אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

שוטרי משטרת צפת עיכבו לתחנת המשטרה שלושה קטינים תלמידי כיתה ח', בני 13-14, במסגרת חקירת ניסיון התפרצות לקבר ''נבי יהודה'' בצפון.

לטענת הילדים, במהלך שעות העיכוב נמנע מהם אוכל ושתיה, אפשרות הליכה לשירותים ואף נלקחו מהם הטלפונים הניידים שלהם כך שלא יכלו לעדכן את הוריהם במתרחש.

העיכוב התרחש בחודש שעבר, בעת שהקטינים ובני כיתתם היו בטיול במסגרת בית הספר בו הם לומדים. שוטרי משטרת צפת הגיעו למקום כדי לעכב בגיר שליווה את הקטינים בטיול, ואגב כך עיכבו את שלושת הקטינים ובגיר נוסף ששהו במחיצת החשוד באופן אקראי לחלוטין, וללא שהיה קיים מולם חשד כלשהו.

לפי מכתבו של עו"ד מנשה יאדו למפקד מחוז צפון עיכבו השוטרים את הקטינים "למרות שלא היה סרך של חשד כנגדם. עד לאחר שחרורם לא נחקרו הקטינים, מה שמוכיח כי לא היתה עילת עיכוב לתחנה".

בנוסף, לא אפשרו השוטרים למלווה הבגיר לנסוע עם הילדים ברכב לתחנת המשטרה כדי לשמור על תחושת הביטחון שלהם, ותירצו זאת בהוראות חוק הנוער. השוטרים אף נטלו מהקטינים את מכשירי הטלפונים הניידים שלהם, ללא כל סמכות.

במהלך שעות העיכוב סרבו השוטרים לבקשת הקטינים להביא מהרכב את האוכל שלהם, שכן הקטינים עוכבו בטרם הספיקו לאכול ארוחת בוקר. כתוצאה מכך לא אכלו הקטינים דבר עד הצהריים. אחד הקטינים התלונן בפני השוטרים על כאב ראש וביקש לקבל אקמול, אך נענה בתשובות מזלזלות מצד השוטר "אנחנו לא קופת חולים".

עוד נכתב כי השוטרים איימו על הקטינים כי אם לא ישיבו על שאלותיהם יבלו את הלילה במעצר, דיברו אל הקטינים בזלזול ובגסות לרבות עיכוב ממושך במתן אישור להתפנות, הרמות קול ותנועות גוף מאיימות. הקטינים מסרו כי השוטרים לא עדכנו אותם במטרת התשאול, והאם מדובר בעדות, חקירה באזהרה או תשאול פתוח. השוטרים תשאלו את הקטינים ללא נוכחות מבוגר, והגישה הכללית כלפיהם היתה אגרסיבית ומזלזלת.

אחד הילדים סיפר לעו"ד יאדו כי "כשהגעתי השוטר הושיב אותי בצעקות, ושאל אותי שאלה. אמרתי שאני רוצה את ההורים שלי. הוא קם אלי, עשה כאילו הוא הולך להרביץ לי, 'ככה אתה מתחיל לעצבן אותי', צורח. רק ניסה לרדת עלי. אמרתי לו שכואב לי הראש ולא אכלתי מאתמול, הוא אמר 'גם אני לא אכלתי'. אני פחדתי ממנו".

הקטינים שוחררו רק לאחר שמורה כיתתם התייצב בתחנה והעיד כי הילדים שהו בביתו במסגרת הטיול השנתי.

בסוף מכתבו הדגיש עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו כי שוטרי משטרת צפת "גרמו לפגיעה קשה ומשמעותית בשלושה קטינים וזאת תוך דריסת הוראות חוק המעצרים, חוק הנוער, נהלי המשטרה והפסיקה, מתוך גישה מזלזלת ועוינת כלפי ילדים על לא עוול בכפם".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה לערוץ 7: ''בעקבות תלונה שהתקבלה במשטרה על חשד לניסיון התפרצות למקום קדוש, 'נבי יהודה', ובמהלך החקירה שהחלה נעצר למחרת כלי רכב שעל פי החשד היה קשור לתלונה שהוגשה ובתוכו שני בגירים ושלושה קטינים.

''הקטינים עוכבו למתן עדות, הוריהם התבקשו על ידי חוקר הנוער להגיע לתחנת המשטרה, אך הם אישרו לחוקר הנוער לגבות מהם עדות ללא נוכחותם. אנו מדגישים כי לא מדובר במעצר של קטינים אלא בגביית עדות בלבד בהתאם לחוק הנוער.

''נהג הרכב נחקר באזהרה והקטינים מסרו את עדותם ואף הוצע להם לשתות ולאכול, אך הם סירבו עד הגעת המורה שלהם לתחנה, ולאחר הגעתו כולם התפללו יחד בתחנה והמשיכו בדרכם", לשון התגובה.