ישראל נגד יעדים של חיזבאללה ואיראן בסוריה. יש כאן שתי מערכות של כללי משחק שמתקיימות במקביל: אחת בסוריה – ושם כביכול חיזבאללה לא יגיב על שום פעילות אם ישראל לא פוגעת בפעיליו. השניה בסוריה – ברור לישראל שאם ייפגעו מטרות חיזבאללה בלבנון הוא יגיב בנחישות, כי מאוד חשוב לארגון הטרור להצטייר כ'מגן לבנון'".

"צריך לציין שכל כללי המשחק הללו קשורים למערכה הגדולה שמתחוללת כאן בין ישראל ואיראן – באמצעות גרורותיה כולל חיזבאללה – שעוסקת בשאלה באיזה מידה האיראנים ימשיכו לממש את הרעיון שלהם של יצירת הגמוניה במזרח התיכון ולהצטייד בנשק גרעיני בסוף התהליך.

''ישראל עושה את כל המאמצים כדי למנוע מאיראן את היכולת לבסס את עצמה במרחב ורואה בזה מרכיב חיוני ביכולת למנוע מאיראן נשק איראני. שהרי המאמץ האיראני לבנות יכולות מתקדמות בידי חיזבאללה, נועד כדי להרתיע את ישראל וארה"ב מלפעול נגד הגרעין האיראני כשנגיע לרגע האמת", הוא מסכם.