אזור האסון בביירות
אזור האסון בביירותAZIZ TAHER/ REUTERS

למרות ההכחשות של ראשי החיזבאללה כי הם אחראים לכמויות הענק של החומר אמוניום חנקתי שהתפוצץ בתחילת החודש בנמל ביירות וגרם למאות נפגעים והרס עצום, תחקיר של העיתון הגרמני "די ולט" חושף כי כמויות גדולות של החומר הנפיץ הגיעו לידי החיזבאללה במשלוחים מאיראן ואוחסנו בנמל ביירות.

בדיווח של העיתון הגרמני נכתב כי "קיבלנו מידע בלעדי משירותים חשאיים מערביים, ולפיהם המיליציה (חיזבאללה) קנתה כמויות גדולות של החומר המסוכן. אחרי האסון בנמל ביירות, חיזבאללה נחשד כי היה מעורב באחסון של האמוניום החנקתי".

העיתון גם דיווח כי "ישנו תיעוד המוכיח כי החיזבאללה קיבל את המשלוחים של האמוניום החנקתי מאיראן בסוף שנת 2013 או תחילת שנת 2014" כאשר על המשלוח היה חתום כוח אל קודס האיראני שהיה תחת פיקודו של הגנרל קאסם סוליאמני שחוסל על ידי ארה"ב בינואר השנה.

אדם נוסף שהיה חתום על המשלוחים הוא מוחמד קסיר, 57, שהממשל האמריקאי הטיל עליו סנקציות לאחר שהוא הואשם כמי שמספק מימון לחיזבאללה. בעקבות החשדות נגדו, הציב אותו הממשל האמריקאי ברשימת המבוקשים של ארה"ב.

המשלוח הראשון של האמוניום החנקתי מאיראן לחיזבאללה היה בחודש יולי 2013, כאשר כוח אל קודס שלח 270 טונות של החומר ללבנון תמורת סכום המוערך ב-179,400 יורו. שלושה חודשים מאוחר יותר, באוקטובר 2013, הועברה כמות דומה של החומר מאיראן לחיזבאללה תמורת מחיר נמוך יותר המוערך ב-141 אלף יורו.

המשלוח השלישי יצא מאיראן ללבנון בחודש אפריל 2014 אולם לעיתון הגרמני לא היה מידע בנוגע לכמות החומר שנשלח והתשלום אותו סיפק חיזבאללה תמורתו. על פי ההערכות בשלושת המשלוחים הגיעו לידי חיזבאללה 650 טונות של אמוניום חנקתי.

בימים האחרונים נפתחה חקירה נרחבת, בה לוקחים חלק גם חוקרים מהבולשת האמריקאית, בנסיון לגלות מי הסתיר את הכמויות העצומות של החומר המסוכן בנמל ביירות. על פי ההערכות הוסתרו בנמל 2750 טון של החומר הנפיץ שגרמו לפיצוץ האדיר שהרעיד את ביירות בתחילת החודש.

תיעוד: זירת הפיצוץ בביירותREUTERS