האלוף אהרון חליוה
האלוף אהרון חליוהצילום: דובר צה"ל

בארגון תורת לחימה פנו הבוקר (ב') לרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי בדרישה שלא לעבור לסדר היום אל מול המקרים החוזרים ונשנים של גניבות נשק, תחמושת וחדירות לבסיסי צה"ל.

"כמי שאמון על הכנת צה"ל למלחמה וניצחון בשדה הקרב ובהתקפה, אנו בטוחים כי הינך מוטרד לפחות כמו כל עם ישראל מהכישלון המערכתי של הצבא במשימת ההגנה ואבטחת המחנות", כתבו בארגון.

"לא יתכן שאנו שומעים פעם אחר פעם על גניבות סיטונאיות של צל"מים (ציוד לחימה), עשרות כלי נשק, אמצעים מיוחדים ותחמושת - בלי שאף קצין בכיר הנושא באחריות כוללת נותן את הדין. מלבד אובדן הציוד והסיכון שבהימצאותו אצל מחבלים ערבים ובדואים, מדובר בפגיעה אנושה ברוחו של צה"ל, בערכיו הבסיסיים ביותר ובמוטיבציה של הקצינים והחיילים לשמור בקנאות על ציוד צבאי כפי שחונכנו כולנו וכפי שמחנכים בצה"ל מיום היווסדו, זאת לצד הפגיעה הכוללת בריבונות המדינה בצפון ובדרום.

מדוע טירון שמאבד כובע ב' או כומתה עומד למשפט-תשלומים, ולעומת זאת ראש אגף המבצעים, אשר אמון מערכתית על הגנת מחנות צה"ל מפטיר כדאשתקד על גניבות יומיומיות של עשרות כלי נשק?".

"האם אין חוט מקשר בין גניבת 12 אלף כדורי תחמושת בבסיס ניצנים בשבוע שעבר, 93 אלף כדורי תחמושת מבונקר צאלים בימים האחרונים לאחר גניבת האמל"ח והפריצה לרק"מים ביוני האחרון, וגניבות עשרות הנשקים (בכל פעם) מבסיס חיל הים בעכו, והבסיסים בצפון ובדרום?

מדוע גזרת הגנת המחנות בצה"ל מתמוטטת לנגד עיני עם ישראל - ואיננו רואים כל פעולה שתגדע זאת? צבא שלא יודע להגן על עצמו - לא יוכל להגן על העם.

נדרש כאן תחקיר ערכי, אשר יעסוק בשיקום ערך האחריות, שם נכתב כי על כל חייל "לשאת באחריות לתוצאות פעולותיו". רק לאחרונה עיכבת בדרגה אתה, הרמטכ''ל, מח"ט שמבסיסו נגנבו כלי נשק, אך אלופי צה''ל, שמחדלים מתרחשים תחת אחריותם, זוכים לחסינות בעוד כל האשמה נופלת על רק החיילים והקצינים בשטח".

בארגון הוסיפו "נזכיר כי רק ביוני האחרון קיימנו כנס של אלפי אנשי מילואים בנושא ההפקרות בצאלים בו השתתפו קצינים בכירים וקראנו לך, הרמטכ"ל, לפעול נחרצות יחד עם משטרת ישראל כדי להדוף ולנצח את המחבלים החודרים למחנות צה"ל ועושים בהם כבשלהם. הדבר גרם לפשיטה נקודתית של כוחות מג"ב על הכפר ביר האדאג' אך לא לשינוי מערכתי-תפיסתי".

בארגון חתמו: "ראש אגף המבצעים של צה"ל האלוף אהרן חליווה נכשל בגיזרתו ועליך לפעול באומץ גם מול אלופים כשצריך, (כפי שעשית בפרשת זיוף נתוני גיוס החרדים ונזפת באלוף מוטי אלמוז ראש אכ"א) בכדי שנשק אשר נועד להגן על העם - לא יופנה נגדו".

גם תא"ל (מיל') צביקה פוגל, ראש מטה פיקוד דרום, ולשעבר מפקד בפיקוד צפון, התייחס אתמול לגניבות הנשק מבסיסים צבאיים.

"הנשק יגיע לעבריינים, או לפעילות עויינת. צריך להוריד את הסעיף העברייני, ולהפוך אותו לביטחון של מדינת ישראל, יהיה יותר טוב", אמר פוגל בראיון ל-103FM.

לדבריו, "אנחנו לא באמת מביאים לידי ביטוי את הריבונות שלנו על ארץ ישראל, זה להפעיל את הסמכות שלנו בכל שטחה של מדינת ישראל. בצפון ובדרום יש עבריינים שמתנהגים בצורה שבסופו של דבר פוגעת בביטחונה של מדינת ישראל. החדירה לבסיס זה משהו שקיים, והוא קיים בכל יום בישראל".

מדובר צה"ל נמסר כי "הפנייה טרם התקבלה בצה״ל. לכשתתקבל תיענה לפונה במישרין. צה״ל ומשטרת ישראל עושים מאמצים רבים על מנת למגר ככל הניתן את תופעת הגניבות משטחי האש מזה שנים רבות.

בצה״ל פועלים במגוון דרכים, הכוללות צוותי אבטחה, גדרות חדשות, אמצעי תצפית ייעודיים וכן שימוש ברחפנים, זאת על מנת להגן באופן מיטבי על הציוד שנמצא בשטחי האש.

בעת האחרונה גברה הפעילות המשותפת לצה"ל ולמשטרה וכן הוחלט על שורת צעדים נוספים אל מול פעילות עבריינית באזור בסיסי צה״ל בדרום".

גורם צבאי ציין כי "צה״ל פועל בקשר רציף ובשיתוף פעולה מלא עם משטרת ישראל באזור. האחראיים על אבטחת הבסיס עוברים תדריכים מקיפים בהסתמך על הפקת לקחים מאירועי העבר ופועלות כיתות כוננות שמסיירות באופן קבוע לאורך הגדרות. בנוסף, בימים אלו נערכת עבודת מטה להקמת פלוגה ייעודית לאבטחת המרחב".